دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قرآن‌سوزی در سوئد ضرورت و اهمیت مبارزه با اسلام‌هراسی را اثبات کرد

قرآن‌سوزی در سوئد ضرورت و اهمیت مبارزه با اسلام‌هراسی را اثبات کرد
با افزایش تعداد مسلمانان در آمریکای لاتین و دیده شدن جوامع اسلامی در این منطقه شاهد این هستیم که تعداد موارد اسلام‌هراسی که در این منطقه گزارش می‌شوند نیز رو به افزایش است.
کد خبر : 856786

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با افزایش تعداد مسلمانان در آمریکای لاتین و دیده شدن جوامع اسلامی در این منطقه شاهد این هستیم که تعداد موارد اسلام‌هراسی که در این منطقه گزارش می‌شوند نیز رو به افزایش است. رهبران جامعه مسلمانان در امریکای لاتین، که بیشترشان زنان هستند، در تلاشند که بر این مشکل غلبه کنند.

این مساله زمانی برجسته‌تر شد که در ۲۸ ژوئن در مقابل مسجد مرکزی استکهلم در اقدامی توهین آمیز و با مجوز مقامات در سوئد فردی اقدام به سوزاندن قران کریم کرد. اگرچه امریکای جنوبی شاهد چنین اقدامات توهین آمیزی نبوده است، اما تصور می‌شود که اسلام‌هراسی در بسیاری از این کشور‌ها وجود دارد و باید فکری درباره‌اش کرد.

در تحقیقی تحت نظارت یک استاد مردم‌شناسی دانشگاه سائوپائولو، فرانسیسروی باربوسا که خود اخیراً به دین اسلام مشرف شده است از ۶۵۳ مسلمان نظرسنجی شد. اکثر این افراد گفتند که در گذشته مورد انواع و اقسام اقدامات اسلام هراسانه قرار گرفته اند.

باربوسا به عرب نیوز گفت: «زنان اکثریت شرکت‌کنندگان این نظرسنجی را تشکیل می‌دادند. همچنین زنان بیش از مردان در امریکای لاتین درمعرض اقدامات اسلام هراسانه قرار دارند.»

حدود ۵۴ درصد از مردانی که در این تحقیق شرکت کردند- هم آن‌هایی که در خانواده مسلمان به دنیا آمده بودند و هم آن‌هایی که خودشان به این دین گرویده بودند- می‌گفتند که به خاطر دینشان با آزار و اذیت‌هایی رو به رو بوده اند. اکثر موارد در خیابان، در محل کار یا در مدرسه رخ داده بودند.

این نسبت در میان زنان بالاتر است، به طوری که ۶۶ درصد از زنانی که در خانواده مسلمان به دنیا آمده‌اند می‌گویند که به دلیل دین‌شان به آن‌ها حمله یا توهین شده است و این در حالی است که این درصد در مورد افرادی که به دین اسلام گرویده‌اند ۸۳ درصد است.

بسیاری از این آزار و اذیت‌ها در قالب متلک و شوخی‌های زشت هستند، مثلاً وقتی افراد بفهمند که یک نفر در محل کارشان مسلمان است او را «بمب‌گزار انتحاری» صدا می‌کنند یا از زن‌ها می‌خواهند که حجاب نداشته باشند، چون این را مصداق مردسالاری می‌دانند.

این تحقیق همچنین شامل برخی موارد جدی خشونت فیزیکی نیز است، مثلاً یک مهاجم ناشناس روی صورت زنی که حجاب داشت حشره کش اسپری کرده بود یا دختری که از یک مسجد بیرون آمده بود مورد ضرب و شتم یک مرد در خیابان قرار گرفته بود.

باربوسا گفت: «زنانی که به دین اسلام مشرف می‌شوند قربانیان اصلی اسلام‌هراسی هستند، چون آن‌ها آسیب پذیرتر هستند. بسیاری از آن‌ها اهل خانواده‌های فقیرهستند و باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.»

این زنان همچنین باید با فشار خانواده‌هایشان نیز کنار بیایند. در نتیجه بسیاری از آن‌ها مجبور می‌شوند که حجابشان را بعد از این که مورد حمله قرار گرفتند دیگر رعایت نکنند، که این خود برای آن‌ها عذاب آور است، چون فکر می‌کنند که به دستورات الهی دین شان عمل نمی‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته