شنبه  02  شهریور  1398
سه شنبه , 16 بهمن 1397 ساعت 10:12

دکتر طهرانچی:

مدارس عالی مهارتی دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان را حل خواهد کرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تأسیس مدارس عالی مهارتی می‌تواند یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانواده‌های ایرانی در زمینه اشتغال فرزندان خود را حل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ دكتر محمدمهدی طهرانچی در آيين افتتاح مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در ساختمان این مدرسه برگزار شد، با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: راه‌اندازی مدرسه مهارتی بحثی بسیار مهم است، چراکه آموزش عالی ما امروز از نخبه‌گرا به آموزش گسترده گذار کرده است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های ابتدایی قرن بیستم در اروپا گذار از آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش گسترده انجام شد، خاطرنشان کرد: در مقاطعی دانشگاه‌ها فقط به دنبال دانش تخصصی بودند، اما با این گذار، اتفاق دیگری افتاد مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها باید علاوه بر دانش تخصصی، در دو زمینه دانش اجتماعی و دانش مهارتی نیز ورود کنند.

طهرانچی ادامه داد: قبل از دانش تخصصی، مهارت در دانشگاه‌ها نبود و این مهارت بدون در نظر داشتن جنبه‌های دانشی آن، از استاد به شاگرد منتقل می‌شد؛ اما بشر به این نتیجه رسید که با تبدیل دانش نهان به دانش مکتوب، در مهارت‌ها هم می‌توان دانش مهارتی را ایجاد کرد و در کنار آن نیز به دانش اجتماعی توجه داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اجتماع انسانی، نیازمند پرورش انسان‌هایی با دانش مسائل اجتماعی است، تصریح کرد: بر همین اساس، دانشگاه‌ها یک دوره گذار را پشت سر گذاشتند و سه موضوع دانش تخصصی، دانش اجتماعی و دانش مهارتی در آنها تبلور یافت.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های کشور ما گذار از دانشگاه نخبه‌گرا به گسترده، از لحاظ کمّی صورت گرفته، گفت: هنگامی که این گذار صورت می‌گیرد، باید در دانشگاه‌ها جهت‌گیری نیز عوض شود؛ اما در دانشگاه‌های کشور ما به این موضوع توجهی نشد. آموزش‌ها نیز در حالت گذار باید دارای یک حلقه تکمیلی باشد. این اتفاق در کشور ما صورت نگرفت. این موضوع در حوزه وزارت علوم مورد غفلت واقع شده بود. ما در دانشگاه‌ها فقط به ارائه دانش تخصصی پرداختیم و دانش اجتماعی را به محیط دانشگاه واگذار کردیم و برنامه‌ای برای انتقال دانش مهارتی به دانشجویان نداشتیم.

طهرانچی ادامه داد: البته در حوزه پزشکی اساساً نوع دکترایی که به دانشجو داده می‌شود، دکتری حرفه‌ای است و دانشجویان یک دانش حرفه‌ای را آموزش می‌بینند و محیط به منظور پرورش حرفه به دانشجویان آماده است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هنگامی که مسئولیت مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی برعهده تیم جدید گذاشته شد، بازنگری در ساختارها صورت گرفت و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است و در تک‌تک شهرها فعال است، مقرر شد یکی از مسائل جدی در برنامه‌های دانشگاه، انتقال دانش مهارتی باشد.

در دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه اداری به نگاه تخصصی و دانشی تبدیل شده است

وی با تأکید بر لزوم اهمیت توجه به دانش مهارتی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانش مهارتی شامل پژوهش و مسائل دیگر نیز می‌شود و باید به آن توجه کافی و لازم صورت گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از رشته‌هایی که در این دانشگاه به آن توجه جدی شده، رشته حقوق است، تصریح کرد: متأسفانه در حلقه گسترش این رشته، بدون توجه به دانش مهارتی حرکت کرده‌ایم. امروز در نظام تکمیلی که در نظر گرفته شده، مقرر شده که معاونت‌های تخصصی مانند معاونت علوم انسانی و معاونت فنی و مهندسی راه‌اندازی شده و در دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه اداری به نگاه تخصصی و دانشی تبدیل شود.

طهرانچی با بیان اینکه در معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بحث کاربردی کردن علوم انسانی به‌‌صورت جدی پیگیری خواهد شد، گفت: رشته‌های علوم انسانی به مراتب بیشتر از رشته‌های مهندسی مورد نیاز جامعه است. البته علوم انسانی مطابق با ارزش‌ها و چارچوب‌های اجتماعی موردنیاز است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدارس تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی که عنوان مدارس عالی مهارتی را دارد، شامل کارگاه‌های علمی مهارتی و شبیه‌سازی کامل اتفاقات جامعه در آن رشته خاص خواهد بود. روال کار در این مدارس مهارتی بدین گونه است که گروهی از دانشجویان در یک دوره 60 روزه وارد این مدارس شده و نقش‌های متفاوت پیرامون رشته تحصیلی خود را برعهده می‌گیرند. برای مثال در مدارس عالی مهارتی حقوق، فضایی کاملاً مشابه مجتمع قضایی طراحی شده و تحت یک هدایتگر خبره اداره می‌شود.

طهرانچی افزود: دانشجویان در این مدارس، مهارت رشته خود را می‌آموزند و از صفر تا صد یک پرونده را تحت نظر یک هدایتگر پیش می‌برند. در این مدارس، دانشجویان اخلاق حرفه‌ای، مهارت‌های حرفه خاص و زمینه پیاده‌سازی دانش در محیط‌های عملی را نیز می‌آموزند. مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با رشته حقوق شروع شده و در آینده نیز مدارسی در رشته‌های پویانمایی، صنایع فرهنگی و... راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این نوید را به آموزش عالی می‌دهیم که حل دغدغه جوانان برای اشتغال از برنامه‌های اصلی ماست، گفت: امروز خانواده‌های ایرانی دغدغه اشتغال جوانان خود را دارند. برای اشتغال سه موضوع دانش مهارتی، دانش تخصصی و دانش اجتماعی لازم است که هر سه این موارد باید در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. حلقه‌ای که امروز توسط دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده، حرکتی به این سمت است.

تأسیس مدارس عالی مهارتی حلقه تکمیلی برای حل اشتغال جوانان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در خصوص مدارس عالی مهارتی، یک شورای عالی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بررسی کیفیت این مدارس، انتخاب هدایتگران و اجازه گسترش این مدارس، برعهده این شورا است. در این راستا معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده که یکی از وظایف آن توسعه و برنامه‌ریزی برای مدارس عالی مهارتی است.

وی تأکید کرد: تأسیس مدارس عالی مهارتی می‌تواند یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانواده‌های ایرانی در زمینه اشتغال فرزندان خود را حل کند. هنگامی که دانشجو در مدارس و دانشگاه تنها پشت میز تحصیل می‌کند، موقع ورود به بازار کار، از مهارت لازم برخوردار نیست. به همین دلیل برنامه دانشگاه آزاد اسلامی این است که یک حلقه واسط برای ورود جوانان به اجتماع را فراهم کند. در مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، شرایطی فراهم می‌شود تا جوانان با توانایی، به محیط واقعی وارد شوند و حلقه پس از این مدارس، کارورزی در شرایط واقعی است.

طهرانچی در پایان گفت: خدا را شاکرم که در ایام دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، فرصتی به‌دست آمد تا حرکتی نو در آموزش عالی رقم بخورد. سال آینده مدارس مهارتی در رشته‌های مختلف راه‌اندازی خواهد شد و با مدیریت دقیق، در سطح کشور و مراکز استان‌ها تکثیر می‌شود. البته مدرسه عالی مهارتی صنایع فرهنگی تقریباً ساخته شده و پس از دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/4116/ 4007/خ

http://ana.ir/i/358392
رویدادهای استارت‌آپی، لازمه روزآمدی تحولات فرهنگی است

رویدادهای استارت‌آپی، لازمه روزآمدی تحولات فرهنگی است

اعضای شورای راهبری مدرسه عالی مهارت حقوق منصوب شدند

اعضای شورای راهبری مدرسه عالی مهارت حقوق منصوب شدند

خلأ مدارس عالی مهارتی در بسیاری از رشته‌ها احساس می‌شود

خلأ مدارس عالی مهارتی در بسیاری از رشته‌ها احساس می‌شود

استفاده از تجربیات دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی افغانستان

استفاده از تجربیات دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی افغانستان

راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی روانشناسی یک ضرورت است

راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی روانشناسی یک ضرورت است

ورود به فعالیت کاربنیان با ایجاد مدارس مهارتی

ورود به فعالیت کاربنیان با ایجاد مدارس مهارتی

دعوت دکتر طهرانچی از دانشگاهیان برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت دکتر طهرانچی از دانشگاهیان برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

مدرسه عالی مهارتی حقوق ظرفیت ارائه خدمات به دستگاه قضایی را دارد

مدرسه عالی مهارتی حقوق ظرفیت ارائه خدمات به دستگاه قضایی را دارد

دومین مدرسه عالی مهارتی حقوق راه‌اندازی می‌شود

دومین مدرسه عالی مهارتی حقوق راه‌اندازی می‌شود

ساماندهی امور روانشناسی بالینی به معاونت علوم پزشکی واگذار شد

ساماندهی امور روانشناسی بالینی به معاونت علوم پزشکی واگذار شد

مدارس مهارتی سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت در دانشگاه آزاد است

مدارس مهارتی سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت در دانشگاه آزاد است

مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد ابداعی در نظام آموزش عالی است

مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد ابداعی در نظام آموزش عالی است

عزم مدیران دانشگاه‌ آزاد اسلامی در کیفی‌سازی علوم انسانی

عزم مدیران دانشگاه‌ آزاد اسلامی در کیفی‌سازی علوم انسانی

نخستین مدرسه عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد

نخستین مدرسه عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد

ایران به برکت انقلاب اسلامی نخستین کشور منطقه در حوزه علم است

ایران به برکت انقلاب اسلامی نخستین کشور منطقه در حوزه علم است

دانشگاه آزاد با اجرای طرح تحول کشاورزی در پی شکوفایی اقتصادی

دانشگاه آزاد با اجرای طرح تحول کشاورزی در پی شکوفایی اقتصادی

آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برای صادرات گیاهان زینتی

آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برای صادرات گیاهان زینتی

گسترش فعالیت‌های علمی بین دانشگاه آزاد اسلامی و عراق

گسترش فعالیت‌های علمی بین دانشگاه آزاد اسلامی و عراق

راه‌اندازی نخستین مدرسه عالی مهارت در دهه فجر

راه‌اندازی نخستین مدرسه عالی مهارت در دهه فجر

اقتصاد ایران بازار محور نیست/ دولت در حال عمق‌بخشی به بازار سرمایه

ترامپ: رسانه‌ها حرف‌های من را جدی می‌گیرند

آیین‌نامه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شد

راهکار مبارزه با فساد شفافیت، نظارت عمومی و آزادی رسانه‌هاست

بنیاد دفاع ازدموکراسی‌ها ومدیرآن در فهرست تحریمی ایران قرار گرفتند

حمله انتحاری به کاروان نیروهای ناتو در افغانستان

نخست‌وزیر انگلیس: نگران تبعات جنگ تجاری آمریکا با چین هستیم

بخشنامه‌ها بعد از هماهنگی با معاونت طرح و برنامه صادر شوند

رئیس شورای اروپا: خروج آمریکا از برجام نتایج مثبتی نداشت

سيد سلمان سامانى به سمت معاون هماهنگى وزارت كشور منصوب شد

هیئت دولت فیلم برخورد رهبری با جوان منتقد را ببینند

چرا آمریکایی‌ها با استیضاح ترامپ مخالف‌اند؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت شد

مراکز فروش بلیت هواپیما موظف به رعایت سقف و کف قیمت هستند

ایرانی‌ها رکورددار مصرف نان/ گرانی نان در راه است

دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کارآمدسازی در آموزش و متناسب‌سازی با سند توسعه استان‌ها تغییر جهت داده است

وظیفه اصلی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین ارزش‌های انقلابی و تعمیق معرفت اسلامی است

اعتراض دانشگاه آزاد به رأی دادگاه علوم و تحقیقات/ حکم دادگاه قطعی نیست

جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برگزار شد

ضرورت تدوین مقررات جدید برای رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات شبکه‌ای

مواضع ضد و نقیض رئیس یک دانشگاه/ وقتی دانشگاه بهشتی پاتوق سفارت فرانسه می‌شود!

دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود مردم را امیدوار خواهد کرد

جلسه بررسی بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار شد

از تایید تا تکذیب آقای رئیس/ آیا فساد اخلاقی استاد دانشگاه تربیت مدرس نادیده گرفته می‌شود؟

آغاز عملیات احداث سه پروژه عمرانی دانشگاهی در مجتمع آموزش عالی سراوان

تصویب تشکیل کمیته تلفیق برنامه‌های پنج‌ساله دستگاه‌ها/ کارگروه‌های تخصصی مهندسی فرهنگی در دستگاه‌ها تشکیل شد

رئیس دانشگاه مراغه ابقا شد

دانشگاه D8 بنابردلایلی به دانشگاه بوعلی سینا داده شد!

از مؤسسات غیرانتفاعی حمایت می‌کنیم

استفاده از مواد یخ‌زدا به جای شن و ماسه از دستاوردهای پژوهشگاه مواد و انرژی است

تدوین بودجه دانشگاه آزاد مبتنی بر معیارهای عملیاتی/ تمرکزگرایی در نظام بودجه‌بندی موجب شفافیت می‌شود

چرا آمریکا وارد جنگ با ایران نمی‌شود؟ / طرح شکست خورده خاورمیانه بزرگ 7 تریلیون دلار هزینه داشت

گاردریل‌گذاری 4 کیلومتری در واحد علوم و تحقیقات/ طرح ایمن‌سازی مسیر با مشاوره‌های پلیس راه در حال انجام است

اخراج یا اتمام تفاهم همکاری؟/ معاونت فرهنگی وزارت علوم زیر چرخ «بی‌تدبیری»

اثرگذاری اطلاعات بر اجتماع و سیاست اجتناب‌ناپذیر است/ قاضی دیوان روسای سه دانشگاه را تهدید کرده است