دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1401 - 11:29
معاون پژوهشی وزارت نفت:

اگر هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم

اگر هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم
چهاردولی گفت: اگر خود را با شرایط و تغییرات روز دنیا تطبیق ندهیم و هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم، در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم.
کد خبر : 833188

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمد چهاردولی، معاون پژوهشی وزارت نفت در همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، گفت: خودباوری که در دانشگاهیان به خوبی نهادینه شده است. این خودباوری باعث جهش‌های علمی قابل توجهی در عرصه علم و فناوری شده است. رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود در ۲۴ آذر سال ۸۷ در دانشگاه علم و صنعت تاکید کردند که در مسائل علمی چهار عقب افتادگی علمی هستیم. با توجه به بیانات ایشان حرکت علمی را آغاز کردیم، شتابی ایجاد شد تا به عزت علمی برسیم. این شتاب تاکنون ادامه یافته و برون دادهای خوبی داشته است.

وی در ادامه افزود: بستر رشد علمی در کشور نهادهای دانشگاهی بودند. در کشور روسیه قرار است توربین‌های ایرانی نصب شود و این باعث سربلندی کشورمان است. فناوری‌های روز دنیا را می‌توانیم به کشورهای دیگر بفرستیم. دانشگاه‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ برای تربیت تکنسین برای ورود به صنعت و تربیت اعضای هیئت علمی ماموریت داشتند. در دهه ۸۰ فرایند توسعه پژوهش به روی کار آمد. در دهه ۹۰ وارد عرصه دانش بنیانی شدیم. شرکت‌های زیادی در این راستا ایجاد شدند. سال گذشته در بهمن رهبر انقلاب در بحث دانش بنیانی گفتند که رشد خوبی داشتیم اما غفلتی رخ داده است که صنایع بزرگ را نتوانستیم دانش بنیان کنیم، مثل صنعت نفت که باید دانش بنیان شود. 

چهاردولی اظهار کرد: حوزه هوش مصنوعی نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. توجه به هوش مصنوعی برای ما راهگشا است و کمک می‌کند تا به خوبی حرکت کنیم. در کل زنجیره صنعت نفت باید از هوش مصنوعی و تحول دیجیتال بهره بگیریم. یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در این صنعت، هزینه برای حفاری است که بسیار هزینه بر است. برخی شرکت‌های نفت سعی دارند که این مشکل را با کمک هوش مصنوعی رفع کنند. حرکت‌هایی که انجام می‌شود، نشان دهنده رشد و نمو شرکت‌هایی است که در این زمینه فعال شدند. 

معاون پژوهشی وزارت نفت بیان کرد: نهادهای دانشگاهی یکی از افتخارات نظام هستند. رشد علمی و خودباوری از دانشگاه‌ها برخواسته است. این نهادها نقش خود را به ازای ورودی‌هایی که گرفته به خوبی ایفا کرده است. در دنیا تغییراتی در حال انجام است، نهادهای دانشگاهی باید به این تغییرات توجه داشته باشند. دانشگاه‌های اروپایی عکس‌العمل بسیاری در این زمینه دارند و سریعا با تغییرات هم مسیر می‌شوند. دانشگاه‌های ما هم باید وقتی نیازهای کشور را متوجه می‌شوند این انعطاف پذیری را داشته باشند. لازم است بتوانیم سرفصل‌های درسی را به سرعت تغییر دهیم. ما رقبای بسیاری داریم‌. اگر خود را با شرایط و تغییرات روز دنیا به روز نکنیم و هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم، در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم. 

وی عنوان کرد: ما باید مهارت‌های توسعه‌ای را افزایش دهیم تا نیروی انسانی نواقص نداشته باشد. در حوزه کار تیمی‌، شبکه سازی و ... ضعف داریم و باید نگاه حل مسئله را مورد توجه قرار دهیم. باید فرهنگ سازی ایجاد شود و با کمک کنفرانس‌ها و همایش‌ها هدف خود را جلو ببریم. ما در وزارت نفت، سند تلفیقی برنامه راهبردی توسعه را رونمایی کردیم. یکی از فصول آن تحول دیجیتال است که حوزه‌های فناوری هم در آن وجود دارد‌. هدف ما توسعه فناوری روز دنیا است. تلاش داریم با افزایش علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت پیش برویم. 

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته