دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایه قیمتی سبد غذایی اقلام کالابرگی اعلام شد

پایه قیمتی سبد غذایی اقلام کالابرگی اعلام شد
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک قیمت ۱۱ قلم کالا برمبنای نرخ سال ۱۴۰۱ ثابت است و دولت فاصله این نرخ‌ها با تورم را با مشارکت مردم پوشش می‌دهد.
کد خبر : 861803

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در نشست خبری به جزئیات مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک پرداخت.

عسگری گفت: برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک قیمت ۱۱ قلم ازجمله گوشت گوساله منجمد، ماکارونی، شیر کم‌چرب، پنیر، برنج، روغن مایع، ماست کم‌چرب، پنیر uf، تخم‌مرغ و مرغ برمبنای سال ۱۴۰۱ ثابت می‌ماند.

وی افزود: دولت در اجرای این طرح از یک‌سو به دهک‌ها شارژ ۸۰ هزارتومانی داده و از سوی دیگر نرخ این اقلام را ثابت نگه می‌دارد و برمبنای قیمت پایه در اردیبهشت سال گذشته مابه التفاوت را پرداخت می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر مردم برای خرید هر یک از این اقلام به‌غیراز گوشت به فروشگاه‌ها مراجعه کنند قیمت پایه برای آن‌ها محاسبه‌شده و مابقی آن پرداخت می‌شود، اما با توجه به نوسان در بازار گوشت چنین شیوه‌ای را نمی‌توانیم برای گوشت استفاده کنیم بنابراین فقط گوشت گوساله منجمد مشمول طرح کالابرگ الکترونیک می‌شود.

حمایت از سفره مردم با کالابرگ الکترونیک

عسگری درباره اهداف اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: این طرح برای حمایت از سفره و سلامت مردم وارد فاز اجرایی شده است. در جلساتی که برگزار شد مدل‌های متفاوتی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک ازجمله پرداخت کامل یارانه نقدی و یا پرداخت یارانه به تولیدکنندگان مطرح بود، اما ازآنجایی‌که در مدل اول امکان هزینه شدن منابع در بخشی غیر از معیشت بود به الگوی فعلی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک رسیدیم تا بدین ترتیب از سفره مردم نیز حمایت‌شده باشد.

وی افزود: در الگوی فعلی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بخشی از منابع این قابلیت را دارد که برای مواردی غیر از مواد غذایی مصرف شود، اما شمول مابقی یارانه تعیین‌شده صرفاً برای خرید مواد غذایی می‌شود بنابراین از سفره مردم نیز با این طریق حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در زمان اجرای حذف ارز ترجیحی تعداد جمعیت یارانه بگیر به ۷۸ میلیون نفر رسید، تصریح کرد: پرداخت یارانه ۴۰۰ هزارتومانی برای سه دهک اول و یارانه ۳۰۰ هزارتومانی برای مابقی افراد نیاز به ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع مالی دارد.

این مقام مسئول افزود: برای اینکه ۱۲۰ هزار تومان به اعتبار افرادی که با یارانه نقدی خود از گروه ۱۱ قلم کالای تعیین‌شده خریداری کرده‌اند اجرایی شود نیاز به ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز دارد.

عسگری تأکید کرد که بخش اعتباری طرح کالابرگ الکترونیک همانند یارانه نقدی در حساب افراد ذخیره نمی‌شود و فقط برای هرماه است بنابراین اگر هزینه نشود نمی‌تواند برای ماه بعد از آن استفاده کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تغییر دهک‌ها اظهار کرد: تغییر دهک‌ها در بعد سرانه خانوار (ازدواج، فوت، حضانت و ...) به‌صورت ماهانه انجام می‌شود، اما تغییر دهک‌ها برمبنای سایر شاخص‌ها هر ۶ ماه یک‌بار انجام می‌شود.

وی به‌ضرورت توجه به صدک‌ها نیز تأکید کرد و گفت: در حال حاضر پر چالش‌ترین تغییرات بین دهک‌ها ۳ تا ۴ و ۹ تا ۱۰ است که اگر قرار باشد تغییری رخ دهد این امر اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته