660286
سه شنبه  01  آبان  1397

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

شنبه , 07 بهمن 1396 ساعت 15:42

استاد دانشگاه سن‌دیگو:

بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند

استاد دانشگاه سن‌دیگو می‌گوید: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده است و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دکتر علی قیصری، استاد دانشگاه سن‌دیگو، در جمع اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده است و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند. در ایران گرایش رایجی وجود دارد که پس از اتمام دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باید رفت و وارد دوره دکتری شد، گاهی نیز این کار با شتاب صورت می‌گیرد. در حالیکه در بسیاری از کشورها مرسوم است که دانشجویان فرضا بین دوره کارشناسی و دکتری دو سال یا کمی بیشتر فاصله بگذارند و تجربه کسب کنند و علاقه پژوهشی خود را شناسایی کنند و به خصوص افق کاری و حرفه‌ای خود را مشخص سازند. از نظر کیفیت انشاء و پختگی در امر نگارش نیز، نیز دستکم در علوم اجتماعی و انسانی، شخص نیازمند ممارست و زمان و کسب تجربه است.

وی به برنامه‌های ایران‌شناسی در دنیای انگلیسی زبان اشاره کرد و به اختصار چند مرکز ایرانشناسی در دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا را معرفی کرد و همچنین راجع به دیگر منابع موجود درباره ایران به دو پروژه تاریخ شفاهی، یکی تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد و دیگر تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات ایران، اشاره کرد و اظهار داشت: کاتالوگ هر دو به صورت چاپی موجود است و برخی محتویات آنها نیز در اینترنت قابل دسترسی است.

قیصری با بیان اینکه در خارج از ایران استادان تعداد بالنسبه کمتری رساله را برای راهنمایی می‌پذیرند، اظهار کرد: پذیرش بیش از حد متعارف کار درستی نیست و کیفیت کار را کاهش می‌دهد. این امر در نحوه تدوین مقالات پژوهشی نیز تاثیر می‌گذارد. در پروژه دکتری، فرد باید نشان دهد که در زمانی محدود و با استفاده از منابع موجه راجع به عنوانی مشخص توانایی تحلیل، انشا و ارائه دست آورد یا دست‌آوردهای تازه‌ای دارد.

وی با اشاره به نشریه «پژوهش‌های ایرانشناسی» که اخیرا پنجاهمین سالگرد خود را پشت سر گذاشت، خاطر‌نشان کرد: این نشریه کاملا پژوهشی است و از ایران نیز مقالات زیادی در زمینه‌های متنوع علوم اجتماعی و علوم انسانی به آن می‌رسد، و هرچند که کیفیت مقالات رسیده بالا و پائین دارد، بخصوص از نظر سبک نگارش انگلیسی، اما همین افزایش کمی را نیز می‌توان به فال نیک گرفت و امید است که به تدریخ کیفیت کارها بالا برود.

این استاد مطالعات ایرانی با اشاره به اهمیت ویرایش محتوایی در مقالات، تاکید کرد: پژوهندگان می‌توانند از خدمات ویراستاری که مستقلا عرضه می‌شوند استفاده کنند تا ماحصل کارها کیفیت زبانی بهتری پیدا کنند.

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نظرات

DNA؛ بهترین راهنمای درسی

اسنپ‌چت از چشم مخاطبان افتاد

شهریه بالا باعث کاهش دانشجویان می‌شود

هزینه واقعی کالج‌های آمریکا چقدر است؟

گسترش آموزش آنلاین در تحصیلات عالی

تقویت همکاری صنعت و دانشگاه در کره جنوبی

مشکلات مالی دانشجویان کم‌درآمد در آمریکا تمامی ندارد

چگونه تنوع نژادی را در دانشگاه ترویج دهیم؟

چگونه نرخ فارغ‌التحصیلی را بالا ببریم؟

نمونه سؤالات مصاحبه آکسفورد

تورم نمرات در دانشگاه‌های انگلستان

نیاز آموزش عالی مالزی به محرک‌های مداوم

تقویت همکاری صنعت و دانشگاه در کره جنوبی

نیاز بازار کار به کالج‌های منطقه‌ای

کنترل دیگران را به دست بگیرید

ارتباط موفقیت دانش‌آموزان با بینایی

موفقیت در افزایش نرخ فارغ‌التحصیلی است

DNA؛ بهترین راهنمای درسی

نمونه سؤالات مصاحبه آکسفورد

راز بهترین سیستم آموزش اروپا چیست؟

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه