چهارشنبه  26  تیر  1398
يكشنبه , 26 خرداد 1398 ساعت 13:58

غلامی تأکید کرد:

لزوم انتقال تجربه دانشگاه‌های موفق به دیگر دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم انتقال تجربه دانشگاه‌های موفق در زمینه کمک‌های خیرین به دیگر دانشگاه‌ها تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در دومین نشست شورای ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم همکاری دانشگاه‌ها در راستای انتقال تجربه گفت: باید هماهنگی‌های کافی با دانشگاه‌ها صورت بگیرد و تجربه دانشگاه‌های موفق در زمینه کمک‌های خیرین به دیگر دانشگاه‌ها نیز انتقال داده شود تا بتوانیم اثرات و کمک‌های فردی را به اثرات جمعی و مدیریتی تبدیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تجربیات دانشگاه‌های موفق درزمینه امور حمایتی باید به دیگر دانشگاه‌ها آموزش داده شود، اظهار کرد: در زمینه ورود بخش خصوصی و افراد در مدیریت دانشگاه‌ها به شکل سهام‌دار، باید گفت که این موضوع به قانون نیاز دارد؛ ما همواره تلاش کرده‌ایم که از دانشگاه‌های بخش غیردولتی حمایت کنیم به شرطی که این دانشگاه‌ها شاخص‌ها را رعایت کنند و آن را ارتقاء دهند. از جمله دانشگاه‌های نمونه در این زمینه می‌توان به دانشگاه خاتم اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید تجربیات موفق حامیان آموزش عالی آموزش داده شود، تصریح کرد: می‌توانیم در نشست‌های رؤسای دانشگاه‌ها، نمایندگانی از بنیادهای حامی آموزش عالی داشته باشیم و حتی می‌توان نشست مستقلی در این زمینه برگزار کرد. در جریان چنین نشست‌هایی است که می‌توان تجربیات گذشته‌ها را به جوانان انتقال داد.

غلامی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در زمینه موضوع مشارکت 50 درصدی خیرین تا قبل از شهریورماه امسال جلسه‌ای مشترک با سازمان برنامه‌وبودجه و نوبخت داشته باشیم و در آن نحوه همکاری‌ها با خیرین را بررسی کنیم.

هویت دینی و ملی ما با امر خیر گره‌خورده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با اشاره به اینکه هویت دینی و ملی ما با امر خیر گره‌خورده است، گفت: فرهنگ امر خیر، موضوعی است که دانشگاه‌ها می‌توانند در جامعه ترویج دهند.

غلامرضا غفاری افزود: برای استمرار امر خیر باید از بخش دانشجویی کمک گرفت. ما هم‌اکنون چهار هزار کانون دانشجویی فعال داریم و آمادگی این را داریم که در همه دانشگاه‌ها کانون خیرین را فعال کنیم.

ما دنبال شورونشاط جوانان و آشنایی آنان با حوزه خیرین هستیم

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست با ابراز امیدواری درخصوص تنوع اقدامات بنیاد خیرین اظهار کرد: در زمینه تشکیل کمیته جوانان خیر باید به این موضوع اشاره کرد که در این زمینه خیلی به دنبال کمیت کمک‌ها نیستیم.

مجتبی صدیقی افزود: همین‌که جوانان پای‌کار بیایند، خودش قدم بزرگی در این زمینه است. ما دنبال شورونشاط جوانان و آشنایی آنان با این حوزه هستیم.

به گفته وی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تجربه بالایی در زمینه کانون‌های دانشجویی دارند و می‌توان از این ظرفیت و تجربه در مسیر امور خیرین دانشگاهی بهره‌مند شد.

تهیه و تدوین کتاب خیرین در جهان و ایران از جمله کارهای ستاد خیرین وزارت علوم است

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم نیز با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات ستاد خیرین وزارت علوم اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در زیرگروه‌ها و حوزه‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند.

حسین عسکریان افزود: بخشی از این اقدامات را تحت عنوان تقویت بنیادهای خیریه و نیکوکاری به‌منظور کمک به توسعه علم و فناوری نام‌گذاری کرده‌ایم. ازجمله اقدامات صورت گرفته در این بخش می‌توان به تهیه و تدوین کتاب خیرین در جهان و ایران، تهیه و تدوین چاپ اول کتاب بنیادهای خیرین و تهیه و تدوین چاپ دوم معرفی خیرین و فعالیت‌های خیرین حامی علم و فناوری اشاره کرد.

به گفته وی، بخش دوم این فعالیت‌ها تحت عنوان تنوع‌بخشی منابع مالی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری است که اقدامات بنیاد در این بخش شامل موضوع‌هایی همچون گسترش فعالیت بنیادها، تنوع‌بخشی بیشتر به فعالیت بنیادها در زمینه سوددهی، گسترش فعالیت‌ها در زمینه کارآفرینی و بررسی و ارزیابی اثربخشی مأموریت‌ها بوده است.

عسکریان با اشاره به بخش‌های دیگر اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهره‌گیری از امکانات علمی از دیگر حوزه‌هاست که در این بخش اقداماتی همچون به‌روزرسانی اطلاعات خیرین و ایجاد سایت این بنیاد به زبان انگلیسی انجام‌شده است.

وی افزود: بخش دیگری از این اقدامات شامل توسعه زیرساخت حقوقی تسهیل‌کننده مشارکت بخش عمومی و خصوصی در آموزش عالی است؛ در این بخش، تجارب جهانی در زمینه‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها و قوانین نحوه سرمایه‌گذاری در امور فناوری بررسی‌شده است.

به گفته دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، ایجاد مدیریت‌های منطقه‌ای آموزش عالی با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و محلی در کمک به راهبردهای آموزش عالی و توسعه مشارکت و همکاری علمی و بین‌المللی از دیگر مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

می‌توان پیوندی میان بنیاد حامیان آموزش عالی با انجمن‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ایجاد کرد

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم نیز در این نشست اظهار کرد: می‌توان پیوندی میان بنیاد حامیان آموزش عالی با انجمن‌هایی از نوع انجمن‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

علیرضا عبداللهی‌نژاد افزود: برای پیشبرد اهداف این بخش به شبکه‌سازی گسترده‌ای نیاز داریم.

وی تصریح کرد: بخشی از این شبکه‌سازی در مذاکرات و رایزنی‌ها صورت می‌گیرد اما بخش دیگری از آن در رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد می‌شود و ما می‌توانیم از توان آن‌ها برای معرفی بنیاد حامی آموزش عالی و فرهنگ‌سازی در این زمینه استفاده کنیم.

به‌جای استفاده از عنوان مؤسسه‌های خیریه، از نام مؤسسه‌های حامی استفاده کنیم

عضو ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست اظهار کرد: برخی خیرین در پروژه‌های 50 درصدی سهم خود را به‌طور کامل می‌پردازند اما هنگامی‌که می‌بینند پروژه به دلیل پرداخت نشدن 50 درصد دیگر نصفه مانده است از انجام امور خیریه دیگر ممکن است دلسرد شوند.

عباس مصلی‌نژاد افزود: تقاضایی داریم که سهم 50 درصدی دولت در این زمینه پرداخت شود تا چنین پروژه‌هایی زودتر به نتیجه برسند. همچنین پیشنهادی دارم که به‌جای استفاده از عنوان مؤسسه‌های خیریه، از نام مؤسسه‌های حامی استفاده کنیم.

نگران هستیم که بودجه‌های مربوط به امور دانشگاهی کم شود

عضو ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی کشور خاطرنشان کرد: امروزه اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد. نگرانی ما از این است که در این شرایط کشور، بودجه‌های مربوط به امور دانشگاهی حذف یا کم شود.

علی سعیدی افزود: از وزیر علوم تقاضا دارم در این راستا جامعه را بیش‌ازپیش درگیر بحث آموزش عالی کنیم. می‌توانیم با سهام‌دار کردن مردم در دانشگاه‌ها، در این مسیر قدم برداریم. این موضوع نیز می‌تواند با سهام‌دار کردن خیرین آغاز شود. بر این اساس امور خیریه به‌جای کارهای گذرای دلخواه به کارهایی با درگیری مسئولانه از طرف خیرین تبدیل می‌شود.

باید از تشکیل بنیادهای حامی به‌صورت غیرمتعارف جلوگیری کرد

عضو ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با تأکید بر اینکه باید از تشکیل بنیادهای حامی به‌صورت غیرمتعارف جلوگیری کرد گفت: برای شناسایی میزان کارکرد بنیادها می‌توان گزارشی تهیه کرد.

ابراهیم جمیلی افزود: می‌توان در این گزارش‌ها به بررسی این موضوع پرداخت که خیرین تا پیش از تشکیل این بنیادها چه میزان کمک داشته‌اند و این میزان پس از تشکیل آن‌ها به چه میزان رسیده است.

گفتنی است دومین جلسه شورای ستاد خیرین وزارت علوم، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، مشاور وزیر و دبیر ستاد خیرین و جمعی از اعضای ستاد خیرین ازجمله عباس مصلی‌نژاد، علی سعیدی و ابراهیم جمیلی در دفتر وزیر علوم برگزار شد.

انتهای پیام/4107/4118/

http://ana.ir/i/398484
وظیفه دانشگاه استفاده دانش برای رفاه مردم و ناامیدکردن دشمنان است

وظیفه دانشگاه استفاده دانش برای رفاه مردم و ناامیدکردن دشمنان است

بسیاری از مشکلات با توان علمی جوانان کشور حل شده است

بسیاری از مشکلات با توان علمی جوانان کشور حل شده است

گزارش وزیر علوم در خصوص پیشرفت‌ آموزش عالی بسیار امیدوارکننده است

گزارش وزیر علوم در خصوص پیشرفت‌ آموزش عالی بسیار امیدوارکننده است

جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

ترویج علم و فناوری فعالیتی نظام‌یافته با مشارکت نهادهای مختلف است

ترویج علم و فناوری فعالیتی نظام‌یافته با مشارکت نهادهای مختلف است

بریدلقمانی به سمت سرپرست دانشگاه یزد منصوب شد

بریدلقمانی به سمت سرپرست دانشگاه یزد منصوب شد

مرادی به سمت رئیس پارک علم و فناوری همدان منصوب شد

مرادی به سمت رئیس پارک علم و فناوری همدان منصوب شد

مقاومت حاصل حضور علم و دانش در بین مردم است

مقاومت حاصل حضور علم و دانش در بین مردم است

مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان شد

مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان شد

 آمریکایی‌ها برای اساتید دانشگاهی ایران تله گذاشتند

آمریکایی‌ها برای اساتید دانشگاهی ایران تله گذاشتند

26/03/1398 04:42:48 ب.ظ
اگر مدیریتهای سلیقه ای در کشور جمع شود و مدرسان در همه سطوح ملزم به اجرای طرح درسها و شرح درسها باشند نباید واریانس بین دانشگاههای یک کشور زیاد باشد و موضوع انتقال تجربه دانشگاهها یک موضوع بی معنی در یک کشور است. وزارت علوم چه نقشی در تعلیم و تربیت دارد ؟ آیا فقط هزینه های ملیاردی برگزاری آزمونهای ورودی را برای کسب درآمد جمع آوری میکند! یا در امر تعلیم و تربیت هم نقش دارد؟! این مملکت نیازمند دگرگونی در امر تعلیم و تربیت از سطوح ابتدایی تا دکترای تخصصی است.

با حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی از خدمات دکتر منظری توکلی تقدیر شد

برای توسعه جایگاه مدیریتی زنان در جامعه نباید وارد چالش رقابت‌های جنسیتی شویم

عاملان اجتماعی پیشران نظام اسلامی/ ساختارگرایی باروحیه انقلابی در تضاد است

فرهاد یکه‌یزدان‌دوست به سمت سرپرست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی منصوب شد

پیوند دانشگاه و صنعت گامی برای اعتلای کشور

سرپرست اداره علمی و پژوهشی مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) منصوب شد

حل مسائل کشور توسط دانشگاه نیازمند اعتماد است

امیدواریم طرح ساماندهی آموزش عالی مهر 98 اجرایی شود

نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر علوم قانع شد

وزارت علوم برای رفاه دانشجویان تلاش می‌کند

حضور بطحایی منشأ تحولات و پویایی مجموعه سما خواهد شد

ضرورت ارائه نقشه راه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و کره جنوبی

بازدید رئیس دفتر هیئت مؤسس و هیئت امنا از روند برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید سرلوحه سما قرار بگیرد

ایجاد زیرساخت‌ برای آموزش در بستر دولت غیرممکن و سخت است

تحولات بنیادین در مجموعه سما به عنوان یک الگو در کشور اتفاق خواهد افتاد

راه‌اندازی مدارس مهارتی از اهداف مهم معاونت آموزش‌های عمومی است

حل مسائل نظام اسلامی از رسالت‌های اصلی دانشگاه امام صادق(ع) است

اعتمادسازی در نهادهای علم و فناوری با شفاف‌سازی تأمین می‌شود

علم و مؤلفه‌های اقتدار کشور به صیانت نیازمند هستند