دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا:

انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور تبدیل می‌شوند

انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور تبدیل می‌شوند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تمایل دانشجویان برای ورود به عرصه‌های خلاقانه، نوآورانه و فناورانه زیاد شده است؛ اما آیین‌نامه انجمن‌های علمی این فعالیت‌ها را تقویت نمی‌کند؛ بنابراین درصدد بازنگری آیین‌نامه برآمدیم تا انجمن‌های علمی بتوانند به واحدهای فناور تبدیل شوند.
کد خبر : 868536

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تبدیل انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور اظهار کرد: ایده تبدیل انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور حدود یک سال و نیم پیش کلید خورد. 

وی افزود: به واسطه تحولاتی که در اکوسیستم علم و فناوری کشور رخ داده و بخش فناوری وزن بیشتری پیدا کرده شاهد افزایش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بوده‌ایم و در این راستا در وزارت علوم، معاونت فناوری شکل گرفته است. 

کلانتری تصریح کرد: تمایل دانشجویان برای ورود به عرصه‌های خلاقانه؛ نوآورانه و فناورانه زیاد شده است، اما آیین‌نامه انجمن‌های علمی خیلی این فعالیت‌ها را تقویت نمی‌کرد و مسکوت مانده بود؛ بنابراین درصدد بازنگری این آیین‌نامه برآمدیم تا سیکل ارتقای دانشجویان را در مسیر فرهنگی، نوآوری و فناوری جهت تولید محصوب تسهیل ببخشیم و بر همین اساس مجموعه‌ای از تعاملات با معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و از همه مهم ترمعاونت فناوری وزارت علوم شکل گرفت و امیدواریم انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری در این زمینه مورد حمایت جدی واقع شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در زمینه انعقاد تفاهم نامه معاونت فرهنگی با معاونت فناوری وزارت علوم سندی تصویب شد تا امکانات پارک‌ها در اختیار ارتقای فناورانه انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری قرار بگیرد و دانشجویان ارتباطات بیشتری با شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در مجموعه داشته باشند و به عنوان دستیار فناوری جذب شوند. 

کلانتری گفت: رتبه‌بندی صورت گرفته در انجمن‌های علمی فرصتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا انجمن‌های علمی برتر بتوانند از گرنت‌های فناوری پارک‌ها استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: در زمینه شکل‌گیری خانه‌های خلاق و نوآور دانشجویی در دانشگاه‌ها مذاکراتی صورت گرفت و تا حدودی عملیاتی شد و درصدد افزایش آن‌ها هستیم تا فرصتی برای ارائه ایده دانشجویان و پالایش و شکل‌گیری آن‌ها در جهت تبدیل ایده به محصول باشد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هرچقدر سن تجربه ورود در فعالیت‌های استارت‌آپی کاهش یابد هم جسارت و خلاقیت و نوآوری دانشجویان را جهت داده و از آن‌ها استفاده کرده ایم و هم میزان خطا را کاهش داده ایم و عملا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با تجربه اندوخته بیشتری می‌توانند وارد فضا‌های استارت‌آپی، خلاقانه، نوآورانه و دانش بنیان شوند؛ بنابراین باید این را به سطح دانش آموزی ببریم و آن‌ها ایده‌های خود را به صورت خلاقانه و انتقادی بیان کنند و در معرض نقد قرار دهند تا در نهایت منجر به تولید محصول فناورانه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته