يكشنبه  27  مرداد  1398
دوشنبه , 15 بهمن 1397 ساعت 14:19

مسعود جعفری‌نژاد*

رسالت دانشگاه در تبیین و تحلیل انقلاب اسلامی

رسالت مردم و نهاد‌ها برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران قابل توجه است. در این میان نقش دانشگاه در برابر این رویداد بزرگ تاریخی بسیار خطیر است.

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه از حیات خود، بحران‌ها و بزنگاه‌های حساسی را همچون ترور، جنگ‌تحمیلی،  تهاجم‌فرهنگی، جنگ نرم و تحریم را از سر گذرانده و در منطقه پر‌آشوب غرب آسیا از امنیت و تمامیت ارضی کشور صیانت کرده است.

رسالت آحاد مردم و نهاد‌ها برای حفظ این دستاورد عظیم بسیار قابل توجه است. در این میان رسالت دانشگاه در برابر این رویداد بزرگ تاریخی چیست؟ در این نوشتار نقش و وظیفه دانشگاه در تبیین جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی را به اجمال دو محور اصلی مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

تبیین طاغوت

جریان تبلیغاتی خارج از کشور به طرز آشکاری می‌کوشد تا از دوران قبل از انقلاب اسلامی، وجهه‌ای اتوپیایی ارائه‌ دهد. تصویری از یک جامعه خوشبخت، مرفه با اقتصادی پیشرو و رو به ترقی که به دلایل غیرمنطقی و قدرناشناسانه انقلاب می‌کند و از مواهب دوره شاه  خود را محروم می‌‌کند.  

برای نسل‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی به دنیا آمده‌اند، ایجاد یک تصویر واقعی از فساد اقتصادی، سوء‌مدیریت،  سیاست خارجی وابسته و تحقیر و تنزل شأن ایرانیان در برابر بیگانه الزامی است. این مهم نه با شعار و سخنرانی و امثالهم که با تبیین علمی و متقن به نحوی که اذهان روشن و روحیه تیز‌بین دانشجویان را اقناع سازد، ممکن خواهد بود.

دانشجویان باید بدانند چرا مردم ایران انقلاب کردند و چرا اگر دوران شاه به زعم معتقدانش عصر طلایی ایران بود، قاطبه مردم در سقوط آن سر از پا نمی‌شناختند. مسائلی از این قبیل فقط با تحلیل و تبیین علمی و در بستر دانشگاهی حاصل می‌‌شوند.

تبیین استکبار

چند درصد از دانشجویان ما می‌دانند که آمریکا با ایران در طول ده‌ها سال اخیر چه کرده است؟  آیا از محتوای خفت‌بار قانون کاپیتولاسیون مطلع هستند؟ آیا تا به‌حال عمق فاجعه کودتای نظامی 28 مرداد و بازگشت و تحکیم استبداد به ایران برای دانشجویان واکاوی شده است؟ آیا دانشجویان و نسل جوان ما باخبرند که آمریکا در ژاپن،  ویتنام،  شیلی،  پاناما،  افغانستان،  عراق و بسیاری از نقاط دیگر جهان موجب کشته‌شدن میلیون‌ها غیر نظامی و تخریب زیرساخت‌های حیاتی کشور‌ها شده است؟ 

قحطی بزرگ سال‌های قبل از 1300 شمسی که منجر به‌ تلف‌شدن نیمی از جمعیت ایران بود را چه کشوری به وجود آورد؟  بحرین که استراتژیک‌ترین نقطه در  خلیج‌فارس محسوب می‌شود را چه کسانی از ایران جدا کردند؟ کدام کشور بود که وقتی مردم سیستان و بلوچستان نیازمند کمک‌های مالی فوری برای نجات زلزله‌زدگان بودند، همزمان از ایران وام می‌گرفت؟ به‌ راستی جوانان دانشجو از ماهیت استعماری انگلستان چه می‌دانند؟ 

اگرچه ما در قالب شعارها، انزجار خود را نسبت به استکبار و استعمار نشان می‌دهیم،  اما رسالت دانشگاه تبیین و تشریح این شعار‌ها و آشکار ساختن پیشینه‌ فکری و تاریخی است که موجب شکل‌گیری این شعار‌ها شده‌اند. بی‌‌تردید اگر در این زمینه کم‌کاری صورت پذیرد،  خدای ناکرده بیگانگان تفسیر‌های تقلبی و دروغین خود را به جوانان ارائه خواهند داد.

بنابراین دانشگاه، رسالت تبیینی و تحلیلی در ارتباط با علل و ریشه‌های بروز انقلاب اسلامی و اصل اساسی آن یعنی استکبارستیزی دارد.  امید آنکه همه افراد،  گروه‌ها و اقشار جامعه بتوانند وظیفه و رسالت خود را در قبال انقلاب اسلامی و تداوم آن ایفا کنند.

*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر و دکتری علوم سیاسی

انتهای پیام/4078/4117/

http://ana.ir/i/358106
تحول در علوم‌ انسانی دانشگاه انقلابی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

تحول در علوم‌ انسانی دانشگاه انقلابی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

جذب ایده‌ برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و تولید محصولات علمی بومی

جذب ایده‌ برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و تولید محصولات علمی بومی

امام هشتم شیعیان الگویی والا از انسانی حق‌جو و چندبعدی

امام هشتم شیعیان الگویی والا از انسانی حق‌جو و چندبعدی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در 46 رشته کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در 46 رشته کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد

انقلاب فرهنگی محصول درایت امام راحل در نجات دانشگاه از غربگرایی بود

انقلاب فرهنگی محصول درایت امام راحل در نجات دانشگاه از غربگرایی بود

هزینه ثبت‌نام اربعین اعلام شد

پیام تسلیت لاریجانی به رئیس مجلس نمایندگان افغانستان

شلیک ۶ موشک بالستیک «زلزال ۱» به مواضع متجاوزان سعودی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه رمزی یکی از اسرای دربند صدام

داعش مسئولیت حمله انتحاری به مراسم عروسی در کابل را بر عهده گرفت

معاملات بورس انرژی برای تاجران سوخت شیرین‌تر شد

پاسخ صریح آیت‌الله آملی لاریجانی به برخی ادعاها و اتهامات مطرح‌شده اخیر

جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان به تعویق افتاد

بررسی ۲ سؤال از وزیر اقتصاد/کمیسیون برنامه مسئول پیگیری پرونده اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

دیدار نماینده ویژه دولت چین در امور سوریه با دستیار ارشد وزیر امور خارجه

پیام توئیتری ظریف در پایان سفر به کویت

فعالیت‌های بازدارنده ما و تلاش برای ارتقاء توانمندی‌ها شبانه‌روز ادامه دارد

رئیس‌کل بانک مرکزی: روند تورم ماهانه و تورم نقطه‌به‌نقطه کاهشی شد

برخی به دنبال تحصیل «ژن‌های خوب» در طرح افزایش ظرفیت پزشکی هستند/ قوه قضائیه به رانت پزشکی رسیدگی کند

رکود در بازار سکه، ارز و طلا

سهم اشتغال مهندسان پزشکی در آینده افزایش می‌یابد

بذرهایی که با تحقیق و پژوهش شکوفا می‌شوند/ مأموریت «طرح ملی خودکفایی بذر» چیست؟

53 روز طاقت‌فرسا در زندان الرشید بغداد/ غواصانی که نامشان مفقود بود

مسیر دسترسی دانشجویان به دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر 5 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود

آینده‌ای درخشان برای علاقه‌مندان به کارآفرینی در رشته علوم و مهندسی آب

برگزاری همایش رایگان انتخاب رشته/ چه آینده شغلی در انتظار رشته‌های زیر گروه کشاورزی است؟

مزیت‌های انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی برای ادامه تحصیل

مسیر دستیابی به تمدن اسلامی از رهگذر مرحله تئوری به عملی

رشته علوم دامی بیشترین زمینه کارآفرینی و اشتغال را دارد

تعطیلی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تا 29 مرداد

راه‌اندازی دو کمیته مشورتی کارکنان و اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد

حمایت از تجاری‌سازی محصولات فناوری مأموریت اصلی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

راه‌اندازی مرکز مشاوره و هدایت تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر

هدایت تحصیلی داوطلبان در دستور کار واحدهای دانشگاهی قرار گیرد

امکان تحصیل دانشجویان در کنار خانواده فراهم شد

همایش رایگان انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار می‌شود

انتصاب سرپرست موقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان

روند معماری و شهرسازی اسلامی در ایران/ از اوج در دوره صفویه تا افول در دوران قاجار و پهلوی

اجرای طرح آزمایشی تولید بتن غلتکی دانشگاه آزاد اسلامی در ذوب‌آهن اصفهان + ویژگی‌ها و مزایا

دانشگاه آزاد اسلامی مزرعه نمونه تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی راه‌اندازی می‌کند