دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1402 - 11:32
گفتگو/ قدرت دمشق در برابر اقدام‌های بی ثبات کننده؛

حمایت متقابل ایران و محور مقاومت عامل تغییر رویکرد‌های منطقه‌ای است

حمایت متقابل ایران و محور مقاومت عامل تغییر رویکرد‌های منطقه‌ای است
کارشناس مسائل منطقه می‌گوید که حمایت متقابل ایران و محور مقاومت، علاوه بر تردید کشور‌های عربی در برقراری رابطه با اسرائیل، به تغییر روند‌های سیاسی در منطقه منجر شد.
کد خبر : 842707

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص سفر وزیر امور خارجه عربستان به دمشق پس از ۱۲ سال و تجدید روابط این دو کشور پس از توافق تهران و ریاض، گفت: در بحران ۸ ساله سوریه، عربستان سعودی به عنوان یکی از عمده‌ترین و اصلی‌ترین کشور‌های مداخله جو، نقش‌آفرینی کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین حمایت‌ها و کمک‌ها به گروهک‌های تروریستی و تکفیری در خاک سوریه از سوی عربستان ارائه شد، اظهار کرد: عربستان تمام توان و ظرفیت منطقه و حمایت دولت آمریکا را در اختیار گرفت تا بتواند دولت «بشاراسد» را ساقط کند و در این هشت سال هم شاهد بودیم که دولت سوریه را از اتحادیه عرب اخراج و تمام روابط خود را با این کشور قطع کرد.

کارشناس مسائل منطقه به عواملی که به تغییر رویکرد سعودی‌ها در منطقه منجر شد پرداخت و تاکید کرد: قدرت گرفتن مقاومت در منطقه، ضعف و انفعال دولت آمریکا در حمایت و پشتیبانی از سیاست‌های دولت‌های عربی، تحمیل هزینه‌های سنگین به دولت‌های عربی مخصوصاً به عربستان، تحمیل جنگ هشت ساله یمن و هزینه‌های بسیار سنگین و ناکامی در جنگ یمن باعث شد که سعودی‌ها و برخی از متحدین عربی آن‌ها با اتخاذ رویکردی جدید، در روابط خود با منطقه تجدید نظر کنند.

زارعی اضافه کرد: براساس این تجدید نظر، دولت عربستان سعودی به طور پیش‌دستانه روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران آغاز و با واسطه دولت چین این روابط به سمت بهبود و برقراری یک روابط پایدار درحال حرکت است.

وی با بیان اینکه برخی از دولت‌های عربی همچون امارات، بحرین و کویت همانند عربستان در حال تجدید نظر در سیاست‌های خارجی خود هستند، بیان کرد: تصمیماتی که اخیرا در شورای همکاری خلیج فارس برای عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب اتخاذ شد و همین طور بازگشایی برخی از مراکز دیپلماتیک کشور‌های عربی و تمایل آن‌ها برای برقراری روابط با دولت «بشاراشد» آن هم بعد از ۱۲ سال، نشان از قدرت و توانمندی دولت سوریه در برابر تهدید‌ها و اقدامات بی‌ثبات کننده دارد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: حمایت و پشتیبانی متقابل جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار در تغییر رویکرد‌های سیاسی در منطقه است که باعث شد بسیاری از کشور‌های عربی که در حال بهبود روابط با رژیم صهیونیستی بودند، به نوعی دچار تجدید و بازنگری در روابط خود باشند.

زارعی گفت: به همین جهت این سفر می‌تواند یک اقدام سازنده و مثبت برای ورود دولت سوریه به اتحادیه عرب و معادلات منطقه‌ای باشد و ما شاهد هستیم که برخی دولت‌ها مانند تونس و قطر در یک اقدام جمعی در حال بازنگری روابط خود با سوریه هستند.

وی با بیان اینکه این مسائل نشان می‌دهد که واقعیت‌های منطقه آن چیزی نبود که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی پیگیری می‌کردند و ضمن آنکه پروژه‌های آن‌ها نیز با شکست مواجه شده است، افزود: همکاری کشور‌های منطقه با یکدیگر، مستلزم امنیت و ثبات پایدار است.

کارشناس مسائل منطقه گفت: حضور قدرت‌های مداخله‌گر و بیگانه در منطقه می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد به همین جهت فصل جدیدی از همکاری‌ها میان کشور‌های منطقه، می‌تواند به منزله یک آغاز و نقطه عطفی در بهبود روابط با یکدیگر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته