دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1401 - 11:05
زلفی‌گل مطرح کرد؛

فراهم‌شدن تمهیدات لازم برای ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق نام سال ۱۴۰۱ همکاری می‌کند

وزیر علوم تحقیقات و گفت: دانشگاه‌ها باید تمهیدات لازم را برای دانشجویان در نظر گیرند تا آموزش حضوری با حداکثر ظرفیت برگزار شود.
کد خبر : 650343
زلفی گل

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی‌گل صبح امروز (۱۴ فروردین ۱۴۰۱) در ویژه برنامه استقبال از دانشجویان دانشگاه تهران که در اولین روز از سرگیری آموزش حضوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: امروز روز خوبی است، چراکه شاهد حضور دانشجویان به‌ویژه دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌ هستیم. از آغاز شیوع کرونا، هیچ‌وقت مراکز آموزشی تعطیل نبوده‌اند چراکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایان‌نامه‌ها، طرح‌ها و رساله‌هایشان تصویب شده بود در آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حضور داشتند.


وزیر علوم ادامه داد: امروز شاهد حضور دانشجویان همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها هستیم، اگر دانشجویان نباشند مراکز آموزشی همچون کالبدی بدون روح است، لذا بسیار خوشحالیم و آرزوی سلامتی و توفیق برای همه جامعه دانشگاهی داریم.


زلفی‌گل از جامعه فرهیخته دانشگاهی خواست همان‌گونه که در همه عرصه‌ها برای جامعه الگو هستند، در عرصه سلامت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز الگو باشند تا از این بابت آسیبی نبینیم، زیرا سلامت دانشجویان و دانشگاهیان برای ما بسیار حائز اهمیت است.


وی بیان کرد: امکان دارد برخی دانشجویان به دلایل موجه امکان حضور در کلاس‌ها را نداشته باشند، لذا دانشگاه‌ها باید تمهیدات لازم را برای آن‌ها در نظر گیرند. اگر به هر دلیلی امکان حضور دانشجویان مقدور نبود و در دانشگاه محل تحصیل، رشته تحصیلی آنان وجود نداشت یا امکان مهمان شدن برای آن‌ها فراهم نباشد، آن مرکز آموزشی باید برای حذف درس‌های این دانشجویان اقدامات لازم را انجام دهد.


این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: در مواردی به تشخیص دانشگاه‌ها، دانشجویان می‌توانند از آموزش برخط استفاده کنند. به هر حال ما اعضای یک خانواده هستیم و جامعه فرهیخته دانشگاهی باید یکدیگر را درک و شرایطی را ایجاد کنند که به مرور شاهد حضور همه دانشجویان در دانشگاه‌ها باشیم.


باید شرایط حضور نخبگان ایرانی در کشور فراهم شود


وزیر علوم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره روز فناوری ذخایر ژنتیک گفت: یکی از مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی ما، ژن‌های هوشمند نخبگان ما است به‌همین دلیل در مرحله اول باید شرایطی ایجاد کنیم که مهاجرت معکوس داشته و شاهد حضور نخبگان‌مان در کشور باشیم.


وی گفت: در زمینه نمونه‌های گیاهی و حیوانی هم دستاوردهای خوبی داشتیم که در دانشگاه تهران نیز مرکز ژنتیکی راه‌اندازی شده است، در کشور ما حفاظت و صیانت از این ژن‌ها باید اصل باشد چراکه ما دارای اقلیم ۴ فصل هستیم که در کشورهای دیگر نیست، اما این موضوع نیاز به عزم فرابخشی و هدایت همه‌جانبه دارد چراکه تنها بخشی از آن به وزارت علوم مرتبط می‌شود.


سهم وزارت علوم در تحقق نام سال


زلفی‌گل درباره سهم وزارت علوم در تحقق نام سال اظهار کرد: در وزارت علوم از بدو حضور ما یکی از برنامه‌ها تأسیس معاونت فناوری و نوآوری بود که با گذشت سه ماه از دولت سیزدهم این معاونت تأسیس شد و زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان علت اصلی تأسیس این معاونت بود. امسال با توجه به فرمان مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شد تا از همه پتانسیل وزارت علوم استفاده کنیم و بسترهای سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری را برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده و آن را گسترش دهیم. از سوی دیگر در راستای استفاده از تمامی ظرفیت‌هایی که به نوعی به وزارت علوم مرتبط هستند نیز در دستور کار است؛ مثلا باید با معاونت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه‌های مختلف هماهنگ باشیم.


وی افزود: همه ما در یک تیم هستیم و برای یک هدف کار می‌کنیم، بنابراین تعامل هم‌افزا را مدنظر داریم و به سراغ تقابل نمی‌رویم. عمده‌ترین مشکل فعلی کشور اشتغال است، اگر جوانان شغل داشته باشند به‌موقع ازدواج می‌کنند و امید و نشاط به خانواده‌ها برمی‌گردد. یکی از راه‌های توسعه اشتغال همین شرکت‌های دانش‌بنیان است و ما عزممان را جزم کرده‌ایم تا در این مسیر از پتانسیل جامعه دانشگاهی استفاده کنیم.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته