دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با آنا:

بازگشت به ظرفیت‌های تمدنی یک مزیت است

بازگشت به ظرفیت‌های تمدنی یک مزیت است
دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی اتصال به تاریخ پربار هنر ایران‌زمین را یکی از دستاوردهای نظام استادشاگردی دانست.
کد خبر : 869120

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری  آنا، در سال تحصیلی جدید دانشگاه‌‎ها، شیوه‌نامه «نظام استاد شاگردی در آموزش هنر» به صورت دوره آزمایشی در مقطع کارشناسی رشته نگارگری دانشگاه هنر‌های اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان اجرا خواهد شد. اجرای این شیوه آموزشی که ریشه در تاریخ و هویت فرهنگی ایران اسلامی دارد از همان ابتدای شکل‌گیری دانشگاه استاد فرشچیان در پاییز ۱۳۹۷ مورد توجه متولیان این نهاد علمی و مدیران فرهنگستان هنر قرار داشت.

روش استاد شاگردی فقط یک رسم فرهنگی متعلق به گذشته نیست، بلکه به‌عنوان یک روش مؤثر و کارآمد امروزی در فرایند آموزش مهارت‌های حرفه‌ای به حساب می‌آید. روشی که روان‌شناسی آموزشی چند دهه اخیر گام‌به‌گام به کشف وجوه  آن نائل گشته است. در این روش، هر کس آن‌چه نیاز داشت را با مشاهده، تقلید و تقرب به یک استاد یا فردی داناتر و تواناتر از خود یاد می‌گرفت و ازآن‌جاکه فرآیند یادگیری بخشی از زندگی و کار واقعی بود، کاملاً با الزامات کاربرد آموزشی همساز بود.

در همین ارتباط، محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو شورای سیاست‌گذاری  دانشگاه  استاد فرشچیان  در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا عنوان کرد: ما هرزمانی که به منابع و ظرفیت‌های تمدنی خودمان رجوع کرده و به آن تکیه کردیم، دارای مزیت شدیم.هنر هم یکی از این منابع فرهنگی است که در تاریخ ما جایگاه رفیعی داشته است و هنوز هم در دنیا  ایران  را با هنر و فرهنگ می‌شناسند.

اتصال به تاریخ پربار با اتخاذ یک نظام آموزشی

وی گفت: یکی از دلایل طرح و اجرای نظام استادـ شاگردی این بود که ما جریان اتصال خودمان به این گذشته پربار هنری را حفظ کنیم؛ ضمن این که صرفاً دنبال تقلید از شیوه‌های رایج آموزش هنر در دنیا نرویم و اسیر موازی‌کاری نشویم.

دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شیوه آموزش استادـ شاگردی در دنیا بی نظیر است؛ شاید موارد مشابهی در دنیا وجود داشته باشد اما نظام استاد شاگردی ویژگی‌های اخلاقی خاص خودش را دارد و از آن مهم تراین که با وجود هسته سنتی و کهن، شکل به‌روزشده و کارآمدی دارد و مدرک هنرپژوهان آن نیز توسط  نظام آموزش عالی تأیید می‌شود.

بازگشت به ظرفیت‌های تمدنی یک مزیت است/ اتصال به تاریخ پربار هنر با نظام استادـ شاگردی

ایمانی اظهار کرد: ایده اصلی این دانشگاه سال‌ها پیش از سوی استاد فرشچیان مطرح شد و از آرزوهای ایشان بود که این شیوه آموزشی عملیاتی شود. از سال‌های دهه ٨٠ به هر دری می‌زدیم بسته می‌شد. نظام آموزشی ما در مقابل اجرای این سنت دیرپا مقاومت می‌کرد تا این که در دولت سیزدهم موضوع در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و راه باز شد. نهایتاً با پیگیری‌های فراوان شورای هنر و مساعدت دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد و حالا نظام آموزش عالی ما مدرک نظام آموزشی استاد شاگردی را قبول خواهد کرد.

وی افزود: به هر حال کار بزرگی بود و جا دارد از دانشگاه آزاد  تشکر کنم چراکه با وجود تعداد زیادی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری، آقای دکتر طهرانچی و مجموعه دانشگاه آزاد این مسئولیت بزرگ را قبول کردند تا این آرزوی دیرینه محقق شود. ان‌شاالله در آینده نزدیک خبرهای خوبی را از این حوزه خواهیم شنید. دانشگاه فرشچیان این ظرفیت را دارد که در این زمینه در منطقه و جهان مرجع بشود و حتی هنرپژوهان خارج از کشور هم از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته