دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1393 - 12:12
برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود؛

کارگاه آموزشی برنامه استراتژیک معاونت آموزشی با حضور ۴۰۰ معاون آموزشی و مدیران واحد‌ها

خبرگزاری آنا: دکتر حسین غریبی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری کارگاه سه روزه‌ای با حضور معاونان آموزشی واحد‌های این دانشگاه خبر داد که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار خواهد شد.
کد خبر : 8

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر غریبی با بیان اینکه برای اولین بار است چنین کارگاهی در قالب همایش در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: «کارگاه مورد اشاره از سه‌شنبه 16 دی تا پنجشنبه 18 دی به مدت سه روز برپا خواهد بود ونزدیک به 400 معاون آموزشی واحدهای دانشگاه به همراه مدیران سازمان مرکزی در این کارگاه حضور خواهند داشت و به همین خاطر، کارگاه‌ها در 4 سالن یکصد نفره برگزار می‌شود».


به گفته وی، علت برپایی چنین کارگاه‌های تخصصی، اهدافی است که معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی آن‌ها را پیگری می‌کند و بر مبنای توسعه هرچه بیشتر علمی، آموزشی و کامیابی این دانشگاه شکل گرفته است.


او تاکید کرد که راهبردهای مورد توافق همه معاونین محترم منافعی را در پی خواهد داشت از جمله تعارض را در سازمان کاهش می‌دهد، سازمان به نیروی مضاعفی دست خواهد یافت و زمان کمتری برای بحث درباره اینکه چه کاری را، چگونه، و چرا انجام دهد، صرف خواهد کرد. هم چنین معاون‌های آموزشی واحدهای مختلف دانشگاه به معیاری برای تمیز اقدام‌ها و پیامدهای مطلوب از نامطلوب دست می‌یابند و بیشتر به اقدام‌ها و پیامدهای مطلوب خواهند پرداخت. علاوه بر این وجودبرنامه راهبردی به عنوان منبعی برای انگیزش و فراخوانی برای کاربرد ظرفیت‌های انفرادی معاونین محترم است.


به گفته دکتر غریبی، سند راهبردی آموزشی دانشگاه آزاد به شناخت موانع آینده مطلوب کمک می‌کند و می‌تواند قابلیت یادگیری سازمان را افزایش دهد. همچنین امید‌ها، رویا‌ها، و آرزوهای شکوه‌مند را تشویق می‌کند؛ مقصود و جهت را بیان می‌کند؛ پیامدهای مثبت را تشریح می‌نماید؛ بر ویژگیهای منحصر به فرد و قابلیت‌های متمایز دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز می‌شود؛ بر توان دانشگاه به عنوان یک گروه متحد تاکید می‌کند؛ از استعاره‌ها، تصاویر، و رموز بهره می‌برد؛ شور و شوق را می‌رساند؛ اشتیاق را شعله‌ور می‌کند؛ و تعهد و از خود گذشتگی را تشویق می‌کند.


معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «دانشگاه آزاد از سه دهه پیش آغاز به کار کرد و توانست با پشتیبانی مردم و بر پایه کوشش استادان و کارکنان شایسته خود، بدون فشار بر بودجه عمومی، بار سنگینی را در نظام علمی کشور بر دوش کشد»، خاطرنشان کرد: «این دانشگاه، هم‌اکنون با 1680000دانشجو، 56000 استاد تمام وقت و نیمه وقت، 45000کارمند، 403 واحد در درون ایران، و 4 واحد در بیرون از ایران، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان است».


غریبی در ادامه افزود: «دانشگاه بر چند پایه استوار است که یکی از آن‌ها آموزش است. آموزش در دانشگاه که بر دوش استادان است، از سوی معاونت آموزش دانشگاه پشتیبانی می‌شود. از این رو، این معاونت را می‌توان قلب دانشگاه دانست که کامیابی آن در فراهم ساختن زمینة درست برای کار استادان و دانشجویان، می‌تواند کامیابی دانشگاه را در پی داشته باشد».


وی در تکمیل سخنان خود گفت: «برای دست‌یابی به این کامیابی، این برنامه که تنها با یاری خداوند و پشتیبانی دانشگاه و همچنین همکاری و همراهی استادان، ‌ دانشجویان، و کارکنان دست‌یافتنی است، با ارائه جهت و رویکردی پایدار برای آینده، معاونت آموزش را در انجام مأموریت خود یاری می‌کند. هر چند دنبال کردن استراتژی‌های این برنامه، دست‌یابی کامل به چشم‌انداز معاونت آموزش را به دنبال نخواهد داشت، اما بهترین راه برای نزدیک شدن به آن است».


به گفته غریبی، ویژگی برتری‌بخش استراتژی در پویایی آن است از همین رو از اعضای دانشور دانشگاه و معاونت آموزش درخواست می‌شود با پیشنهادهای ارزنده خود در بهبود آن مشارکت کنند.


آموزش و پژوهش، هزینه نیست


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه «آموزش و پژوهش هزینه نیستند، بلکه گونه‌ای سرمایه‌گذاری کلیدی برای توسعه و پیشرفت پایدار و مهم‌ترین عوامل در تولید ارزش افزوده در اقتصاد نوین به شمار می‌رود»، گفت: «توسعه و پیشرفت پایدار، درون‌زا و متوازن از مسیر توسعة علمی و تعالی معنوی جامعه می‌گذرد.»


دکتر حسین غریبی در ادامه گفت‌وگوی خود با آنا، با تاکید بر اینکه «تفکر خلاق، نوآوری، و نظریه‌پرداری علمی شالودة آموزش و پژوهش است»، افزود: «گسترش علم و دانش سودمند در گرو آزاداندیشی، آزادی عمل، و آزادی نقد؛ و دانشگاه کانون نظریه‌پردازی‌ آزادانه و نقد آگاهانه است».


اصول مورد تاکید و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در امر آموزش


غریبی با تاکید بر اینکه دانشگاه دارای رسالتی جهانی است، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی نیز در کار خود، ‌چندین اصل را محور فعالیت‌هایش قرار داده است که گرامی‌داشتن کرامت و حقوق انسان‌ها، پیروی از آموزه‌های اسلام و قوانین کشور و منافع ملی، اتکا به به ظرفیت‌های سازمانی دانشگاه، پشتیبانی از آزاداندیشی، آزادی بیان، کار گروهی و نقدپذیری، حمایت و اعتماد به دانشگاهیان، بخشی از این اصول است.


وی سپس در پاسخ به این سوال که این معاونت چه موضوعات راهبردی را برای تحقق اهداف مورد اشاره در نظر گرفته است، گفت: «جایگاه و موقعیت‌ بر‌تر ملی و منطقه‌ای، توسعه استادان، تخصصی سازی، جهانی‌سازی، گسترش آموزش عالی، توسعه استادان و کارآفرینی و اشتغال از جمله موضوع‌های راهبردی پیش‌بینی‌شده برای تحقق این امر در حوزه معاونت آموزشی است».


وی در خاتمه سخنانش با تاکید بر این‌که «دانشگاه آزاد باید در نظام علمی کشور موقعیت ویژه خود را بیابد و از «دانشگاهی دیگر» به «دانشگاهی متفاوت» بر پایه مزیت‌های استراتژیک خود تبدیل شود»، ‌ افزود: پس از پایان این دوره آموزشی در واحد نجف‌آباد، افراد حاضر در کارگاه، علاوه بر آنکه با مشارکت یکدیگر به تدوین سند راهبردی کمک خواهند کرد به طور کامل در جریان برنامه‌های معاونت آموزشی سازمان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌‌گیرند، و می‌توانند ضمن مشارکت در طراحی نقشه راهبردی، برنامه‌های پیشنهادی خود را نیز برای تحقق هرچه بهتر اهداف اعلام شده ارئه دهند».


انتهای پیام/




انتهای پیام/

برچسب ها: دکتر حسین غریبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته