دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1401 - 09:29
سیدافقهی در گفت‌وگوی مشروح با آنا:

حق مشروع ایران برای دفاع از تمامیت ارضی خود محفوظ است

حق مشروع ایران برای دفاع از تمامیت ارضی خود محفوظ است
کارشناس مسائل منطقه گفت: این حق قانونی و مشروع ایران است که در مقابل تهدیداتی که منشا بیرونی دارند از تمامیت ارضی و امنیت ملی خود به هر روشی دفاع کند. 
کد خبر : 816861

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا؛ درباره حضور گروه‌های مسلح کُردی معاند ایران در خاک اقلیم کردستان عراق و عدم اقدام مناسب از سوی مسئولین اربیل و بغداد علی‌رغم هشدار‌های مکرر تهران در خصوص اخراج یا خلع سلاح آن گروه‌ها، اظهارداشت: از طریق ارائه مستندات، نقشه‌ها، اسامی، محل استقرار و تعداد تروریست‌ها و حتی نوع سلاح‌هایی که به کار می‌برند و همچنین تنوع این گروه‌های تروریستی اعم از کومله، حزب دموکرات کردستان ایران، پژاک، پاک و احزابی که هر روز با یک عنوان جدید ایجاد می‌شوند، بار‌ها به مقامات عراق و اقلیم هشدار داده شده و ایران با آن‌ها اتمام حجت کرده است.

وی با بیان اینکه این گروهک‌ها مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس هستند، افزود: با وجود ارائه مستندات و علی‌رغم دیدار‌های حضوری که برخی از مقامات دولت مرکزی و مسئولان اقلیم کردستان با مقامات ایرانی داشتند و وجود قول همکاری و پیگیری مشکل را دادند، اما تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

سیدافقهی ادامه داد: برخی از مقامات اقلیم وجود چنین گروه‌هایی را از اساس منکر می‌شوند، حتی حضور پایگاه‌های موساد که بر همگان اثبات شده را هم انکار می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: مقامات اقلیم به ایران تعهد دادند که طی دو ماه خاک خود را از حضور این گروهک‌ها پاک‌سازی یا حداقل آن‌ها را خلع سلاح کنند و جلوی نفوذ آن‌ها را به خاک ایران بگیرند و اجازه ندهند علیه کشور فعالیت کنند، اما همچنان فعالیت این گروهک‌ها علیه تمامیت ارضی ایران ادامه داشته و اعزام گروه تروریستی و حتی ارسال سلاح بیشتر از مرز شمال غربی کشور انجام می‌شود.

وی درباره امکان دفاع ایران از خاک خود بر اساس قوانین بین‌الملل گفت: قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که خاک عراق مورد بهره‌گیری برای تجاوز به کشور‌های همجوار عراق باشد، از طرف دیگر قوانین بین‌الملل تصریح می‌کند که هر کشوری که مورد تهدید یا تجاوز از خاک همسایگان قرار گیرد، حق دارد از خودش دفاع کند.

سیدافقهی درباره شیوه دفاع از تمامیت ارضی ایران نیز، گفت: ایران می‌تواند به روش‌های مختلفی از تمامیت ارضی خود دفاع کند؛ یکی از روش‌ها همان راهی است که تاکنون انجام شده و با استفاده از پهپاد و موشک نقطه‌زن، مقر دشمن را مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: حمله به عین‌الاسد پس از شهادت سردار شهید سلیمانی، حمله به یکی از قرارگاه‌های مهم موساد از سوی هوافضای سپاه و حمله به مقر گروهک‌های تروریستی کومله و دموکرات در اقلیم کردستان نمونه‌ای از حمله موشکی است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: با این حال برای ریشه‌کن کردن حضور گروهک‌های تروریستی در مرز، ایران برای آخرین مرتبه با عراق اتمام حجت کرده و سردار قاآنی در سفر خود با مقامات عراقی رایزنی و دلایل خود را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه این گروه‌ها هنوز در اقلیم حضور دارند، افزود: سردار قاآنی با طرف عراقی اتمام حجت کرده است که ایران طبق قانون اساسی عراق و قوانین و معاهدات بین‌المللی، حق دفاع از خود برای حفظ تمامیت ارضی و امنیت خود را داراست.

سیدافقهی با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید که دولت جدید عراق چه پاسخی خواهد داد، افزود: ایران اعلام کرده که اگر عراق توانایی دارد، با استفاده از نیروی نظامی خود مشکل را حل کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: براساس قانون اساسی عراق، ارتش این کشور و حشدالشعبی به عنوان نیروی رسمی کشور می‌توانند در تمام سرحدات عراق مستقر شوند و اقلیم کردستان حق ممانعت از ورود نیرو‌های مسلح عراق به خاک کردستان و مبارزه با تروریست‌ها را ندارد.

وی افزود: راه حل دیگر این است که اگر عراق توانایی حل این مشکل را به تنهایی ندارد، ایران با نیروی نظامی رسمی این کشور کمیته مشترک تشکیل داده تا به صورت هماهنگ با تروریست‌ها مقابله شود، این روش مانند همان کاری است که در سوریه انجام شد.

سیدافقهی ادامه داد:، اما راه حل دیگری نیز وجود دارد و راه‌حلی اضطراری است که ایران برای حفاظت از منافع، امنیت و تمامیت ارضی خود حق دارد حتی تا عمق خاک هر کشوری که به خاک ایران تجاوز کند و به آن آسیب برساند، نفوذ کرده و از خاک خود دفاع کند.

وی این روش را مانند روش روسیه در مقابله با اوکراین دانست و اظهارکرد: اوکراین پای ناتو را به کشور خود باز کرد و روسیه برای برخورد با این عمل وارد خاک اوکراین شد که به این عملیات، عملیات ویژه می‌می‌گویند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: چه دولت مرکزی عراق با ایران همراهی کند و چه مخالف اقدام ایران باشد، این حق ایران است که از خاک خود به هر روشی دفاع کند و این حق با حرف‌های دیپلماتیک، محکوم کردن و احضار سفیر ساقط نمی‌شود.

گفتگو از محمد مهدی ملکی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته