دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1401 - 11:10

درهای حوزه هنری به روی همه هنرمندان باز است/ بلیت نیم‌بهای سینما و تخفیف ۲۵ درصدی خرید کتاب در هفته هنر انقلاب

نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر : 651040
نشست رسانه ای هفته هنر انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ خبرگزاری آنا نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنرانقلاب و سید مسعود شجاعی طباطبائی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، پیش از ظهر امروز در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.


در ابتدای این نشست، معلمی عنوان کرد: شیوع کرونا غیر از اینکه سلامت مردم را تهدید کرد به فعالان عرصه فرهنگ و هنر لطمات زیادی داشت. هنر در کنار مردم شکل می‌گیرد و وقتی مردم را از هنر می‌گیرید،به هنر خدشه وارد می‌شود. وقتی سینماها و تئاترها و گالری‌ها و کنسرت‌ها تعطیل می‌شود زمینه عرضه فرهنگ و هنر اسیب می‌بیند و ارتباط فرهنگ و هنر با مردم را وارد بحران می‌کند. ما سال گذشته شرایط سختی داشتیم و تعامل مردم با هنر کمرنگ بود. اما این تعامل همچنان برقرار و زنده است و باید برای فرهنگ جدیدی که شکل گرفته و مردم کمتر در فضاهای عمومی حاضر می‌شوند فکری بکنیم که این تعامل مجددا پررنگ شود و همان فرهنگ گذشته تقویت شود.


وی افزود: ما امسال برای انتخاب چهره هنر سال مشکلاتی داشتیم. از سوی دیگر شاخص‌هایی مثل اقبال عمومی و استقبال مرودی از یک هنرمند از شاخص‌های ما بود که شرایط را برای ما سخت کرد.



دبیر هفته هنر انقلاب عنوان کرد: ما در این هفته سه رویداد در نظر گرفتیم. اولین اقدام تجلیل و تکریم از هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر است. حوزه هنری از یکشنبه تا پنجشنبه به مدت پنج شب، هر شب یک رشته تخصصی را دعوت می‌کند و بزرگان و پیکسوتان این عرصه را از افطار دعوت می‌کند. هنرمندان عرصه سینما و تئاتر انقلاب، نویسندگان و پژوهشگران، هنرمندان حوزه موسیقی انقلاب، فعالان حوزه هنرهای تجسمی انقلاب و... افرادی هستند که در این شب‌ها در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند و در هر رشته تخصصی از سه نفر تجلیل می‌شود.


برنامه بعدی اختتامیه است که جمعه برگزار خواهد شد و چهره هنر سال انتخاب می‌شود.


معلمی ادامه داد: اتفاقی که امسال رخ داد و باعث تحکیم آکادمی «هفته هنر انقلاب» شد این بود که در هر رشته هیئت علمی تشکیل دادیم که از آن‌ها نظرخواهی شد و نهایتاً امسال با سی برگزیده که از دل این لیست هیئت علمی بیرون آمده، مراسم را برگزار می‌کنیم. مهمترین شاخص که هر سال برایمان مهم بوده و منجر به انتخاب چهره سال می‌شد این بود که گستره مخاطب یک اثر هنری یا یک هنرمند بالا باشد؛ مثلاً اینکه یک فیلم سینمایی فروش زیادی داشته باشد. مواردی همچون سوابق هنرمند و تربیت هنرمندان، فعالیت موثر، جریان‌سازی انقلابی در استان‌ها، واکنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی، کسب موفقیت و دریافت مقام از جشنواره‌های مختلف نیز از دیگر شاخص‌های ما برای انتخاب چهره هنر انقلاب بود.


اضافه شدن ۲۰ سالن جدید به چرخه اکران


وی با اشاره به فعالیت‌های زیرساختی حوزه هنری عنوان کرد: برای عرضه فرهنگ و هنر باید زیرساخت‌ها در دل مردم ایجاد و امکان دیده شدن فراهم شود. به همین دلیل در هفته هنر انقلاب، ۲۰ سالن جدید سینمایی به چرخه اکران اضافه می‌کنیم. توسعه سینماها یکی از برنامه‌های حوزه هنری است تا بتوانیم در همه شهرها سینما داشته باشیم. در استان‌های فارس و یزد توسعه فضای نمایشگاهی و گالری را هم خواهیم داشت و به جز این یک سری فعالیت‌های میدانی را هم انجام خواهیم داد که «یک شهر یک گالری» نام دارد و در قالب آن کارهای گرافیکی را در سطح شهر به نمایش می‌گذاریم.



دبیر هفته هنر انقلاب با اشاره به طرح‌های مخصوص روز سینمای این هفته اظهار کرد: علاوه بر اینکه سالن‌های سینما تا قبل از افطار نیم بها است، تمام سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور روز یکشنبه از افطار تا سحر هم نیم بها خواهد بود. روز یکشنبه کتابفروشی‌ها هم با ۲۵ درصد تخفیف کار می‌کنند، برای فضای عمومی نیز از رسانه‌ها کمک می‌گیریم. یک برنامه برای صداوسیما تدارک دیده شده است که در هفت شب و هفت موضوع مختلف از شبکه افق در قالب برنامه «عطف» پخش خواهد شد. سعی داریم نگاهمان را به عرصه هنر اصلاح و به هنر عمیق‌تر نگاه کنیم. در کل امسال مهمترین سیاست ما توجه به استان‌هاست، هر اقدامی که در تهران انجام دهیم همان را در استان‌ها هم خواهیم داشت مثلاً چهره هنر استان هم انتخاب می‌شود.


همه چیز در تهران و شهرستان‌ها برابر است


در ادامه این نشست مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم دررابطه با طرح‌های این مرکز برای این رویداد فرهنگی گفت: اتفاق خوب و مبارکی که امسال رخ داد این بود که هنرمندان توامند عرصه آثار تجسمی، سی پوستر مبتنی بر دست‌نوشته‌های شهید آوینی تولید کردند که این پوسترها در همه مراکز استان‌ها به نمایش درمی‌آید. به جز این سردیس شهید آوینی هم با هنر قدرت‌الله معماریان تولید شده است و که سی عدد از این سردیس‌ها در مراکز استان‌ها نصب می‌شود.


وی افزود: اتفاق ویژه دیگر امسال هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها بود و مجموعه‌ای از ارگان‌ها همچون شهرداری تهران، بنیاد روایت فتح و... در کنار هم این اتفاق را رقم می‌زنند، علاوه‌بر همه این موارد در مراکز استان‌ها نیز نمایشگاه‌هایی را افتتاح خواهیم کرد. در فرهنگسرای نیاوران هم نمایشگاهی داریم که کیفیت متفاوتی دارد. در مجموعه حوزه هنری نیز سه گالری داریم که آن‌ها نیز به آثار مرتبط با این رویداد می‌پردازد.


شجاعی طباطبائی ادامه داد: در سطح شهر هم شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود که آن استفاده از ظرفیت بیلبوردها و تبلیغات شهری است که این امکان را شهرداری فراهم کرده تا چهره‌های هنر انقلاب بیشتر معرفی شوند. تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شود نمایشگاه هنر انقلاب به خوبی دیده شود.



یک شب اکران افطار تا سحر به صورت نیم بها


در بخش بعدی این نشست، نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید. دبیر هفته هنر انقلاب در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا که سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرده بود امسال طرح افطار تا سحر برای سینماها نداریم، درباره طرح اکران افطار تا سحرِ هفته هنر انقلاب گفت: این طور نیست که این طرح برای تمام روزهای هفته هنر انقلاب عملی شود و فقط یک شب که شب مخصوص سینما است این طرح را اجرا می‌کنیم که هماهنگی‌های آن نیز صورت گرفته است و بلیت‌ها به صورت نیم بها ارائه می‌شود.


دبیر هفته هنر انقلاب در پاسخ به سوالی درباره محدود بودن ارتباطات حوزه هنری با چهره‌های فرهنگی و هنری نیز گفت: از شما دعوت می‌کنم تا به بازدید از نمایشگاه‌ها بپردازید که یکی از افتخارات عرصه فرهنگ و هنر است سی نفر از برترین چهره‌های گرافیک فرهنگ و هنر و عمدتاً جوان آثاری ارایه داده‌اند که به تعبیر استادان این آثار کم‌نظیر بوده‌اند، نسل جدیدی از هنرمندان انقلاب به ما اضافه شده‌اند. ضمن اینکه هر دستگاهی سیاستگذاری‌ای دارد اما توجه به هنر انقلاب برایمان مهم است.


وی افزود: هنر انقلاب آن هنر سال ۵۷ نیست بلکه الان آن هنری است که با مردم ارتباط برقرار کند، با این حال درهای حوزه به روی همه باز است اما محدودیت بودجه برخی از محدودیت‌ها را برایمان ایجاد می‌کند. ضمن اینکه امسال حوزه هنری متولی ساخت چهار فیلم سینمایی بود و در این عرصه فعالیت‌هایمان توسعه هم پیدا می‌کند و سریال هم خواهیم داشت. امسال هشتمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود، بنابراین زمانی نیاز است تا گام‌های آن تثبیت شود، اما ما هم اهتمام بیشتری می‌کنیم. با این حال امسال دستگاه‌های جدیدی به ما اضافه شده‌اند حتی ارشاد هم پای کار آمده است که سال گذشته همکاری ارشاد را نداشته‌ایم. به نظرم توجه به این هفته آرام‌آرام افزایش پیدا می‌کند اما باید کمی زمان به آن بدهیم.


بازدیدهای میلیونی از آثار حاضر در هفته هنر انقلاب


شجاعی طباطبایی نیز ضمن رد این ادعا که آثار حوزه با استقبال مواجه نمی‌شوند، گفت: سال گذشته نمایشگاهی برای آثار فاخر داشتیم در عین حال در فضای مجازی بسیاری از این آثار عرضه شد مثلاً برخی از این آثار بیش از یک‌میلیون بار دیده شده است.


وی با اشاره به عملکرد مرکز هنرهای تجسمی حوزه در سال‌های اخیر اظهار کرد: ما اولین کشوری بودیم که در حوزه گرافیک و کاریکاتور پیگیر بیماری کرونا شدیم و حضور جدی در این زمینه داشتیم و مسابقه‌ای برگزار کردیم که ۸۸ کشور در آن شرکت کردند. آثار نمایشگاه «کرونا را شکست می‌دهیم» دو میلیون بار در فضای مجازی دیده شد. دغدغه‌های ما در مباحث انقلابی موضوعات زیادی را در بر می‌گیرد. مثلاً وظیفه خودمان می‌دانیم که در کنار مردم مظلوم دنیا بایستم. جالب است که این انتظار را مردم سایر کشورها هم از ایران دارند. بحث انقلاب را محدود به جغرافیای ایران و کشورهای مسلمان نمی‌دانیم، بلکه تمام دنیا را در بر می‌گیرد. همه این اتفاقات هم ذیل هنر انقلاب است.


برگزاری نمایشگاهی درباره اوکراین


وی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که حوزه هنری طرحی نیز برای مردم اوکراین هم دارد، عنوان کرد: در ارتباط با اوکراین هم کارهایی را به طور جدی پیگیر بودیم. کار هم به نتیجه رسید و فراخوان هم حاضر شد اما ارسال نشد. ایده مربوط به این رویداد هم یک مسابقه بین‌المللی با نام «تناقض در حقوق بشر» بود و تمرکز اصلی آن روی عدم توجه به مردم مظلوم یمن و فلسطین در طول سال‌ها جنگ و توجه فراوان به مردم اوکراین از روزهای ابتدایی بحران این کشور بود. بالاخره این نکته، سوال بسیاری از هنرمندان مطرح دنیا بو که از همان روز اول می‌پرسیدند «حقوق بشر کجاست؟» در هر صورت پیام کلی ما این است که با جنگ مخالفیم.


شجاعی طباطبایی افزود: اینکه فراخوان این رویداد مرتبط با اوکراین منتشر نشد، به این دلیل بود که فکر کردیم می‌توانیم یک کار موثرتر رقم بزنیم و آن اینکه یک فضایی مثل تابلوی میدان ولیعصر (عج) پیدا کنیم تا بتوانیم هم مطالبات مردمی را در قالب کاریکاتور مطرح کنیم و هم مباحثی را تحت عنوان واکنش سریع داشته باشیم. چون ریال به ریال پول بیت‌المال برایمان مهم است.



طباطبایی در پاسخ به این سال که ممکن است پوستر یا نمایشگاهی را درباره اوکراین داشته باشیم؟، عنوان کرد: بله این امکان هست.


 معلمی هم در ادامه این مبحث بیان کرد: مخاطبان هنر انقلابی و هنر روشنفکری متفاوت است. اگر بخواهیم ارزیابی کنیم دغدغه مردم کیفیت اثر هنری است که اگر کیفیت آن مهم باشد از آن استقبال می‌کنند مثلاً مخاطبان «آژانس شیشه‌ای» با مخاطبان یک فیلم هنر و تجربه‌ای متفاوت است.


وی افزود: دنبال این هستیم که رسانه شهری ایجاد کنیم تا پیام را در قالب آن رسانه شهری منتقل کنیم.


معلمی در انتهای این نشست درباره اجتناب از اعمال سلیقه در فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب هم گفت: در هر انتخابی ممکن است سلیقه دخیل باشد، جایزه هفته هنر انقلاب از اول این بنا را داشت که بخشی از داوری را به مردم واگذار کند و با ایجاد تکثر در صاحب‌نظران از سلیقه بکاهد. ما از همه نظرخواهی و بر اساس رای جمعی عمل می‌کنیم تا کمتر سلیقه در آن دخیل باشد.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته