دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1401 - 09:46
به منظور ممانعت از بالا گرفتن تنش ها؛

روسیه هشدار داد: ترکیه نسبت به ادامه عملیات در سوریه خویشتندار باشد

روسیه هشدار داد: ترکیه نسبت به ادامه عملیات در سوریه خویشتندار باشد
نماینده دولت مسکو در نشست آستانه، به ترکیه هشدار داد که به منظور ممانعت از بالا گرفتن تنش در کل منطقه، در خصوص انجام عملیات در تمامیت ارضی سوریه، خویشتندار باشد.
کد خبر : 815984

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، نوزدهمین دور از نشست آستانه با تمرکز بر حل و فصل بحران سوریه در حالی در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد که ترکیه به عنوان یکی از کشور‌های ضامن آتش بس سوریه، از دو روز پیش به این سو، حملات هوایی را علیه مناطق شمالی این کشور آغاز کرده است.

با اشاره به این موضوع، روسیه به عنوان یکی دیگر از کشور‌های ناظر بر آتش بس سوریه، از دولت آنکارا خواست که در خصوص حمله به تمامیت ارضی کشور همسایه خویشتندار باشد.

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، در این باره گفت: از همکاران ترکیه‌ای خود می‌خواهیم که حدی از خویشتنداری را به منظور ممانعت از بالا گرفتن تنش‌ها نه فقط در شمال و شمال شرق سوریه بلکه در تمام منطقه، نشان دهند.

وی ادامه داد که همکاری با همه طرفین دخیل در پرونده سوریه باید ادامه داشته باشد تا راه حلی صلح آمیز برای مسئله کرد‌ها پیدا شود.

همچنین لاورنتیف گفت که ترکیه پیش از آغاز این عملیات، روسیه را در جریان تصمیم خود قرار نداده بود.

وی ابراز امیدواری کرد که در جریان نشست آستانه، طرف ترکیه‌ای مجاب شود که از توسل بیش از اندازه به زور پرهیز کند.

عملیات هوایی ترکیه علیه کرد‌های «پ ک ک» در شمال عراق و همچنین یگان‌های کردی مدافع خلق مستقر در شمال و شمال شرق سوریه از روز یکشنبه آغاز شد.

عملیات موسوم به «پنجه-شمشیر» دقیقاً یک هفته بعد از آن آغاز شد که شهر استانبول ترکیه هدف بمب گذاری قرار گرفت. بلافاصله بعد از این واقعه، دولت آنکارا با بازداشت یک زن به عنوان عامل بمب گذاری، اعلام کرد که متهم از عوامل پ ک ک است.

دولت آنکارا پ ک ک و شاخه نظامی آن را که در سوریه فعال است، یک گروه تروریستی می‌داند و بار‌ها به آمریکا و کشور‌های اروپایی درباره همکاری یا پناه دادن به آن‌ها هشدار داده است.

روز گذشته، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هشدار داد: تنها به عملیات هوایی «پنجه-شمشیر» اکتفا نخواهیم کرد. در صورت لزوم نیروی زمینی نیز وارد عمل می‌شود.

ساعتی پیش از این اظهارات، رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند در حمله راکتی از شمال سوریه به مناطق مسکونی در شهر مرزی «قَرقمیش» (کارکامیش) واقع در استان «غازی عینتاب»، حداقل دو نفر کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

با این حال مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز خبر داده که در حملات جنگنده‌های اف۱۶ ترکیه به سوریه شماری غیرنظامی هم کشته شده اند..

دور قبلی نشست آستانه با حضور نمایندگان دمشق، اپوزیسیون و نمایندگانی از سازمان ملل در ماه میلادی ژوئن برگزار شده بود.

در این نشست ها، نمایندگان سه کشور ضامن آتش بس سوریه شامل ترکیه، ایران و روسیه نیز حضور دارند.

همزمان، در نشست جاری که در بازه زمانی اول تا دوم آذر (۲۲ تا ۲۳ نوامبر) برگزار می‌شود، علاوه بر «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نمایندگانی از اردن، لبنان و عراق هم حضور دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته