دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

صادرات محصولات دانش‌بنیان پارک علم و فناوری فارس به عراق و عمان

صادرات محصولات دانش‌بنیان پارک علم و فناوری فارس به عراق و عمان
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک به برخی از کشور‌ها مانند عراق و عمان صادرات محصول داشته‌اند.
کد خبر : 860950

امین ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری استان فارس به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در مجموع یک هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک علم و فناوری فارس در حوزه‌های مختلف مستقر است.

وی با اشاره به تعداد مراکز رشد مستقر در پارک علم و فناوری فارس، اظهار کرد: در این پارک مراکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، مراکز رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مراکز رشد جامع و مراکز رشد صنایع شیمیایی (نفت، گاز و پتروشیمی) حضور دارند. این مراکز رشد به همراه مراکز رشد شهرستان‌ها میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

رئیس پارک علم و فناوری با بیان اینکه اکنون ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک علم و فناوری فارس مستقر است، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این پارک موجب اشتغال‌زایی ۳ هزار و ۷۵۰ نفر شده‌اند و در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، نفت، گاز، پتروشیمی فعالیت دارند.

ذوالقدر با اشاره به اینکه استان فارس به دلیل مجاورت با استان‌های نفت‌خیز مانند عسلویه در ازدیاد برداشت نفت، برطرف‌سازی مشکلات چاه‌های نفتی، مشکلات رسوب آسفالتی و تأمین قطعات موردنیاز این صنعت فعالیت می کنند، عنوان کرد: همچنین سایر شرکت‌ها در حوزه برد‌های الکترونیکی مشغول کار هستند و این شرکت‌ها چالش‌های پتروشیمی و سایر صنایع را رفع می‌کنند.

وی با بیان جدیدترین دستاورد‌های این پارک، یادآور شد: دستگاه‌های فریزدرایر، نگهداری بافت‌های زیستی، پالایشگاه پرورش جلبک‌ها و استخراج روغن‌های گیاهی از مهم‌ترین دستاورد‌های محققان پارک علم و فناوری فارس در سال‌های اخیر به شمار می روند. امروزه دستگاه‌های فریزدرایر از مهم‌ترین نیاز صنایع تبدیلی محسوب می‌شود. در واقع محصولاتی که ماندگاری ندارد توسط این دستگاه فریز شده تا صادرات آن میسر شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس اضافه کرد: اقدامات متعددی نیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند توسعه پلتفرم‌ها توسط محققان این پارک انجام شده است. برای مثال، پلتفرم‌های فروش محصولات که تخفیف را بر خرید‌ها لحاظ می‌کنند.

ذوالقدر با بیان اینکه فروش شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس بر اساس اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۰، ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ تقریبا ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و مقدار فروش آن‌ها در سال ۱۴۰۱ هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

وی افزود: بودجه دولتی که به پارک علم و فناوری فارس تخصیص داده شده، صرف هزینه‌های جاری پارک می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک به برخی از کشور‌ها مانند عراق و عمان صادرات داشتند. در این زمینه کارگزارانی در زمینه صادرات وجود دارد که به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک ویژه‌ای می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته