دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعالان اقتصادی به آنا پاسخ دادند:

کدام مساله اقتصادی به همه‌پرسی گذاشته شود؟

رئیس‌جمهوری روز گذشته پیشنهادی درباره برگزاری "همه‌پرسی" درباره مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطرح کرد، اما سوال این است که در صورت عملیاتی شدن این طرح، کدام مساله اقتصادی باید به همه‌پرسی گذاشته شود؟
کد خبر : 70
IMG_20210114_214258_147.png


به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ حسن روحانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران اظهار کرد: خوب است بعد از 36 سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آن که قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی بگذاریم.


خبرنگار آنا این سوال را از فعالان حوزه‌های اقتصادی پرسید که اگر قرار باشد در این زمینه همه ‌پرسی برگزار شود،‌ موضوع پیشنهادی شما چیست؟


همه‌پرسی درباره اولویت‌بندی تولید


رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: اگر قرار باشد روزی برای مسائل اقتصادی رفراندوم برگزار کنیم، من پیشنهاد می‌دهم از مردم پرسیده شود که قرار است در چه زمینه و صنایعی فعال باشیم و به قدرت برسیم؟


بهرام شهریاری افزود: در اقتصاد آینده جهانی، قرار نیست یک ملت در همه زمینه‌ها خودکفا باشد و اقتصاد هر کشور باید براساس مزیت‌هایش تدوین و برنامه‌ریزی شود، اما برخی زمینه‌ها در اولویت‌اند و می‌توان درباره این اولویت‌ها همه‌پرسی داشت.


درباره مدل اقتصادی همه‌پرسی شود


رئیس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق بازرگانی ایران نیز به برگزاری همه پرسی در مورد مدل اقتصاد کشور معتقد است. جمشید عدالتیان گفت: باید بدانیم مردم به داشتن کدام مدل اقتصادی تمایل دارند.


وی با اشاره به اینکه در این رفراندوم باید از مردم پرسیده شود آیا می‌خواهند اقتصاد مبتنی بر بازار داشته باشند یا نه؟ اظهار کرد: چنانچه پاسخ مردم به این پرسش مثبت باشد، باید به سمت غیردولتی کردن بیش از پیش اقتصاد برویم و رانت، جای خود را به شفافیت و رقابت بدهد.


رفراندوم مربوط به مسائل کلان است


رئیس کمیسیون نفت و انرزی اتاق بازرگانی ایران نیز برگزاری رفراندوم در باب مسائل اقتصادی را غیرممکن دانست و گفت: به هیچ وجه مسائل روزمره اقتصادی به همه‌پرسی گذاشته نمی‌شود.


علی شمس اردکانی با بیان این که نمی‌توان در حوزه مسائل اقتصادی نمی‌توان بر اساس یک آری یا خیر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کرد، ادامه داد: مسائل اقتصادی پیچیده و سخت‌اند، بنابراین به کارشناسی‌های متعدد و تصمیم‌های به روز نیاز دارند.


به جای برگزاری رفراندوم، مدیریت را اصلاح کنیم


همچنین رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اساسا ما نیاز به برگزاری همه‌پرسی نداریم، گفت: باید مدیریت‌ها را اصلاح کرد، نه اینکه با برگزاری رفراندوم برای مسائل کلان تصمیم‌گیری کرد.


به گفته اسدالله عسگر اولادی، برگزاری رفراندوم به هیچ وجه نمی‌تواند در حوزه مسائل اقتصادی جواب دهد.


به خط مشی نیاز داریم


رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران هم با بیان اینکه رفراندوم بیشتر مربوط به مباحث سیاسی است، گفت: موضوعات اقتصادی باید بر اساس یک استراتژی بررسی شوند.


مجیدرضا حریری افزود: اینکه تصور شود در مورد موضوعات اقتصادی می‌توان از طریق همه‌پرسی به نتیجه رسید و برنامه‌ریزی کرد، درست نیست.


حریری با تاکید بر اینکه باید باید برای مسائل اقتصادی خط مشی بلند مدت از سوی کارشناسان ترسیم و برای تحقق آن برنامه‌ریزی شود، اظهارکرد: بر اساس برنامه‌های تعیین شده باید فرهنگ و رفتار اقتصادیمان را تغییر دهیم تا بتوانیم به اهداف برنامه‌ها دست یابیم.


به گفته این فعال اقتصادی، تصمیم‌گیری در مورد موضوعات اقتصادی بلندمدت و کوتاه‌مدت،کار مردم نیست تا از طریق رفراندوم به آن پرداخته شود. از سوی دیگر حداقل در باب مسائل اقتصادی ما مشکل نظریه و کمبود تئوری و برنامه برای رسیدن به اقتصاد شکوفا نداریم، بلکه مشکل ما اجرای برنامه‌های اقتصادی با ابزارهای درست است.


مشکلات اقتصادی با برگزاری رفراندوم حل نمی‌شود


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه هرگز نمی‌شود در مورد مسائل اقتصاد کلان، نظر مردم را با با بله یا نه پرسید، گفت: ما نمی‌توانیم از طریق یک رفراندوم از مردم بپرسیم که تمایلی به به داشتن اقتصاد دولتی دارید یا نه، چرا که جواب این پرسش کاملا محرز است.


مسعود دانشمند افزود: مهمترین مشکل اقتصاد کشور در حال حاضر موضوع تحریم است و این موضوع را نیز نمی‌توان با برگزاری یک همه‌پرسی حل کرد. با این حال اگر تحریم‌ها برداشته شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.


انتهای پیام/










انتهای پیام/

برچسب ها: همه پرسی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته