پنجشنبه  30  خرداد  1398
شنبه , 22 دی 1397 ساعت 15:25

امروز صورت گرفت؛

رونمایی از طرح پژوهشگر دانشگاه تهران در وزارت علوم

 طرح پژوهشگر دانشگاه تهران با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، طرح پژوهشگر دانشگاه تهران با عنوان «سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای مدیران، کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

غلامرضا غفاری در این مراسم ضمن تأکید بر ارزش و اهمیت آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران فرهنگی اظهار کرد: با توجه به‌سرعت تغییر و تحولات جامعه مدرن و به‌خصوص در نهادی چون دانشگاه که در آن جوانان و دانشجویان حضور دارند، اهمیت امر آموزش و لزوم توانمندسازی دانشجویان فعال، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی روز به روز روشن‌تر می‌شود.
وی این طرح را از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و موجب ایجاد فضایی بالنده، معرفت گرا و پرنشاط در دانشگاه‌ها دانست.

بهزاد هدهدی، پژوهشگر و مجری طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بیان کرد: در عصر حاضر دانشگاه‌ها به سازمان‌های علمی-فرهنگی-اجتماعی چندبعدی تبدیل‌شده‌اند که در توسعه همه‌جانبه و پایدار کشورها نقش مهمی داشته و در پاسخگویی به تحولات و نیازهای جامعه مسئولیت اساسی بر عهده‌دارند.

وی افزود: سازمان‌های فرهنگی که در عصر اطلاعات و ارتباطات و در فضای دانش‌محور، رقابتی، مشتری‌گرا، جهان جهانی شده کم‌وبیش مجازی و نیز ویترینی شده و دارای مخاطب آگاه و انتخاب‌گر فعالیت می‌کنند، برای موفقیت به دانایی، توانایی، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری نیازمند هستند و این موارد در گرو نیروی انسانی توانمند و کارآمدی است که از شاخص‌های عمده کیفیت و عملکرد برتر یک سازمان است.

هدهدی در خصوص روش و نتایج انجام پروژه و یافته‌های پژوهش توضیح داد: پس از جستجوی اسناد در حوزه موردبحث، بیش از ۱۵۰ سند (مقالات علمی، پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا، کتاب و اسناد بالادستی) را برای استخراج مضمون‌ها و تم‌های اصلی در نظر گرفته شد. پس از مرور ادبیات علمی شایستگی و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی و انجام فیش‌برداری با ارجاع به بیش از ۳۵۰ منبع و تحلیل ۴۸ مدل حاصل از پژوهش‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های گوناگون شایستگی و توانمندسازی، شایستگی مدیران دانشگاهی، شایستگی‌های فرهنگی مدیران دانشگاهی، شایستگی مدیران فرهنگی و شایستگی مدیران فرهنگی دانشگاهی، به استخراج مضمون‌های اصلی پرداخته شد.

وی ادامه داد: مرحله بعدی، استخراج معیارهای شایستگی مدیران و کارگزاران در رویکرد دینی و از متون اصلی اسلامی – قرآن و حدیث- بود. پس از بررسی و مطالعه قرآن مجید و تفاسیر مختلف و نیز کتب حدیث، الگوی سه‌بعدی با شاخص‌های ۴۲ گانه‌ای تدوین، دسته‌بندی و در جدولی تنظیم و ارائه گردید. در گام بعدی مضمون‌های سازمان‌دهنده انتزاعی یکپارچه‌ساز که از تلفیق یافته‌های پژوهشی و تقارن‌های معنایی و مضامین پایه‌ای آن‌ها به دست آمدند، ویژگی‌های ۱۷ گانه‌ای تدوین و دسته‌بندی شد.

هدهدی افزود: ویژگی این اسناد پژوهشی تنوع آن‌ها بود به این معنی که از دیدگاه‌های گوناگون مانند دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دیدگاه خبرگان و متخصصان، دیدگاه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها، آموزه‌های اسلامی و اسناد بالادستی به موضوع نگریسته بودند و این بخش با استفاده از مبانی نظری این پژوهش و الگوی طراحی‌شده، قریب به ۱۸۷ عنوان دوره‌های آموزشی، اهداف و سرفصل‌ها و مخاطبان هر دوره توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توانمندسازی مدیران کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد تا زمینه عملیاتی شدن و تحقق هدف پژوهش را فراهم آورد. در پایان این مرحله برای نمونه ۱۵ دوره آموزشی نوین در قالب فرم‌های ویژه طراحی شد که شامل عنوان دوره، اهداف آموزشی، سرفصل‌ها و ساعات هر دوره است.

محمدهادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: توانمندسازی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی به‌عنوان کنشگران و بازیگران اصلی میدان دانشگاه، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است.

عسگری ادامه داد: یکی از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی دنبال کردن ایده دانشگاه اجتماعی و مؤثر است. بر این اساس حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باید به‌عنوان یک سازمان یاد دهنده و یادگیرنده حضور فعال و مؤثری در دانشگاه داشته باشد و در توانمندسازی عناصر دانشگاهی متناسب با مقتضیات روز جامعه و ویژگی‌های نسلی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد چراکه اعتقادداریم سیستم فاقد برنامه برای توانمندسازی و آموزش مستمر کارگزاران خود از توان نرم‌افزاری کافی برای مدیریت موقعیت‌ها و خلق فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.

انتهای پیام/4118/4123/

http://ana.ir/i/351578
دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی برگزار می‌شود

دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی برگزار می‌شود

کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی برگزار می‌شود

کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی برگزار می‌شود

چتر حمایت وزارت علوم از برنامه راهیان نور گسترده‌تر می‌شود

چتر حمایت وزارت علوم از برنامه راهیان نور گسترده‌تر می‌شود

رسالت دانشگاه‌ها در قبال جامعه، ارتقای کیفیت زندگی‌ است

رسالت دانشگاه‌ها در قبال جامعه، ارتقای کیفیت زندگی‌ است

نقش رسانه در حیات آکادمیک و دانشگاه انکارناپذیر است

نقش رسانه در حیات آکادمیک و دانشگاه انکارناپذیر است

تعداد اخبار امروز گروه : 3 خبر