دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طبیبان دور از وطن/1

چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟

چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟
هر چند خبر مهاجرت پزشکان خبر جدیدی نیست، اما این روز‌ها شدت بیشتری گرفته است و باید فکری به حال آن کرد. به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تربیت هر پزشک یک و نیم میلیون دلار هزینه می‌شود.
کد خبر : 804400

گروه جامعه خبرگزاری آنا- زهرا اردشیری: خبر عجیب و نگران کننده است، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ هزار و ۲۷ نفر درخواست گود استندینگ یا عدم سوءپیشینه پزشکی کردند. این یکی از ده‌ها قدم برای مهاجرت است که رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به آن اشاره کرده است. البته این عدد به این معنا نیست که تمام این افراد از کشور خارج شدند، بلکه فقط درخواست داده‌اند. اما باید برای احتمال غالب شدن چنین تفکری بر جامعه پزشکی ایران نگران بود.   

طبق آخرین نظرسنجی که رصدخانه مهاجرت ایران منتشر کرده، بیش از ۵۳ درصد کادر درمان تمایل دارند از ایران مهاجرت کنند و فقط ۳ درصد آنان پس از مهاجرت مایل‌اند به کشور بازگردند. از پاسخ‌دهندگان پرسشنامه‌ها درباره تأثیر عوامل درونی (مسائل شخصی) و عوامل بیرونی (وضعیت کلی کشور) بر تمایل آنان به مهاجرت نیز سؤال شد، پاسخ‌های گروه‌های هدف آشکار می‌کند که از نظر بیش از ۷۰ درصد پزشکان و پرستاران، «عوامل بیرونی» بر مهاجرت آنان تأثیر «بسیار زیاد» دارد. همچنین ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران تأثیر تورم بر تمایلشان به مهاجرت را «بسیار زیاد» دانستند و ۶۳ درصد آنان تأثیر تحریم‌ها بر تمایلشان به مهاجرت را «خیلی زیاد» ارزیابی کردند.

در این میان، فقط ۱۰ درصد پزشکان و پرستاران گفتند که تصویر «بسیار مثبت» از تابعیت ایرانی خود دارند. همچنین ۵۸ درصد آنان تصویر «بسیار بدی» از آینده کشور در ذهن داشتند.

*خبر مهاجرت پزشکان صحت دارد

سال گذشته بود که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به مقام معظم رهبری با ابراز نگرانی از کاهش تعداد نیرو‌های کادر تخصصی درمان گفت که متاسفانه با افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور مواجه هستیم که بدون شک این عارضه عواقب جبران ناپذیری را در پی دارد.

او بار‌ها از مهاجرت جامعه پزشکان و پرستاران ابراز نگرانی کرده است. در همین رابطه، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار آنا می‌گوید: «متاسفانه مهاجرت پزشکان صحت دارد و بسیاری از پرستاران، پزشکان و نخبگان این رشته برای مهاجرت اقدام کرده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «در جلسه‌ای که چند ماه پیش با رئیس جمهور داشتیم، بنده اعلام کردم که متاسفانه به فکر هرچیزی هستیم به جز قاچاق نخبگان! ولی هم در مجلس تصمیمات نامناسب اتخاذ شده است و هم اینکه دولت خیال کرده است عدالت به معنی مساوات است، در حالی ما باید هر طور که شده است نخبگان کشور را حفظ کنیم.»

شهریاری ادامه می‌دهد: «برای تربیت همین نخبگان هزینه‌های گزافی از بیت المال پرداخت شده است. طبق آخرین آمار برای تربیت هر پزشک یک و نیم میلیون دلار هزینه می‌شود که متاسفانه ما به راحتی پزشکان و نخبگان را پرورش و آن‌ها را از دست می‌دهیم.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پزشکان و پرستاران در ۸ سال دفاع مقدس و دوران مبارزه با کرونا در خط مقدم بودند می‌گوید: «متاسفانه هنوز کرونا تمام نشده طوری با این افراد رفتار کردیم که یا مهاجرت کردند یا قصد مهاجرت دارند.»

او در رابطه با این موضوع که امسال داوطلبان در رشته‌های تخصصی جراحی قلب، جراحی کودکان و طب اورژانس بسیار کم شده‌اند می‌گوید: «این افراد احساس می‌کنند در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند خدمات مکفی دریافت نمی‌کنند و این موضوع بسیار نگران کننده است. در حالی که ما در این چند رشته نیاز جدی داریم و ممکن است عقب گرد داشته باشیم..»

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «سال گذشته این بحث در مجلس مطرح شد، اما یک فضای هیجانی به وجود آورند که البته نمایندگانی که این فضا را ایجاد کردند نمایندگان کلان شهر‌ها بودند و از مشکلات مناطق محروم خبر نداشتند. این در حالی است که این روز‌ها شهر‌های کوچک در جذب پزشک و ماندگاری آن‌ها دچار مشکل شده‌اند.»

چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟ / خواب نیمروزی مسئولان

*باید از هند و پاکستان پزشک بیاوریم 

چندی پیش «محمد رئیس زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفته است: امسال رشته جراحی قلب ۱۸ نفر ظرفیت دارد، اما هیچکس مراجعه نکرده است و فقط ۲ فارغ التحصیل جراحی اطفال در کل کشور داریم. بیایید مانند ۴۰ سال پیش از هند و پاکستان پزشک بیاوریم. او به  سیاست‌های نادرست اشاره کرد و گفت: سیاست‌های اشتباه جوانان جامعه پزشکی را نا امید کرده و منجر به سیل مهاجرت و انصراف از پزشکی خواهد کرد، همچنین پزشکان ما رغبتی برای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص ندارند. نتیجه این اتفاق این است که در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت.

رئیس زاده با بیان اینکه در بسیاری از رشته‌های ضروری جراح و پزشک متخصص نداریم، گفته است: اگر به همین روال پیش برود، مجبور خواهیم شد بیماران را برای مداوا به خارج از کشور بفرستیم یا عقبگرد داشته باشیم و پزشکان خارجی به کشور بیاوریم.


*کاربران شبکه اجتماعی توییتر چه می‌گویند؟  


کاربری نوشته است: ایران بهشت پزشکاست. کجا بروند؟ اینقدر که مهندس و آرایشگر و بازاری از ایران میرن، من ندیدم پزشکی مطبش رو تعطیل کنه و بره.


کاربر دیگری که اینطور گفته است: سال گذشته ۳۰۰ پزشک فقط از اهواز مهاجرت کردن، یعنی ۲۱۰۰ سال آموزش پزشکی، یعنی سرمایه میلیون دلاری، این فقط آمار یک شهر هستش!


نظر یک کاربر دیگر اینطور است که، مهاجرت پزشک‌ها خیلی با بقیه مهاجرت‌ها فرق داره


وکاربر دیگری نوشته است:خداکنه تا دیرنشده اقدام درست انجام بشه! درشرایطی که بسیاری از مناطق محتاج پزشک عمومی هستند این مهاجرت زنگ خطره!


*مگر پزشک دیوانه است که کار کند؟  


سال گذشته،  نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری گفته است: همین مجلس، سال قبل مصوبه‌ای را تصویب کرد که الان پزشکان هر چقدر هم که کار کنند، نمی‌توانند بیش از ۳۰ میلیون درآمد داشته باشد. اگر قرار باشد بالاتر از ۳۰ میلیون تومان درآمد نداشته باشند، مگر دیوانه هستند کار کنند.  


پزشکیان گفته بود: برخی از همین نماینده‌ها و مسئولان دولتی وقتی بیمار می‌شوند و نیاز به جراحی دارند، می‌روند بیرون و ۵ تا ۶ برابر پول می‌دهند تا عملشان کنند و پزشک از آن مبلغ، کسر نمی‌کند، بنابراین تصمیم موردنظر باعث شده که این اتفاقات بیفتد.

وی یادآور شد: بیشتر پزشکانی که مهاجرت می‌کنند متخصص هستند و پزشکان عمومی زیاد روی به مهاجرت نمی‌آورند. بالاخره تناسب هر چیزی خوب است و اگر پزشکان زیاد هم تربیت کنیم، مشکل پیدا می‌کنیم. اما آنچه که باعث می‌شود مهاجرت کنند، یکی نحوه درآمد در ایران و تفاوت آن با کشور‌های خارجی و دیگر نحوه برخورد جامعه با این افراد است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: کلیت قضیه این است که ما برای انسان‌ها و کسانی که علم دارند و حتی ممکن است به دنبال پول هم نباشند، احترامی قائل نیستیم. وقتی افرادی که مهارت ندارند و علم‌شان پایین‌تر است، بر افرادی که علم و مهارت بالاتری دارند ریاست می‌کنند، این افراد نمی‌توانند فردی را که سواد و تجربه کمتری دارد و رئیس‌شان شده است را تحمل کنند.

پدیده مهاجرت پزشکان هر چند به تازگی اتفاق نیفتاده است، ولی مدت‌هاست شتاب بیشتری گرفته، با این حال باید کاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان کنیم تا به قول مسئولین عقب گرد نداشته باشیم.  

 

انتهای پیام/ 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته