دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1402 - 09:49
۵ سال پس از خروج ترامپ از برجام؛

فایننشال تایمز: دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی با هم دیدار کردند

فایننشال تایمز: دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی با هم دیدار کردند
گزارش‌ها حاکی از تلاش غرب برای احیای تعاملات دیپلماتیک با تهران است و حتی ادعا می‌شود که با موضوع تبادل زندانی، اخیرا دیداری هم میان دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی صورت گرفته است.
کد خبر : 850709

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «فایننشال تایمز» در گزارشی مدعی شده که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اخیراً چندین بار با «امیرسعید ایروانی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، دیدار کرده است.

اگر این ادعا صحت داشته باشد، می‌توان آن را نخستین تماس رو در روی دیپلمات‌های دو کشور از زمان خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ تلقی کرد.

طبق گزارش ها، گفتگوی دو دیپلمات در درجه نخست روی امکان مبادله زندانیان متمرکز بوده است.

ناگفته نماند که در هفته‌های اخیر، ایران چهار شهروند اروپایی را آزاد کرده و در مقابل، «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی را که در بازداشت دولت بلژیک بود، به وطن بازگردانده است.

آنگونه که از گزارش فایننشال تایمز برمی آید، در مجموع، آمریکا و اروپا گفتگو‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته‌اند.

این اقدام حاکی از تغییر نگرش کشور‌های غربی و بیم آن‌ها از امکان تشدید تنش‌ها است.

یک دیپلمات غربی در این باره گفت: این درک وجود دارد که ما به یک برنامه دیپلماتیک فعال برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیاز داریم. چیزی که من را نگران می‌کند این است که ایران ممکن است راه خود را به سمت جنگ با اسرائیل ادامه دهد.

سپتامبر گذشته بود که آمریکا و تروئیکا با طرح ادعا‌های زیاده خواهانه و به بهانه عدم پیشرفت مذاکرات وین، گفتگو‌ها با طرف ایرانی را به حال تعلیق درآوردند. اما آنگونه که از روایت فایننشان تایمز برمی آید، در ماه میلادی مارس هم دیدار‌هایی میان نمایندگان تروئیکا و «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران صورت گرفته است. 

تحلیگران بر این باورند که ممکن است نوعی توافق موقت یا حتی توافق «توقف در برابر توقف» حاصل شود. به گفته یک دیپلمات غربی، تبادل زندانی می‌تواند باب گفتگوهادی دیگر را باز کند. 

دیپلمات دیگری نیز مدعی شد: بعید به نظر می‌رسد پای توافق هسته‌ای در میان باشد، اما ممکن است نوعی توافق موقتی صورت بگیرد.

همزمان، یک مقام وابسته به دولت واشنگتن با تکرار کلیشه‌های قبلی مدعی شد: آمریکا همواره معتقد بوده است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اما اکنون چیزی برای اعلام نداریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.

در همین حال یک کارشناس مسائل ایران در گروه بحران، به فایننشال تایمز گفت: تروئیکا بیشتر به واشنگتن نگاه می‌کند تا ببیند آیا دولت بایدن تصمیمی می‌گیرد یا خیر. آن‌ها ناامید شده‌اند، زیرا ایالات متحده فقط می‌خواهد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ روی این موضوع سرپوش بگذارد. نگرانی اصلی در اینجا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته