دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1402 - 14:43
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

سرعت بخشیدن به شکوفایی استعدادها؛ محور اصلی هفدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

سرعت بخشیدن به شکوفایی استعدادها؛ محور اصلی هفدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات گفت: سرعت بخشیدن به شکوفایی استعدادها از محورهای اصلی هفدهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران است.
کد خبر : 843751

جمشید صباغ‌زاده، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ در نمایشگاه واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است، ظرفیت این دوره از مسابقات تقریبا سه برابر دوره قبلی است و این اتفاق نشان‌دهنده خبر‌های امیدوارکننده درباره رباتیک است.

وی افزود: ۳۲۰ تیم برای این مسابقات تقاضا داده‌اند، اما ۲۲۰ تیم از میان آن‌ها انتخاب شده است و نکته مهم آن است که از میان این ۲۲۰ تیم، یک هزار و پانصد دانشجو در حال فعالیت هستند.

صباغ‌زاده درباره تفاوت این دوره از مسابقات با دوره قبلی مطرح کرد: هفدمین دوره از مسابقات بین‌المللی ربوکاپ نسبت به سال گذشته پیشرفت بسیار زیادی کرده است. در تمام نمایشگاه‌ها یکی از محور‌های اصلی کشف استعدادهاست، اما در این دوره از مسابقات ربوکاپ علاوه بر کشف استعداد، سرعت بخشیدن به شکوفایی استعدادها بسیار مطلوب است.

وی گفت: درباره ربات‌هایی که ساخته شده است، یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا رباتی مشاهده می‌شود که به جی پی اس، کامپوتر وصل نیست و خودش به‌تنهایی بدون اتصال در حال آموزش است. این ربات با میدان مسابقه آشنا می‌شود و به افراد مشاوره می‌دهد. همچنین فرد را می‌شناسد و قدرت فهم دارد. این‌ها علم روز است و باید خوشحال باشیم که وارد علم هوش مصنوعی و رباتیک شده‌ایم.

سرعت بخشیدن به شکوفایی استعدادها؛ محور اصلی هفدهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: استعداد‌هایی که کشف می‌شود مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان است و تعدادی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اسپانسر دارند و محصولاتشان را یک صنعت بزرگ انتخاب کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: رقابت در این نمایشگاه بسیار سازنده است که ما لبه‌ی این تکنولوژی انجام می‌دهیم. برای مثال، خودرو‌هایی که در این نمایشگاه وجود دارد خودرو‌های بنزینی است. رقابت این خودرو‌ها به سمت خودرو‌های بدون راننده پیش می‌رود. اگر ما وارد این صنعت شویم، علم و تکنولوژیش در تمام رقابت‌ها را به صورت کاملی یاد گرفته‌ایم.

صباغ‌زاده درباره ربات‌های خودران مطرح کرد: خودرویی که به عنوان خودران حرکت می‌کند، از صنعت خیلی عقب نیست. سایز بزرگ آن مشکل ایجاد کرده است، در غیر اینصورت، از نظر هوش مصنوعی می‌تواند علائم، جاده و تصویر را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند  از حلقه‌ای عبور کند. این ربات در نمایشگاه و کشور می‌تواند جهشی در صنعت داشته باشد و این چیزی که ما می‌بینیم و کار می‌کنیم علم روز است. این امر باعث خوشحالیست، زیرا ما در مرز‌های تکنولوژی در حال حرکت هستیم.

** استفاده از هوش مصنوعی در مسائل دنیا امری ضروری است

وی گفت: زمانی‌که وارد دانشگاه مسئله‌محور می‌شویم، خیلی از مسائل مهم دنیا این است که راندمان زندگی بشر بالاتر رود. در روز دنیا نیاز به هوش مصنوعی و رباتیک داریم، زیرا نیاز جامعه به این سمت است. اگر ما روی این مسائل کار نکنیم، از جهان عقب می‌مانیم. کشوری روی این مسائل کار نکند، عقب‌مانده محسوب می‌شود، به همین علت علت مسائل رباتیک و هوش مصنوعی را مسئله روز جامعه می‌بینیم و همین مورد باید در دانشگاه مسئله‌محور باشد؛ بنابراین نیاز به تاسیس مرکز تخصصی برای رباتیک در سرای نوآوری علوم و تحقیقات داریم. داریم. تمامی استعداد‌هایی که می‌بینم باید کشف و در مرکز مدیریت شود.

صباغ‌زاده در پایان افزود: فعالیت‌های اولیه برای راه‌اندازی مرکز تخصصی رباتیک انجام شده است، اما به دنبال یک موقعیت جغرافیایی مناسب هستیم که در صورت اتمام، تاسیس می‌شود و انشالله همین امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/۳۰۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته