دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1401 - 12:06
به رغم اختلاف نظر در باب سوریه؛

روسیه: دغدغه‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنیم

روسیه: دغدغه‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنیم
دولت مسکو می‌گوید: به رغم اختلاف رویکردی که با ترکیه در قبال سوریه دارد، دغدغه‌های امنیتی دولت آنکارا را درک می‌کند.
کد خبر : 816270

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه می‌گوید این کشور به دغدغه‌های امنیتی مشروع ترکیه بها می‌دهد، اما از همه طرفین درگیر (در شمال سوریه) می‌خواهد که ازاتخاد گام‌هایی که به وخامت اوضاع منجر می‌شود، پرهیز کنند.

وی افزود: اگرچه میان مسکو-آنکارا اختلاف نظر‌هایی درقبال رویکردمان نسبت به سوریه وجود دارد، مسکو دغدغه‌های امنیتی آنکارا را درک می کند.

اظهارات پسکوف بعد از آن ایراد شد که روز گذشه، «الکساندر لاورنتیف» نماینده روسیه در نشست آستانه هشدار داد: از همکاران ترکیه‌ای خود می‌خواهیم که حدی از خویشتنداری را به منظور ممانعت از بالا گرفتن تنش‌ها نه فقط در شمال و شمال شرق سوریه بلکه در تمام منطقه، نشان دهند.

وی ادامه داد که همکاری با همه طرفین دخیل در پرونده سوریه باید ادامه داشته باشد تا راه حلی صلح آمیز برای مسئله کرد‌ها پیدا شود.

اما «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که طرف روس به تعهدات خود مبنی بر «پاکسازی» مناطق سوریه از وجود گروه‌های مسلح کُرد بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۹ عمل نکرده است.

اشاره رئیس جمهور ترکیه به یادداشت تفاهم ۱۰ ماده‌ای است که در اکتبر ۲۰۱۹، میان دولت‌های آنکارا و مسکو امضا شد که از بند‌های مهم آن استقرار واحد‌های پلیس نظامی روسیه و سرویس مرزی سوریه در مناطق مرزی سوریه و تسهیل خروج شبه‌نظامیان کُرد از این مناطق تا ۳۰ کیلومتری مرز‌های ترکیه است.

همزمان، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه می‌گوید که کشورش اجازه نخواهد داد تا دولتی تروریستی در اطرافش ایجاد شود.

اگرچه نگرانی‌های ترکیه در قبال اقدامات تروریستی که به پ ک ک نسبت داده می‌شود مشروع است، اما دولت آنکارا در اوج بحران سوریه، به بهانه مبارزه با شبه نظامیان کرد به دنبال ایجاد منطقه امن ۳۰ کیلومتری در امتداد مرز‌های خود با سوریه بود- اقدامی که در صورت عملی شدن، حاکمیت دولت دمشق را زیر سوال می‌برد.

درگیری جدید ترکیه با گروه های کردی مستقر در شمال عراق و سوریه از یکشنبه گذشته و به دنبال حادثه بمب گذاری آغاز شد که در یکی از محله های شلوغ شهر استانبول رخ داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته