دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1402 - 11:13
در نشست خبری با خبرنگاران؛

کنعانی: «سند سپتامبر» جدید نیست/ غربی‌ها با سرمایه‌گذاری روی اغتشاشات فرصت‌سوزی کردند

کنعانی: «سند سپتامبر» جدید نیست  غربی‌ها با سرمایه‌گذاری روی اغتشاشات فرصت‌سوزی کردند
سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید: آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع‌بندی بود؛ اما طرف‌های غربی با سرمایه‌گذاری غلط روی اغتشاشات ایران و با نیم‌نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع فرصت‌سوزی کردند.
کد خبر : 866608

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه ۱۳ شهریور در نشست خبری هفتگی حاضر شد و به پرسش‌های خبرنگاران درباره مهم‌ترین تحولات اخیر در حوزه سیاست خارجی کشورمان پاسخ داد.

ایران بی‌اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهداف مختلفی مطرح شوند؛ ایران بار‌ها اعلام کرده است که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها، معطل مذاکرات برجامی نمی‌شود و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از شرکای تجاری ایران نشان دادند که با وجود تحریم‌ها به اصل همکاری و توسعه آن علاقه‌مند هستند؛ ایران مسیر رفع تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع کشورمان پیرامون مناسبات ترکیه و سوریه گفت: موضع ما در این باره کاملا روشن است؛ وزیر امور خارجه به طور کامل دیدگاه ایران را درباره موضوع مناسبات دو کشور بیان کرد.

طرف غربی فرصت جمع‌بندی مذاکرات برجام را از بین برد

کنعانی درباره اظهارات امیرعبداللهیان در خصوص سند سپتامبر بین ایران و آمریکا نیز بیان کرد: این را در رسانه‌ها دیدم و شاهد برخی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف بودیم. ادبیات آقای وزیر در گفت‌وگوی انجام‌شده کاملا روشن و واضح بود. سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود؛ اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه‌گذاری بر این اغتشاشات و با نیم‌نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت‌سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهداتشان را مسئولانه به عهده گرفته و انجام دهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: توضیحات وزیر کاملا شفاف بوده است. ابهامی در آن نبوده و متن اظهارات وزیر هم در دسترس است می‌توانید مراجعه کنید و آن را به صورت کامل و دقیق ببینید.

شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه سیاسی ایران در منطقه و جهان هستیم

کنعانی گفت: دستگاه دیپلماسی در مسیر وظایف خود به دنبال توسعه روابط با کشور‌های دوست و دیگر کشور‌های خواهان روابط متقابل هم در حوزه سیاسی و هم در دیگر حوزه‌ها است؛ دستگاه دیپلماسی مسئول سیاست خارجی است و در دولت سیزدهم قرار بر این شد که دستگاه دیپلماسی به‌شکل قابل توجهی در خدمت توسعه روابط اقتصادی و خارجی باشد؛ ما در حوزه روابط سیاسی شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

وی اظهار کرد: بخشی از این تلاش‌ها ناظر به پیوستن ایران به سازوکار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بوده و هست و این مهم را در آخرین تحول رخ داده یعنی پیوستن ایران به بریکس عنوان یک ساختار تجاری و اقتصادی شاهد هستیم.

به گفته کنعانی، بخش دیگری از این تلاش‌ها نیز ناظر به تنظیم اسناد و توافق‌های بلندمدت همکاری با کشور‌های دوست بود و مجموعه این تلاش‌ها تاکنون دستاورد‌های قابل توجهی را در ارتقای حجم روابط اقتصادی ایران سبب شده است.

توافقات و اسناد امضاشده در بازه‌های زمانی متفاوت، نتایج ملموسی بر معیشت مردم دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توافق‌ها و اسناد امضاشده و بستر‌های حقوقی ایجادشده می‌توانند در بازه‌های زمانی بلندمدت و میان‌مدت نتایج ملموسی بر روابط اقتصادی و خارجی داشته باشد که تاثیر چشمگیری بر معیشت مردم نیز خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با مأموریت سفیر ایران در عربستان نیز گفت: در ارتباط با مأموریت آقای عنایتی، وی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نقشه راه تعریف شده در روند مناسبات همه جانبه ایران و عربستان سعودی، مأموریت او تقویت مناسبات دوجانبه خواهند بود و مسئولیت خود را در ریاض آغاز خواهد کرد.

توسعه روابط با کشورهای منطقه یک اصل است

وی در ارتباط با روابط با کشورهای منطقه نیز گفت: اصل توسعه روابط با کشورهای دوست، همسایه و منطقه‌ای به عنوان یک اصل اعلام‌شده و تعیین‌شده برای ماست. ما با همه کشورهای منطقه مبتنی بر اصل منافع مشترک و دوجانبه موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو و همکاری داریم.

کنعانی افزود: سفرهای انجام‌شده وزیر امور خارجه کشورمان یا سفرهایی که مقامات این کشورها در حوزه عربی به تهران داشتند در چارچوب منافع مشترک دو کشور و موضوعات تعریف شده در روابط دوجانبه است؛ اما بدیهی است در رابطه با مسئله فلسطین، این مسئله را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم.

موضوع فلسطین را در تمام دیدارهای رسمی بیان می‌کنیم/ رژیم صهیونیستی یک رژیم نامشروع در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: موضوع فلسطین را با کشورهای جهان اسلام به عنوان موضوع محوری طرح می‌کنیم و بر مقاومت فلسطین تأکید کرده و رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم و گسترش حضور این رژیم را در منطقه عامل افزایش بی‌ثباتی و ناامنی تلقی می‌کنیم و این مواضع اصلی جمهوری اسلامی ایران است و ما در همه دیدارهای رسمی این را بیان می‌کنیم.

وی گفت: مقاومت فلسطین را یک اصل می‌دانیم و در رابطه با حمایت از مقاومت فلسطین هیچ‌گاه کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد و حمایت‌های خود را از مقاومت‌های مشروع ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه خواهیم داد.

آمادگی ایران برای کمک در موضوع کرکوک

کنعانی در مورد تحولات اخیر در «کرکوک» عراق گفت: چنان‌چه از ایران درباره کرکوک درخواست کمک شود، ایران آمادگی کمک را دارد.

کنعانی با اشاره به اینکه تمامیت سوریه یک اصل اساسی است، گفت: همه اقدام و جریان‌های قومی و طایفی سوریه بخشی از هویت یکپارچه این کشور هستند و نیروهای اشغال‌گر باید از این کشور خارج شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق امنیتی ایران و عراق گفت: ابعاد این توافق روشن است و ما انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان این کشور طبق تاریخ تعیین‌شده به مسئولیت خود عمل کنند.

توافق بر سر تمامیت ارضی سوریه برای ایران حائز اهمیت است

کنعانی درباره اختلاف نظر میان سوریه و ترکیه گفت: برای ایران موضوع مهم، توافق بر سر تمامیت ارضی سوریه میان همه طرف‌هاست؛ اختلاف نظرهایی میان ترکیه و سوریه در این باره وجود دارد و ایران در تلاش است این موضوع را میان دو کشور حل کند.

کنعانی با اشاره به اینکه ما به استقبال اقدام‌هایی درباره برجام که احتمال مواجهه با آن وجود دارد، نخواهیم رفت، گفت: ایران همه سناریوهای موجود درباره برجام و جزئیات آن را مد نظر دارد؛ باید منتظر موعد مورد نظر باشیم؛ این بدان معنا نیست که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم را ندارد، بلکه ایران همه اجزا و احتمالات را بررسی کرده و مبتنی بر آن پیش‌بینی و اقدام خواهد کرد.

اطلاع دقیقی درباره گزارش ادعایی نیویورک تایمز ندارم

کنعانی درباره گزارش ادعایی «نیویورک تایمز» مبنی بر بازداشت طولانی یک شهروند سوئدی در ایران گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه حفظ حضور ایران در مجامع بین‌المللی از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل یک اصل بوده و است، گفت: ایران هیچ‌گاه از ظرفیت‌های جهانی کوتاهی نکرده و برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه برای گفت‌وگو با همتایان و شرکا و استفاده از ظرفیت‌ها را در حاشیه برگزاری مجمع عمومی مدنظر دارد.

آمریکا ابتدا حقوق بشر را در کشور خود رعایت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر علیه ایران گفت: آمریکا باید ابتدا توصیه‌های حقوق بشری را که به دیگران می‌کند، محل توجه و اهتمام قرار دهد و این موضوع را در ارتباط با شهروندان، قتل‌های خیابانی بی‌محاکمه، تبعیض علیه رنگین‌پوستان و زندانیان خود رعایت کند و بعد درباره دیگر کشورها اظهارنظر کند.

کنعانی با اشاره به اینکه، مذاکرات محرمانه بخش قابل توجهی از مذاکرات و روندهای دیپلماتیک است، اظهار کرد: ما موضوع‌هایی را درباره برخی از کشورهای منطقه در چارچوب تعریف‌شده، دنبال می‌کنیم و نتایج آن را در بازه‌های زمانی مناسب اعلام خواهیم کرد.

خواستار اقدام سریع دولت بحرین در جهت پاسخگویی و رسیدگی مسئولانه به خواسته‌های زندانیان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره وضعیت حقوق بشری زندانیان در بحرین گفت: ما خبر‌ها و گزارش‌ها دراین رابطه را از منابع مختلف دریافت کردیم؛ نسبت به شرایط نامناسب زندانیان بحرینی به شدت نگران و خواستار اقدام سریع دولت بحرین در جهت پاسخگویی و رسیدگی مسئولانه به خواسته‌های زندانیان هستیم.

وی افزود: فشار دولت بحرین بر زندانیان که با اعمال فشار جسمی و روحی رخ می‌دهد، قابل توجیه نیست و برخلاف کرامت انسانی است؛ ادامه اعتصاب غذای زندانیان نیز موضوعی نگران‌کننده است؛ از دولت بحرین می‌خواهیم به تقاضای زندانیان توجه و زمینه پایان اعتصاب غذا را فراهم کند.

ایران به علاقه‌مندی دیگر کشورها برای برقراری ارتباط نگاه مثبت دارد

کنعانی با اشاره به اینکه رویکرد اصولی درباره کشورهایی که دچار انقطاع روابط سیاسی هستیم، وجود دارد، تصریح کرد: ایران به علاقه‌مندی دیگر کشورها برای برقراری ارتباط نگاه مثبت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امکان تشکیل چارچوب‌های چندجانبه برای تقویت و کمک به همگرایی وجود دارد؛ ابتکارهای مختلفی مطرح هستند که به رایزنی و تبادل نظر نیاز دارند و می‌توانند در روندی مطرح شده تا به چارچوب قابل قبولی برسند.

وی افزود: ایران و ترکیه و عربستان سه کشور مهم منطقه هستند و ظرفیت‌های این سه کشور اثردار است.

امیدواریم آمریکا به توافق تبادل زندانیان در موعد مقرر عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان انجام تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: یک بازه زمانی برای این توافق تعیین شده و تاکنون روند امیدوارکننده‌ بوده است.

وی افزود: امیدواریم آمریکا در این بازه به تعهد خود عمل کند و این اتفاق رخ بدهد.

وی همچنین اربعین حسینی را تسلیت گفت و افزود: شاهد حضور میلیون‌ها انسان عاشق و دلداده و علاقه‌مند سیدالشهداء (ع) و یاران باوفای آن حضرت هستیم. ان‌شاءالله زائران سیدالشهداء در سرزمین مقدس کربلا ایام خوبی را در زیارت و برگزاری مناسک دینی و مذهبی داشته باشند.  

وی همچنین یاد شهید رئیسعلی دلواری را گرامی داشت و گفت: مزار این شهید با پیگیری‌ها وزارت خارجه، سفارت ایران در بغداد و سرکنسولگری ایران در نجف و با همکاری خانواده و بزرگوران استاد بوشهر بعد از تلاش‌های چند ساله در شهر نجف بازسازی و مرمت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته