دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1401 - 08:46
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با آنا:

باید فضای مناسب در اختیار استعداد‌های علوم انسانی قرار گیرد

باید فضای مناسب در اختیار استعداد‌های علوم انسانی قرار گیرد
مدیر کل سابق پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: برای اینکه دانشمندان علوم انسانی پیشرفت کنند و مقالات آن‌ها با کیفیت بیشتری به چاپ برسد باید فضای مناسبی را در اختیارشان قرار داد.
کد خبر : 831881

مهدی پورفتح عضو هیئت علمی و مدیر کل سابق پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره راهکار‌های افزایش مقالات علوم انسانی گفت: باید برای تقویت مقالات و کیفیت کار دانشمندان حوزه علوم انسانی فضای مناسبی را در اختیارشان قرار داد.

وی افزود: باید به علوم انسانی نگاه علم داشته باشیم تا در این زمینه پیشرفت کنیم و متخصصان علوم اجتماعی باید علم را تحلیل کنند حتی اگر نتایج آن باب میل ما نباشد، در مهندسی علم پذیرفته شده است، اما هنوز آنطور که باید به علوم انسانی توجه نمی‌شود.

پورفتح تصریح کرد: تحقیق لازمه علم و دانش است و باید در آن به واقعیت‌های نگاه کنیم.

مدیر کل سابق پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران با اشاره به کیفیت تدریس استادان و فارغ التحصیلان علوم انسانی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته توجه زیادی به رشته علوم انسانی نمی‌شد و افت جدی در این زمینه داشتیم، اما در سال‌های اخیر بیشتر دانشجویان رشته‌های مهندسی و علوم پایه قبل از اخذ مدرک کارشناسی به سمت رشته‌های علوم انسانی مانند اقتصاد، روان شناسی و علوم اجتماعی سوق پیدا کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: حداقل طیفی از دانشجویان نخبه و دانش آموزان با شرکت در کنکور به سمت رشته‌های انسانی گرایش دارند؛ بنابراین باید استعداد‌ها بجای تحصیل در رشته‌های پزشکی و ریاضی به انسانی روی بیاوند چرا که اگر جامعه شناس، حقوق دان و سیاستمدار خوبی نداشته باشیم مابقی نیروهایمان مهاجرت می‌کنند.

** باید به رشته‌های انسانی آزادی عمل بیشتری داده شود

پورفتح درباره ارزیابی وضعیت جایگاه علوم انسانی در ایران گفت: در ایران حتما به رشته‌های علوم انسانی آزادی عمل بیشتری داده شود و حرف نظریه پردازان باید شنیده شود همچنین کرسی‌های نظریه پردازی باید تقویت شوند.

مدیر کل سابق پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران با بیان اینکه اظهار نظر پژوهشگران علوم انسانی به پایداری جامعه کمک می‌کند، تاکید کرد: بیشتر جامعه شناسان اتفاقاتی که در گذشته رخ داده را هشدار می‌دهند و از آنجایی که آن‌ها واقعیت دارند باید با ارائه راهکار‌های مناسب به حلشان پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اگر جامعه شناسان راهکار‌های خود را برای رفع مشکلات ارائه دهند با برنامه ریزی‌های مناسب می‌توان از بروز بسیاری مسائل جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته