دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استارشیپ برای دومین پرتاب آزمایشی آماده می‌شود

استارشیپ برای دومین پرتاب آزمایشی آماده می‌شود
اسپیس‌ایکس برای دومین پرتاب آزمایشی اماده می‌شود و در انتظار مجوز اداره هوانوردی فدرال است.
کد خبر : 866997

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، اسپیس‌ایکس راکت غول‌پیکر استارشیپ را پیش از دومین پرواز آزمایشی روی هم می‌چیند. به گفته ایلان ماسک کشتی ستاره‌ای آماده پرتاب است و در انتظار مجوز اداره هوانوردی فدرال (FAA)  است.

اسپیس‌ایکس آخرین وسیله نقلیه استارشیپ خود را روی سکوی اول بوستر ۹ سوپر هوی در سایت استارشیپ این شرکت در جنوب تگزاس قرار داد. این کار نشان‌دهنده نقطه عطفی بزرگ در آستانه یک پرواز آزمایشی قریب‌الوقوع است که ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس در این باره می‌گوید: «هر زمان که جعبه‌های نظارتی موردنیاز بررسی شوند، ممکن است اتفاق بیفتد.»

ماسک روز سه‌شنبه در پستی در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «کشتی ستاره‌ای آماده پرتاب است و در انتظار تأیید مجوز اداره هوانوردی فدرال است. یک ویدئوی ۴۰ ثانیه‌ای را برای نکات برجسته فرآیند انباشته شدن، ثبت می‌کند.»

استارشیپ، بزرگترین و قدرتمندترین موشک ساخته شده تاکنون، هنوز در حال توسعه است. اسپیس‌ایکس تصور می‌کند این وسیله قابل استفاده مجدد است و در نهایت تمام وظایف پرواز فضایی خود را از پرتاب ماهواره به مدار زمین گرفته تا فرستادن مردم به ماه و مریخ را بر عهده می‌گیرد.

استارشیپ تا به امروز فقط یک بار در آوریل پرواز کرده است، در یک پرواز آزمایشی از «استاربیس» (Starbase) که هدف آن فرستادن مرحله فوقانی به دور زمین، همراه با سقوط برنامه ریزی شده در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی بود.

با این حال این خودرو مدت کوتاهی پس از پرتاب با مشکلات متعددی مواجه شد؛ شکست مرحله اول و دوم آن در جداسازی. در نتیجه، اسپیس‌ایکس فرمان خودتخریبی را صادر کرد و سفینه را در ارتفاعات خلیج مکزیک چهار دقیقه پس از بلند شدن منفجر کرد.

استارشیپ برای دومین پرتاب آزمایشی آماده می‌شود

اسپیس‌ایکس تغییرات زیادی در دومین وسیله نقلیه استارشیپ ایجاد کرده است. شاید بارزترین تغییر این باشد که مرحله فوقانی موتورهای خود را قبل از جدا شدن کامل از تقویت‌کننده مرحله اول روشن می‌کند.

اسپیس‌ایکس مدتی است که خود را برای پرواز دوم آماده می‌کند که اهداف آن مشابه اهداف پرواز اول خواهد بود. دو آزمایش در روزهای ۶ و ۲۵ اوت رخ دادند. به گفته اسپیس‌ایکس، دومین مورد بهبود قابل توجهی داشت؛ هر ۳۳ راکتور بوستر ۹ روشن شدند، در حالی که در اولین آتش‌سوزی استاتیک ۲۹ راکتور روشن شدند.

اداره هوانوردی فدرال هنوز مجوز پرتاب دوم را صادر نکرده است. این آژانس هنوز در حال بررسی گزارش ناگواری است که اسپیس‌ایکس در مورد پرواز ۲۰ آوریل ثبت کرده که به پایه پرتاب مداری استارشیپ آسیب رساند و خاک، تکه‌های بتن و دیگر زباله‌ها را به منطقه اطراف محل پرتاب فرستاد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته