دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1401 - 13:13
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با آنا:

نباید اجازه دهیم قطعنامه‌ای علیه ما در شورای حکام صادر شود

نباید اجازه دهیم قطعنامه‌ای علیه ما در شورای حکام صادر شود
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما باید بهانه‌های غرب را رفع کنیم و اجازه ندهیم قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ما وضع شود چرا که میتواند تبعات منفی اقتصادی داشته باشد.
کد خبر : 814935

میر قاسم مومنی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با آنا، در خصوص هدف آمریکا و سه کشور اروپایی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارکرد: کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که ایران یک سری فعالیت‌های مشکوک دارد که آن‌ها را گزارش نداده است و به این بهانه خواستار تشکیل شورای حکام و ارائه قطعنامه علیه ایران شدند که آمریکا هم از آن‌ها حمایت کرد.

وی در ادامه گفت: هدف آن‌ها از برگزاری شورای حکام، بحث فشار به ایران است؛ با توجه به اینکه مذاکرات، برای انجام توافقات هسته‌ای معلق شده است به همین دلیل آن‌ها می‌خواهند به ایران فشار بیاورند تا برخی از مسائل و خواسته‌های ایران تعدیل شود یا به عبارت بهتر از مواضع خود عقب نشینی کند.

این‌کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر در نشست شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب شود، میتوان گفت که توافقنامه جدیدی بعد از برجام است تا بتوانند در بحث هسته‌ای با ایران به توافق برسند، البته مقامات ایران مواضع خود را اعلام کرده و بر این مواضع تاکید دارند. 

مومنی با بیان اینکه باید ببینیم آن‌ها در بحث قطعنامه چه موضوعاتی را می‌خواهند بگنجانند، تصریح کرد: به نظر من این یک مسئله سیاسی است تا یک مسئله حقوقی، اروپا و آمریکا با نفوذی که در شورای حکام دارند سعی می‌کنند با تصویب قطعنامه، ایران را مجبور به قبول بعضی از شروط در حوزه‌ی هسته‌ای کنند.

وی درباره تبعات تصویب این قطعنامه گفت: قطعاً تصویب این قطعنامه تبعات حقوقی دارد. اگر شورای حکام، بندی را تصویب کند آن بند در شورای امنیت هم اجرایی می‌شود و ممکن است بازتاب‌های حقوق بشری هم داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آن‌ها تحریم‌هایی را وضع می‌کنند که برای روابط ما مضر است. در این موضوع ما یکسری تحریم‌های یک جانبه از سمت آمریکا و اروپا را از گذشته داریم و تحریم‌های جدید می‌تواند بازتاب‌های منفی اقتصادی برای کشور بوجود آورد.

مومنی تاکید کرد: بنابراین بهتر است جلوی تحریم‌ها را بگیریم چرا که تحریم‌هایی که وضع می‌شود، ممکن است در عرض سه ماه اجرایی شود، اما رفع تحریم‌ها سال‌ها طول می‌کشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بهانه‌های آن‌ها را رفع کنیم و اجازه ندهیم قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ما وضع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته