دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1401 - 10:49
در پی قتل سه کودک توسط مادرشان؛

نخستین قرص برای افسردگی پس از زایمان عرضه می‌شود

نخستین قرص برای افسردگی پس از زایمان عرضه می‌شود
روسای بهداشت ایالات متحده آمریکا در آستانه تایید نخستین قرصی هستند که به طور خاص برای زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان ساخته شده است.
کد خبر : 831071

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، براساس گزارش‌های منتشر شده، نخسین قرص جهانی برای افسردگی پس از زایمان ممکن است تا ماه آگوست (مردادماه) در ایالات متحده عرضه شود. این دومین درمانی است که به طور خاص برای پس از زایمان تایید شده است؛ خبر عرضه این قرص اندکی پس از یک قتل وحشتناک منتشر شد که توسط یک مادر که به تازگی زایمان کرده بود رخ داد.

روسای بهداشت آمریکا در آستانه تایید اولین قرصی هستند که به طور خاص برای زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان ساخته شده است. حرکتی که شاید مقدمه‌ای برای یافتن درمان‌هایی برای این بیماری ناتوان‌کننده که شایع‌ترین عارضه بارداری است، باشد.

متخصصان می‌گویند درمان جدید تسکین فوری برای مادرانی که افسردگی آن‌ها موجب می‌شود قادر به نگه‌داری و پرورش نوزاد خود نباشند، مهیا خواهد کرد. از هر ۷ زن آمریکایی، یک نفر در دوران بارداری یا پس از آن دچار افسردگی می‌شود. علائم این بیماری می‌تواند ناتوان کننده باشد، از ناامیدی عمیق و گریه مکرر گرفته تا افکار آسیب رساندن به نوزاد، عدم ارتباط با نوزاد، یا احساس اینکه کودک شما مال شخص دیگری است.

تیفانی فارچیونی از سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: افسردگی پس از زایمان مشکلی جدی است که وقتی شدت پیدا می‌کند، حتی می‌تواند کشنده باشد.

داروسازان شرکت‌های Sage Therapeutics و Biogen مستقر در ماساچوست روز دوشنبه گفتند که سازمان غذا و دارو (FDA) می‌تواند تا ۶ آگوست (۱۶ مردادماه) این دارو را تایید کند.

داروی زورانولون یک داروی ضد افسردگی است که بیماران فقط باید به مدت دو هفته مصرف کنند. این دارو کاملاً در تضاد با سایر دارو‌های موجود در بازار برای افسردگی پس از زایمان (PPD) است، به عنوان مثال داروی موجود باید به صورت وریدی به طور مداوم به مدت ۶۰ ساعت تزریق شود.

در هفته‌های اخیر پس از اینکه لیندسی کلنسی،  یک مادر ۳۲ ساله آمریکایی سه فرزندش را به دلیل ابتلا به یک نوع شدید روان‌پریشی پس از زایمان به قتل رساند، تمرکز بیشتری روی این وضعیت قرار گرفت تا مراحل تایید نهایی وعرضه داروی مذکور تسریع شود.

پریا سینگال، معاون اجرایی و سرپرست تحقیقات شرکت Biogen روز دوشنبه گفت: «ما پتانسیل زورانولون را می‌بینیم، در صورت تایید، به عنوان یک گزینه جدید معنادار که می‌تواند به رفع نیاز‌های جدی برآورده نشده جمعیت‌های مختلف که با افسردگی اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند، به شمار می‌آید».  

زورانولون یکی از دسته دارو‌هایی است که گیرنده‌های GABA در مغز را با استفاده از ماده‌ای به نام نوروستروئید هدف قرار می‌دهد و طوری طراحی شده تا به سرعت شبکه‌های مغزی نامنظم را که مسئول عملکرد‌هایی مانند خلق و خو، برانگیختگی، رفتار و شناخت هستند، مجدداً متعادل و به تنظیم مجدد عملکرد مغز کمک کند.

هنگامی که فردی افسرده است، گیرنده‌های گابا و گلوتامات، هر دو انتقال دهنده عصبی از تعادل خارج می‌شوند و بر فعالیت نورون‌ها تأثیر می‌گذارند. هدف درمان افسردگی معمولاً افزایش سطح سروتونین در مغز است، اما تحقیقات فزاینده‌ای نشان می‌دهد که مسیر GABA ممکن است به همان اندازه موثر باشد.

شرکت‌های دارویی به دنبال تایید سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد قدرت پنج کارآزمایی خود در MDD و دو کارآزمایی در PPD هستند. در مطالعه تصادفی فاز ۳ «SKYLARK»، زنانی که دارو را با دوز ۵۰ میلی گرم دریافت کردند، پس از سه روز احساس بهتری داشتند.

لورا گالت، محقق ارشد پزشکی در سیج گفت: «ما در قبال بیماران مبتلا به MDD و PPD احساس مسئولیت می‌کنیم تا یک گزینه درمانی جدید بالقوه را ارائه دهیم که به شدت مورد نیاز است. اکثر درمان‌های تایید شده فعلی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا نتیجه. ما متعهد به پیشرفت درمان‌هایی هستیم که می‌تواند با رسیدگی سریع به علائم افسردگی به پزشکان و بیماران کمک کند».

افسردگی پس از زایمان را نباید با هر موضوع دیگری اشتباه گرفت، یک اتفاق رایج پس از زایمان که با نوسانات خلقی، افسردگی و گریه مشخص می‌شود. معمولاً چند روز پس از زایمان ظاهر می‌شود و می‌تواند تا چند هفته ادامه یابد. به طورکلی حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، شروع علائمشان در طول دوران بارداری است و این علائم  پس از زایمان  هم ادامه  خواهد داشت.

هیچ دلیل خاص و مشخصی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد. اما با این حال عوامل فیزیکی و عاطفی زیادی وجود دارند که ممکن است فرد را مستعد افسردگی پس از زایمان کند.   پزشکان و متخصصان بر این باورند که این موضوع تا حد زیادی ناشی از تعامل بین شرایط ژنتیکی و محیطی است؛ عواملی که فرد را پس از زایمان مستعد افسردگی می‌کند شامل سن مادر در زمان بارداری، سابقه‌ی افسردگی یا اختلال دو قطبی قبل یا در طول بارداری، عوارض زایمان از بارداری‌های قبلی، تعداد فرزندان، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، سابقه اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (PMDD)، تنهایی و عدم حمایت اجتماعی می‌شود. همچنین مادرانی که نوزادانشان در بخش مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند و یا به دلیل ناباروری تحت درمان هستند و یا حتی دارای شرایطی مانند اختلالات تیروئید یا دیابت نوع یک و دو هستند، مستعد افسردگی پس از زایمان هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته