دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوزن‌های نانویی به جنگ سرطان می‌روند

سوزن‌های نانویی به جنگ سرطان می‌روند
محققان استرالیایی برای نخستین بار به راهی برای تزریق ماده ژنتیکی به سلول‌های سفید خون دست یافتند که می‌تواند گزینه‌های درمانی برای انواع خاصی از سرطان خون را بهبود بخشد.
کد خبر : 865776

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، گروهی از محققان به رهبری «روی النتان»(Dr. Roey Elnathan, from Deakin University )  از دانشگاه دیکین و «نیکلا وولکر»(Nicolas Voelcker, from Monash Universit) از دانشگاه موناش، قدرت فناوری تزریق نانو را به کار گرفته‌اند تا نتایج یکی از جدیدترین اشکال ایمنی درمانی سرطان به نام سلول درمانی CAR-T را بهبود بخشند.

این محققان یافته‌های اولیه خود را در دو ژورنال « ادونسد متریالز» و «متریالز تودی» منتشر کرده‌اند. طی درمان سلولی  CAR-T گلبول‌های سفید خون( یا سلول های تی) بیمار برداشت  و به طور ژنتیکی مهندسی می‌شوند. در مرحله بعد  آنها به بدن بیمار منتقل می‌شوند تا به سلول‌های سرطانی حمله کنند.  

از آنجا که این روش شامل چند مرحله است، فرایند کند و پرهزینه است و اکنون برای هر بیمار بیش از ۵۰۰ هزار دلار استرالیایی هزینه دارد  در این میان محققان با استفاده از سوزن‌های نانویی که ضخامت‌شان ۱۰۰ هزار بار کمتر از موی انسان است، روشی برای حذف حامل‌های ویروسی غیرفعال برای رمزگذاری ژنتیکی سلول‌های تی(T) یافتند.

حامل‌های ویروسی به طور معمول برای انتقال ماده ژنتیکی به سلول‌ها به کار می‌روند؛ اما به تاخیرهای پرهزینه در توسعه درمان سلولی CAR-T منجر می‌شود.

 دکتر النتان می‌گوید نیاز قابل توجهی به توسعه مقیاس پذیر و ارزان روش سلول درمانی CAR-T وجود دارد که به حامل‌های ویروسی متکی نیست. وی در این باره می‌افزاید: ما از فناوری‌های نانو برای توانمندسازی انتقال درمان های غیر ویروسی پیشرفته به سلول‌های سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته