دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1402 - 09:58
تحلیل فضای انتخابات ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:

اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند/ دولت ثبات اقتصادی را حفظ کند

اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند  دولت ثبات اقتصادی را حفظ کند
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، زیرا تحریم انتخابات یعنی خروج از حاکمیت و آن‌ها می‌دانند که فقط از طریق صندوق رأی می‌توانند به قدرت نزدیک شوند.  
کد خبر : 857000

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص تلاش اصلاح‌طلبان برای حاشیه‌سازی انتخابات و طرح موضوعاتی، چون تحریم انتخابات گفت: من فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند، زیرا تحریم انتخابات یعنی خروج از حاکمیت. اصلاح‌طلبان می‌دانند که فقط از طریق صندوق رأی می‌توانند به قدرت نزدیک شوند. 

وی افزود: بنابراین، این مباحثی را که مطرح می‌کنند متاثر از فضای انتخابات است تا امتیازات بیشتری اتخاذ کنند و نیرو‌های آن‌ها رد صلاحیت نشود.  

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما ۲۰۰ شهر تَک‌نماینده‌ای داریم. یعنی مثلاً اردستان، نائین، نطنز و کاشان تک‌کرسی هستند. مردم در این حوزه ها مشارکت ۸۵ درصدی دارند؛ درست است که به دلیل ناکارامدی اقتصادی، مقداری نارضایتی از دولت وجود دارد، اما مردم در شهر‌های تک‌کرسی مشارکت می‌کنند.

بخشایشی اردستانی با بیان اینکه دلیل این مطلب هم به بحث‌های قومیتی، رقابت‌های تند و مباحث مذهبی بر می‌گردد، اظهار کرد: اما در مورد مردم تهران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، بیشتر شرکت نمی‌کنند، در شهر‌های بزرگتر مانند مشهد، تبریز و اصفهان شاید بین ۲۰ الی ۲۵ درصد در انتخابات مجلس شرکت کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری فرق می‌کند، افزود: در انتخابات مجلس ۴ عاملِ «سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت» سهیم هستند که دو عامل آن یعنی سلامت و امنیت انتخابات بر عهده دولت و مشارکت و رقابت نیز بر عهده کاندیداها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: پول نقش اساسی را در کسب رأی، ایفا می‌کند از این رو اگر در شهر‌های کوچک هیئت‌های نظارتی افزایش پیدا کنند، خودکنترلی به وجود می‌آید که در سلامت انتخابات هم بسیار موثر خواهد بود.

بخشایش اردستانی در مورد مهم‌ترین برنامه‌‌هایی که دولت و مجلس باید در سال جاری برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات انجام دهند، گفت: مجلس در سال آخر، خیلی بروز و ظهور ندارد؛  دولت باید با سیاست خارجی و اقتصاد خود اجازه ندهد وضع از این بدتر شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت از لحاظ اقتصادی وضع را بدتر کند و گرانی بیشتر شود، ناامیدی سراغ مردم می‌رود و دیگر تمایل ندارند در انتخابات شرکت کنند، فکر می‌کنند ۴۲ سالی که در انتخابات شرکت کردند، تاثیر نداشته است، حالا چند سالی قهر کنند تا نظام متوجه شود مردم ناراضی هستند از این رو بهترین اقدام این است که دولت ثبات اقتصادی را در این ۹ ماه حفظ کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه حاکمیت تلاش می‌کند که مشارکت در انتخابات امسال افزایش پیدا کند، تاکید کرد:  ما مشارکت مردم را نوعی رفراندوم تلقی می‌کنیم، یعنی وقتی مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، مُهر تأیید به ساختار نظام می‌زنند، به همین جهت احتمالا در این دوره هم شعارها بیشتر حول مسائل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته