دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1402 - 11:08

«نقش برجسته ساسانی» در تهران رونمایی شد

«نقش برجسته ساسانی» در تهران رونمایی شد
قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی در آیین گشایش نمایشگاه «نقش برجسته ساسانی» که از انگلستان مسترد شده، از تلاش دولت برای استرداد سایر اشیای تاریخی موجود در خارج از کشور گفت.
کد خبر : 857259

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه  خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین گشایش نمایشگاه تک اثر «نقش برجسته ساسانی» استردادی از لندن، پیش از ظهر امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در این مراسم عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال استرداد میراث فرهنگی خود است. در دولت سیزدهم سی اثر تاریخی با همکاری خوب وزارت امور خارجه و قوه قضاییه، پلیس بین‌الملل و دولت به کشور بازگردانده شد. امروز سی‌امین اثر که نقش برجسته دوره ساسانی است رونمایی می‌شود.

وی افزود: آثار قبلی از کشور فرانسه بودند که با پیگیری‌های وزارت خارجه تحویل ایران شد. استرداد آثار دیگری هم در طول این دو سال صورت گرفته و در هفته دولت نمایشگاهی از ان اثار در موزه ملی برگزار می‌شود.

«نقش برجسته ساسانی» در تهران رونمایی شد

دارابی عنوان کرد: ما بیش از سی نقش برجسته دوره ساسانی داریم، که این نقش برجسته جدید در سال ۶۷ در دوران جنگ تحمیلی به کشور امارات و از انجا به انگلستان رفت و در انجا نگهداری شد. به دلیل اسیب دیدگی در طول مسیر انجا مرمت شد و سه ماه در بریتانیا به نمایش گذاشته شد و سپس به ایران بازگشت. این اثر دوره قرنطینه خود را سپری کرد و دوازده کارشناس میراث فرهنگی اصالت این اثر را تایید کردند.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی گفت: از مردم صمیمانه تشکر می‌کنم که به میراث فرهنگی اهمیت می‌دهند.

«نقش برجسته ساسانی» در تهران رونمایی شد

ادیب‌زاده یکی از کارشناسان محقق این اثر درباره نقش برجسته ساسانی گفت: این اثر مربوط به دوره مهمی از سلسله ساسانی است که به خانه برگشته. این اثر یک بار در بریتانیا و سپس در ایران از طرف کارشناسان و پژوهشگران اصالت سنجی شد و اصالت آن کاملا مورد تایید است. جنس این نقش برجسته از سنگ آهک است و مشخصه های دوره ساسانی در ان مشخص شده و به احتمال زیاد برای حوزه فارس است و امیدواریم جای دقیق ان را در آینده بعد از تحقیقات مفصل، مشخص کنیم.

وی افزود: آزمایش آنالیز عنصری برای این اثر در نظر گرفته شده که پس از تایید، باید بخش کوچکی از پشت اثر برداریم تا منشا یابی را انجام دهیم. ولی چیزی که مشخص شده برای جنوب فارس است. این اثر متاسفانه در جابجایی اولیه شکسته بوده و وضعیت بدی داشته و ما درخواست گزارش درخصوص این آسیب دیدگی هم داشتیم که آن را به درستی بررسی کنیم.

این خبر در حال تکمیل است....

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته