دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1401 - 12:22
از سوی محققان؛

فواید جدیدی از گردو به دست آمد/ «گردو» منبع غنی از آنتی‌ اُکسیدان‌های مفید و ضروری برای بدن

فواید جدیدی از گردو به دست آمد  «گردو» منبع غنی از آنتی‌ اُکسیدان‌های مفید و ضروری برای بدن
خوردن گردو ممکن است اثرات مطلوب سلامتی مانند بهبود کیفیت رژیم غذایی و افزایش احتمال فعالیت بدنی را تقویت کند.
کد خبر : 811260

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از (سای تک دیلی)، محققان با مطالعه و اندازه گیری‌های فیزیکی و بالینی دریافتند شرکت‌کنندگانی که در اوایل زندگی گردو مصرف می‌کردند، پس از بررسی ۲۰ سال سابقه رژیم غذایی و ۳۰ سال، احتمال بیشتری برای داشتن فعالیت بدنی بیشتر، داشتن رژیم غذایی با کیفیت‌تر و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بهتر نشان دادند. 

مؤسسه ملی قلب، ریه و خون مؤسسه ملی بهداشت، مطالعه بلندمدت و مداوم توسعه خطر عروق کرونر در بزرگسالان جوان (CARDIA) را تأمین مالی کرد، که قصد داشت به بررسی چگونگی ایجاد عوامل خطر برای بیماری قلبی در طول زمان بپردازد.

این مطالعه یکی از طولانی‌ترین مطالعاتی است که نشان می‌دهد گنجاندن چند گردوی سالم برای قلب در رژیم غذایی به طور منظم ممکن است به عنوان سکوی پرشی برای پذیرش نهایی سایر شیوه‌های زندگی سالم باشد.

نتایج همچنین از این ایده حمایت می‌کند که مصرف گردو در دوران نوجوانی و بزرگسالی ممکن است تعدادی از عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه‌سوتا خاطرنشان کردند که توضیح احتمالی برای یافته‌ها می‌تواند به ترکیب خاصی از مواد مغذی موجود در گردو و تأثیر آن‌ها بر نتایج سلامت مربوط باشد.

گردو تنها آجیل درختی است که منبع عالی امگا ۳ آلفا لینولنیک اسید (۲.۵ گرم در اونس) است که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است در سلامت قلب، سلامت مغز و پیری سالم نقش داشته باشد. علاوه بر این، تنها یک وعده گردو (۱ اونس)، یا تقریباً یک مشت، حاوی انواع مواد مغذی مهم دیگر برای حمایت از سلامت کلی است، از جمله ۴ گرم پروتئین، ۲ گرم فیبر و منبع خوبی از منیزیم (۴۵ میلی گرم). گردو همچنین انواع آنتی اکسیدان‌ها از جمله پلی فنول‌ها را ارائه می‌دهد.

به گفته پروفسور اپیدمیولوژی و سلامت جامعه در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا و محقق اصلی کاردیا به نظر می‌رسد گردو خواران فنوتیپ بدنی منحصر به فردی دارند که دارای تأثیرات مثبت دیگری بر سلامتی مانند کیفیت بهتر رژیم غذایی، به ویژه زمانی که آن‌ها شروع به خوردن گردو از جوانی تا بزرگسالی می‌کنند -، زیرا خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، چاقی و دیابت افزایش می‌یابد.

بررسی اجمالی مطالعه

در این مطالعه مشاهده‌ای و طولی، که تا حدی توسط کمیسیون گردو کالیفرنیا پشتیبانی می‌شود، اطلاعات رژیم غذایی و سلامتی از ۳۰۲۳ مرد و زن سیاه‌پوست و سفید سالم ۱۸ تا ۳۰ ساله در یکی از چهار مرکز صحرایی واقع در بیرمنگام، AL، شیکاگو جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد.

تاریخچه رژیم غذایی خود گزارش شده در سه نوبت در طول مطالعه گرفته شد: پایه، سال هفتم و سال ۲۰. اندازه گیری‌های فیزیکی و بالینی در معاینات متعدد به مدت ۳۰ سال انجام شد.

تاریخچه رژیم غذایی به «مصرف‌کنندگان گردو»، «دیگر مصرف‌کنندگان آجیل» یا «بدون مصرف‌کننده آجیل» طبقه‌بندی شد و برای ارتباط بین عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله مصرف رژیم غذایی، سیگار کشیدن، ترکیب بدن، فشار خون، چربی‌های پلاسما (به عنوان مثال، تری گلیسیرید)، غلظت گلوکز خون ناشتا و انسولین در ۳۵۲ مصرف کننده گردو، ۲۴۹۴ مصرف کننده دیگر آجیل و ۱۷۷ مصرف کننده بدون آجیل.

میانگین مصرف گردو در طول مطالعه حدود ¾ اونس در روز بود و مصرف آجیل در میان سایر مصرف کنندگان آجیل حدود ۱½ اونس در روز بود.

استفن گفت: «درجه خوبی از تنوع از نظر مکان‌های میدانی تحقیقاتی از نظر جغرافیایی و جمعیت مورد مطالعه وجود داشت. استفن می‌افزاید: «پیروی از این زنان و مردان سیاه‌پوست به مدت ۳۰ سال، پنجره‌ای بی‌نظیر از مطالعه را در مورد اینکه چگونه تصمیم‌گیری‌های سبک زندگی گرفته‌شده در محیط‌های آزادانه در بزرگسالی جوان می‌تواند بر سلامتی در میانسالی تأثیر بگذارد، فراهم می‌کند».

نتایج مطالعه در یک نگاه

به طور کلی، محققان نتایج زیر را گزارش کردند:

شاخص‌های فیزیکی و بالینی خطر بیماری قلبی پس از ۳۰ سال:

مصرف کنندگان گردو نسبت به سایر مصرف کنندگان آجیل و بدون آجیل نمرات فعالیت بدنی گزارش شده بالاتری داشتند.
در مقایسه با سایر مصرف کنندگان آجیل، خوردن گردو با نمایه خطر بیماری قلبی بهتر مرتبط است:

شاخص توده بدنی پایین‌تر

دور کمر پایین‌تر

فشار خون پایین

 

سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهید

خوردن گردو با افزایش وزن کمتر در طول دوره مطالعه همراه بود و شرکت کنندگان کمتری که گردو مصرف می‌کردند در مقایسه با سایر مصرف کنندگان آجیل و بدون آجیل به عنوان افراد چاق طبقه بندی شدند.

در مقایسه با مصرف کنندگان بدون آجیل، مصرف کنندگان گردو به طور قابل توجهی غلظت گلوکز خون ناشتا کمتری داشتند در حالی که سایر مصرف کنندگان آجیل کلسترول LDL بالاتری داشتند.

نشانگر‌های کیفیت رژیم غذایی پس از ۲۰ سال:

گنجاندن گردو در رژیم غذایی در دوران بلوغ جوانی در مقایسه با سایر مصرف کنندگان و بدون آجیل با نمره کیفیت کل رژیم غذایی (شاخص تغذیه سالم ۲۰۱۵) ارتباط مطلوبی داشت.

در مقایسه با سایر مصرف‌کنندگان آجیل یا بدون آجیل، افرادی که گردو مصرف می‌کردند، دریافت‌های غذایی روزانه خود گزارش شده زیر را داشتند، از جمله ارتباط معنی‌داری با دریافت بیشتر چندین ماده مغذی کم‌مصرف و گروه‌های غذایی با اهمیت سلامت عمومی که در سال ۲۰۲۰ ذکر شد. دستورالعمل‌های رژیم غذایی ۲۰۲۵ برای آمریکایی ها:

بالاتر (واحد)

مصرف چربی اشباع نشده (% کیلو کالری)

مصرف اسید گاما لینولنیک (GLA) + اسید آلفا لینولنیک (ALA) (گرم)

دریافت فیبر رژیمی* (گرم)

مصرف ویتامین B۶ (میلی گرم)

مصرف منیزیم (میلی گرم)

مصرف ویتامین E (میلی گرم)

دریافت پتاسیم* (میلی گرم)

غلات کامل* (وعده در روز)

میوه* (وعده در روز)

سبزیجات* (وعده در روز)

حبوبات* (وعده در روز)

ماهی (وعده در روز)

منابع پروتئینی (وعده در روز)

پایین (واحد)

مصرف چربی اشباع (% کیلو کالری)

مصرف شکر اضافه شده (% کیلو کالری)

محصولات غلات تصفیه شده (سرویس در روز)

گوشت قرمز (وعده در روز)

گوشت قرمز فرآوری شده (وعده در روز)

استفن می‌گوید: مصرف‌کنندگان آجیل در رابطه با کیفیت رژیم غذایی مزیتی نشان دادند، اما به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان گردو نسبت به سایر گروه‌ها پروفایل ریسک فاکتور بیماری قلبی بهتری دارند، حتی پس از در نظر گرفتن کیفیت کلی رژیم غذایی». تغییرات شگفت‌انگیز و سالم در الگوی غذایی کلی مصرف‌کنندگان گردو نشان می‌دهد که گردو ممکن است به‌عنوان پل یا «غذای حامل» برای کمک به افراد در ایجاد عادات غذایی سالم و سبک زندگی در طول زندگی عمل کند.

در حالی که این نتایج مثبت هستند و کار قبلی مطالعه CARDIA را در مورد فواید سلامتی مصرف گردو تایید می‌کنند، آزمایش‌های بالینی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده باید در سایر جمعیت‌ها و محیط‌ها برای تایید مشاهدات در مطالعه فعلی انجام شود. مطالعات مشاهده‌ای نمی‌توانند نتیجه گیری علت و معلولی را پشتیبانی کنند.

علاوه بر این، برخی از نتایج برای عوامل خطر بیماری قلبی مربوط به کلسترول و لیپید‌ها در مطالعه کنونی با کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده قبلی همخوانی ندارد. این می‌تواند به تفاوت در طراحی مطالعه، از جمله مدت مداخله (به عنوان مثال، چند ماه تا ۳۰ سال) یا میزان مصرف آجیل مربوط باشد. در نهایت، محققان سایر آجیل‌های خاص را در پایگاه داده خود جدا نکردند، بنابراین یافته‌ها نمی‌تواند نشان دهنده عدم فایده سایر آجیل‌ها باشد.

این مطالعه یکی از طولانی‌ترین مطالعاتی است که نشان می‌دهد افزودن حدود یک مشت گردو به رژیم غذایی روزانه و در اوایل زندگی می‌تواند با فوایدی برای کیفیت کلی رژیم غذایی به عنوان یک «غذای حامل» سالم برای قلب مرتبط باشد که در هر موقعیت غذایی مناسب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته