دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دستیابی به قدیمی‌ترین داده‌های ژنتیکی انسان در دندان ۲ میلیون ساله

دستیابی به قدیمی‌ترین داده‌های ژنتیکی انسان در دندان ۲ میلیون ساله
پژوهشگران به قدیمی‌ترین داده‌های ژنتیکی از طریق دندان‌های ۲ میلیون ساله یک «انسان تبار» دست یافتند.
کد خبر : 857482

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکنون پژوهشگران اطلاعات ژنتیکی را از یک «انسان تبار» (hominin) آفریقایی که دو میلیون سال پیش می‌زیسته است، جمع‌آوری کرده‌اند که قدیمی‌ترین اطلاعاتی است که تاکنون بازیابی شده است. آن‌ها طبق تعیین توالی پروتئین‌های قدیمی، جنسیت فسیل‌های «استرالوپیتسین» (انسان گونه‌های منقرض که در جنوب شرقی افریقا زیست می‌کردند) را شناسایی شد.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳، تیمی به رهبری «کلر کونیگ» (Claire Koenig) متخصص پروتئین، و «یوآنیس پاسترامانیس» (Ioannis Pastramanis) زیست‌شناس مولکولی، از دانشگاه کنزاز (KU, University of Kansas)، و «پالسا مادوپ» (Palesa Madupe) زیست‌شناس مولکولی در دانشگاه شهر کیپ (University of Cape Town)، از چهار دندان «پرامردم» (P. robustus) (از اجداد مستقیم انسان) در غار (Swartkrans) در ۴۰ کیلومتری شمال غربی ژوهانسبورگ، نمونه‌برداری کردند.

محققان مدت‌ها در مورد اینکه این انسان تبار‌های تنومند با دیگرگونه‌های انسان باستانی مرتبط هستند بحث کرده‌اند.

پژوهشگران از تکنیکی به نام «طیف‌سنجی جرمی» (یکی از فنون تجزیه‌ای است که جهت اندازه‌گیری نسبت جرم-به-بار یون‌ها به کار می‌رود.) برای تجزیه‌وتحلیل صد‌ها اسیدآمینه در مینای دندان هر نمونه استفاده کردند.

بر اساس توالی پروتئینی که در یک مقاله پیش چاپ در سرور (bioRxiv) که در تاریخ ۳ ژوئیه منتشر شد، مشخص شد این پروتئین‌ها متعلق به فسیل دندان چندین انسان تبار در غار آفریقای جنوبی هستند.

بر اساس گفته دانشمندان این داده‌های ژنتیکی قدیمی‌ترین داده‌هایی هستند که از هر انسان تبار جمع‌آوری‌شده است، و رکورد ژنتیکی را به زمان‌ها و مکان‌هایی که قبلاً غیرقابل‌تصور بود، برمی‌گرداند.

کاترینا دوکا (Katerina Douka) دانشمند باستان‌شناس در دانشگاه وین (University of Vienna) می‌گوید: «این یک نتیجه شگفت‌انگیز است که بقایای آن تقریباً به سنگ تبدیل‌شده‌اند».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته