دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1401 - 11:27
معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت:

تاسیس انستیتوها دسترسی پژوهشگران به داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند

تاسیس انستیتوها دسترسی پژوهشگران به داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند
بوترابی گفت: اگر قصد داریم شکاف بین دانشگاه و صنعت را برطرف کنیم، باید از تاسیس مراکز و انستیتوها شروع کرد‌.
کد خبر : 833207

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمدعلی بوترابی، معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت در همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، گفت: قصد دارم تحلیلی از نظریات روشنفکران و روحانیون در مورد تحلیل عقب ماندگی علمی ایران در ۱۰۰ سال گذشته کشور را بررسی کنم. میرزا ملکم خان معتقد بوده است که باید نوشتار زبان فارسی از چپ به راست باشد. سایر روشنفکران ۱۰۰ سال گذشته هم قضاوت‌هایی این گونه داشته‌اند. دلیل این نحوه تفکر به تفاوت فضایی است که در خارج از ایران وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: وقتی یک ایرانی وارد کشورهای اروپایی یا آمریکا می‌شود، به دلیل تفاوت‌های چشمگیر دچار سردرگمی می‌شود. ایران در دوره سنت قرار دارد، اما کشورهای اروپایی در دوره پست مدرن هستند. تفاوت الگوریتم ذهنی افرادی که در کشورهای سنتی زندگی می‌کنند، باعث به‌هم ریختگی این افراد در سفر به کشورهای پیشرفته می‌شود.

معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: کشورهای دیگر در زمینه تولید گزاره‌ها کار می‌کنند، اما در ایران این گزاره‌ها فقط در کتابخانه‌ها قرار می‌گرفت. این کشورها در ادامه برای دانش فنی تولید فناوری از این گزاره‌ها استفاده کردند. البته هم‌اکنون چندین دانشگاه در ایران هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

بوترابی بیان کرد: پول می‌تواند علم را توسعه دهد، علم هم می‌تواند پول را توسعه دهد‌. جای فلسفه تکنولوژی در ایران خالی است. اگر قصد داریم شکاف بین دانشگاه و صنعت در ایران را برطرف کنیم، باید از تاسیس مراکز و انستیتوها شروع کرد‌. از مدیران تقاضا داریم با تاسیس انستیتوها دسترسی پژوهشگران به داده‌ها را امکان‌پذیر کنند.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته