دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مقام مسئول بانک مرکزی:

اتفاقات فعلی بازار ارز مشابه رویداد‌های مرداد ۹۹ بازار سرمایه است

اتفاقات فعلی بازار ارز مشابه رویداد‌های مرداد ۹۹ بازار سرمایه است
مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی اعلام کرد: برخی مولفه‌های غیرواقعی باعث شکل گیری حباب در قیمت ارز شده است؛ شبیه به این رفتار را در بازار سرمایه در مرداد سال ۹۹ شاهد بودیم.
کد خبر : 832798

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، شیوا راوشی مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی در گفتگویی تلویزیونی اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۸۰ میلیارد دلار تخصیص ارز برای واردات انجام شده که از این میزان، ۶۰ میلیارد دلار پرداخت شده و کالای آن به کشور وارد شده و یا در حال ورود به کشور است.

وی افزود: در حوزه کالا‌های اساسی نیز بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای کالا‌های اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تخصیص ارز انجام شده است؛ از این مبلغ تا کنون ۱۴ میلیارد دلار تأمین شده است؛ البته ما برای تامین ۱۸ میلیارد دلار آمادگی داریم.

مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی ادامه داد: همچنین ۲.۲ میلیارد دلار هم برای اقلام اعلامی وزارت بهداشت تامین ارز صورت گرفته است. نرخ ارز این کالا‌ها ۲۸۵۰۰ تومان است و تامین ارز برای این اقلام ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نرخ‌های اعلامی ارز در شبکه‌های اجتماعی مبنای واقعی متناسب با فرآیند تجارت کشور را ندارد یادآور شد: چند سال است علی‌رغم تحریم ها، همه نیاز‌های ارزی در حوزه واردات را تامین کرده ایم؛ آمار و ارقام عملکرد امسال این را ثابت می‌کند. زیرا عملکرد امسال ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.  

راوشی تصریح کرد: برخی مولفه‌های غیرواقعی باعث شکل گیری حباب در قیمت ارز شده است؛ شبیه به این رفتار را در بازار سرمایه در مرداد سال ۹۹ شاهد بودیم. از نظر فرایند تجارت و مولفه‌های آن، وضعیت تجارت کشور در سال جاری بهتر از سال گذشته است.  

وی خاطرنشان کرد: نرخ‌های فعلی ارز کاملا حباب است. ارز مورد نیاز کشور به مقدار کافی وجود دارد و برای کاهش التهابات بازار، بانک مرکزی به زودی تغییراتی را در امور ارزی کشور اعمال و اعلام خواهد کرد که قطعا منجر به بهبود در معاملات و تامین نیاز‌های ارزی کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته