دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1394 - 12:41
تحلیل روزنامه لبنانی الاخبار از سفر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و انگلیس

ایران پسا برجام؛ تثبیت روابط با شرق، گشایش دروازه‌های رابطه با غرب

روزنامه‌ای لبنانی نوشت که به‌دنبال رفع تحریم‌ها، دیپلمات‌های ایرانی با برنامه‌های کاری فشرده از شرق تا غرب جهان توزیع شده‌اند. برخی همچون مشاور رهبر انقلاب اسلامی به روسیه رفتند تا با هم‌پیمان شرقی خود رایزنی کنند و برخی همچون رئیس‌جمهوری به غرب رفتند تا نظر اروپایی‌ها را جلب نمایند.
کد خبر : 66095

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «در میان دید و بازدید دیپلمات‌های ایرانی از شرق و غرب، (هواپیمای) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در لندن پایتخت انگلیس فرود آمد تا در چارچوب مشارکت در کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان کمک به سوریه عملیات شکستن انزوای ایران در جبهه غرب را این‌ بار در حوزه یک کشور عربی دنبال کند.»


الاخبار می‌نویسد: «علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی، از سفارت ایران در مسکو، سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران و دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران را توصیف و این سفر را نقطه عطف در روابط و تعاملات استراتژیک میان دو کشور خواند. وی همچنین گفت که مقام‌های ارشد دو کشور مصمم به تقویت همکاری‌های استراتژیک دوجانبه‌ و منطقه‌ای هستند.»



این روزنامه، سفر ولایتی به روسیه را بیانگر گرایش رهبر انقلاب اسلامی به شرق توصیف کرد و افزود: «ولایتی در این سفر بر توسعه همکاری‌های‌ استراتژیک میان دو کشور در همه عرصه‌ها از جمله امور دفاعی تاکید کرد. وی در پایان سفرش به روسیه نسبت به تلاش واشنگتن برای تجزیه خاورمیانه و بهره‌برداری‌های سیاسی از وجود اهل‌ سنت، شیعه و کردها با هدف تقسیم‌بندی‌های جدید در منطقه هشدار داد.»


الاخبار نوشت: «سفر ولایتی که چند روزی طول کشید، بیانگر اوج پیشرفت روابط حسنه دوجانبه میان مسکو و تهران در چند ماه اخیر بود. همچنین اظهارات ولایتی در روزهای سفر طولانی‌اش که با دعوت موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه انجام شده بود و نیز مشارکت در کنفرانس همکاری‌ میان ایران و روسیه در اوضاع ژئوپلتیک جدید خود بیانگر همکاری‌های این چهره سیاسی برای تشکیل نظام جهانی بسیار عادلانه است.»


به‌نوشته این روزنامه لبنانی، اظهارات ولایتی بعد استراتژیک جدید روابط مسکو و تهران را در عرصه‌های تجاری و اقتصادی نشان می‌دهد؛ چنان که وی در گفت‌و‌گویی تاکید کرده بود که ایران و روسیه در چند ماه گذشته قراردادی به ارزش تقریبی 40 میلیارد دلار برای راه‌اندازی پروژه‌های تولید برق و ایجاد خطوط ریلی امضا کرده‌اند. وی همچنین بر هماهنگی نظرات دو طرف در پرونده سوریه تاکید کرد.


الاخبار نوشت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که با این مقام ایرانی دیدار کرده بود گفت که از توسعه روابط استراتژیک میان دو کشور لذت می‌برد و بر نیاز به توسعه همکاری‌ در همه زمینه‌ها تاکید کرد.»


به‌نوشته این روزنامه لبنانی، رویکرد گرایش به شرق ایران که در تثبیت روابط استراتژیک با روسیه و چین جلوه‌گر شده است، تعارضی با مرحله جدیدی از جریان بازگشایی دروازه‌های روابط با غرب که حسن روحانی و محمدجواد ظریف، رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران در سفر به پایتخت‌های اروپایی آن را به راه انداخته‌اند، ندارد.



ظریف به‌تازگی از محل محل سفارت ایران در لندن پیام داد که «لغو تحریم‌ها موفقیت بود ولی موفقیت بزرگ‌تر فروپاشی بنای ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی است که در منطقه و جهان به‌وسیله بدخواهان مردم ایران شکل گرفته بود. این فضا از بین رفته و فضای جدیدی در حال شکل گرفتن است. فضای استقبال از حضور ایران و همکاری با ایران. از این به بعد ما هستیم که باید از سرمایه‌ای که مردم در اختیار ما قرار داده‌اند به‌خوبی استفاده و این فضا را به واقعیت تبدیل کنیم.»


الاخبار می‌نویسد: «ظریف در حاشیه کنفرانس اهداکنندگان کمک به سوریه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، دیدار کرد و دو طرف بر گسترش روابط دوجانبه و فراهم کردن فرصت‌های بیشتر برای افزایش روابط تجاری میان دو کشور توافق کردند. همچنین ظریف در دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به بررسی اجرای توافق هسته‌ای پرداخت و کری به ظریف اطمینان داد که هیچ محدودیتی برای مبادلات اقتصادی قانونی میان بانک‌ها به‌وجود نیاید. وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی نیز با برخی مشارکت‌کنندگان در کنفرانس ازجمله صباح احمد سالم الصباح، امیر کویت و عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته