دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1401 - 08:59
گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌ودومین روز بحران اوکراین؛

دست‌به‌دست شدن کنترل شهرهای کوچک در شمال و شرق اوکراین/ انتقاد زلنسکی از غرب به خاطر پاس‌کاری برای انتقال جت جنگنده به اوکراین

منابع میدانی از جنگ شدید در شمال و شمال شرق اوکراین و دست‌به‌دست شدن کنترل شهرهای کوچک خبر می‌دهند اما منابع رسانه‌ای انتقاد رئیس‌جمهور اوکراین از تعلل غرب برای تأمین تسلیحاتی کی‌یف را پوشش داده‌اند.
کد خبر : 649655
اوکراین

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سی و دومین روز جنگ در اوکراین در حالی کلید خورده است که وزارت دفاع روسیه از محقق شده تمامی اهداف فاز اول عملیات در اوکراین خبر داده است یعنی اینکه راهبرد نظامی مسکو مانند ماه اول نبرد نخواهد بود و بیشتر بر پاک‌سازی منطقه دنباس شامل جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک تمرکز خواهد داشت.


۳۲ روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به نیروهای نظامی این کشور دستور داد تا وارد خاک اوکراین شوند. اهداف این عملیات انهدام ماشین جنگی و گروه‌های نئونازی اوکراین، حمایت از روس‌تباران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در مقابل حملات ارتش اوکراین و منصرف کردن کی‌یف از پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام شد.


در خلال فاز اول عملیات ارتش روسیه موفق شد تمامی مناطق مرزی اوکراین با روسیه را تصرف کند. در حال حاضر روسیه درصدد است تمامی مناطق شرقی اوکراین را از کنترل کی‌یف خارج کند. البته تمامی مرز ساحلی اوکراین با دریای آزوف و دریای سیاه به‌جز شهر بندری اودسا به تصرف نیروهای مسکو در آمده است.


به گزارش منابع حقوق بشری بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی در داخل کشور آواره و بیش از چهار میلیون نفر هم به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.


اگرچه کی‌یف از سه جهت محاصره شده اما در یکی دو روز گذشته سربازان اوکراینی توانسته‌اند در شرق و غرب پایتخت سربازان روس را به عقب برانند. گفته می‌شود این عقب‌نشینی‌ها تاکتیکی بوده‌اند. شهرهای خارکیف در شرق و خرسون در جنوب به کنترل ارتش روسیه درآمده‌اند، حدود ۹۰ درصد ماریوپل به تصرف ارتش روسیه درآمده است.


شهر مهم بندری اودسا در ساحل دریای سیاه هنوز در معرض خطر است زیرا این احتمال وجود دارد که مسکو بخواهد با تصرف اودسا ارتباط اوکراین با آب‌های آزاد را کاملاً قطع کند.


به نظر می‌رسد در روز سی‌ودوم جنگ بیشترین تمرکز روس‌ها بر جنگ در منطقه دنباس باشد و بیشترین تمرکز اوکراینی‌ها بر کاستن خطر حمله به کی‌یف.


احتمال برگزاری رفراندوم الحاق به روسیه در لوگانسک


لئونید پاسچنیک رئیس‌جمهوری استقلال‌طلب لوگانسک گفته است که در حال بررسی برگزاری همه‌پرسی برای عضویت در فدراسیون روسیه است.


پاسچنیک گفت: "من فکر می‌کنم در آینده نزدیک یک همه‌پرسی در قلمرو جمهوری لوگانسک برگزار خواهد شد که طی آن مردم ... نظر خود را در مورد پیوستن به فدراسیون روسیه اعلام خواهند کرد."


او گفت: "به دلایلی، مطمئن هستم که این مورد انجام خواهد شد."




رنگ قرمز: تحت کنترل روسیه - سفید: تحت کنترل اوکراین - خاکستری: روسیه داعیه تسلط دارد - هاشور کمرنگ: منطقه عملیاتی - آبی: ادعای باز پس‌گیری توسط اوکراین


نقشه روز سی‌ودوم پیشروی روسیه در اوکراین 


ارتش روسیه و نیروهای جمهوری‌های استقلال‌طلب لوگانسک و دونتسک منسجم‌تر و گسترده‌تر از روزهای قبل درصدد تسلط بر شرق اوکراین هستند.


البته نیروهای اوکراینی هم در مناطق توانسته‌اند که سربازان روس را مجبور به عقب‌نشینی کنند اما کماکان برتری در همه مناطق عملیاتی با ارتش روسیه است.


سربازان روس بر اساس نقشه تحرک تهاجمی به‌سوی کی‌یف از خود نشان نداده‌اند و احتمالاً با محقق شدن اهداف فاز اول عملیات مسکو در فکر تقویت استحکامات در مناطق تحت کنترل و نیز پیشروی در شرق اوکراین است.


کشته و مجروح شدن ۲۲ خبرنگار از آغاز جنگ در اوکراین 


ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین می‌گوید که از زمان آغاز جنگ در کشورش، ۱۲ خبرنگار کشته شده‌اند.


وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که حداقل ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.


او گفت که خبرنگاران خارجی کشته‌شده شامل کارکنان رسانه‌ای از ایالات‌متحده، ایرلند و روسیه بودند و مجروحان شامل خبرنگارانی از بریتانیا، ایالات‌متحده، جمهوری چک، دانمارک، سوئیس و امارات متحده عربی بودند.



رنگ قرمز مکان شهر تروستیانتس است که توسط ارتش اوکراین باز پس گرفته شده


اوکراین شهر تروستیانتس را باز پس گرفت


اوکراین می‌گوید نیروهایش شهر تروستیانتس در نزدیکی شهر "سومی" بازپس گرفته‌اند.


یک واحد نظامی اوکراینی می‌گوید که شهر تروستیانتس در شرق منطقه سومی را از دست نیروهای روسیه آزاد کرده است.


تیپ مکانیزه ۹۳ مستقل اوکراین این خبر را در فیس‌بوک اعلام کرد. هنوز هیچ منبع رسانه‌ای به‌طور مستقل این ادعا را تأیید نکرده است.


نیروهای روسی تروستیانتس را در اول ماه مارس تصرف کردند.


انتقاد زلنسکی از کشورهای غربی


رئیس‌جمهور اوکراین از ایالات‌متحده و کشورهای غربی به دلیل تردید در تأمین هواپیماهای جنگنده به کشورش انتقاد کرد و گفت که "پینگ‌پنگ" درباره اینکه چه کسی باید هواپیماهای جنگنده و سایر تسلیحات دفاعی را تحویل دهد ادامه دارد.


زلنسکی گفت اوکراین نمی‌تواند بدون تسلیحات مناسب از خود در برابر موشک‌ها دفاع کند و نمی‌تواند ماریوپل محاصره شده را بدون تانک و جت‌های جنگی آزاد کند.


او گفت که اوکراین تنها به یک درصد از هواپیماها و تانک‌های ناتو نیاز دارد و بیشتر درخواست نخواهد کرد.


توهین دوباره بایدن به پوتین


«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روسیه‌ای خود «ولادیمیر پوتین» توهین کرد و وی را «قصاب» خطاب کرد.


وقوع چند انفجار در نزدیکی شهر "لویو" در غرب اوکراین


خبرگزاری آسوشیتدپرس از وقوع چند انفجار در نزدیکی شهر لویو در غرب اوکراین هم‌زمان با اتمام سفر جو بایدن به کشور همسایه لهستان خبر داده است.


بایدن: پوتین نباید در قدرت باقی بماند


رئیس‌جمهور آمریکا خواستار عزل رئیس‌جمهور روسیه از قدرت شده و گفت: «به خاطر خداوند، این مرد نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.»


عقب‌نشینی کاخ سفید از اظهارات بایدن


سخنگوی کاخ سفید با عقب‌نشینی از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت که او خواستار تغییر نظام حاکم در روسیه نشده است.


دیپلمات روسیه: اروپایی‌ها بازنده تحریم‌ها علیه مسکو هستند


نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته کشورهای اروپایی بازنده تحریم‌های غرب علیه روسیه هستند.




بیشتر بخوانید: 


نقشه روز سی‌ویکم پیشروی ارتش روسیه در اوکراین + تصویر


گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌ویکمین روز بحران اوکراین؛ روسیه محقق شدن اهداف فاز اول عملیات در اوکراین را تأیید کرد/ زلنسکی کماکان در پی دریافت تسلیحات بیشتر از ناتو


نقشه روز سی‌ام پیشروی ارتش روسیه در اوکراین




تظاهرات ضد جنگ اوکراین در لندن


منابع رسانه‌ای از تظاهرات هزاران نفر فعال ضد جنگ در لندن خبر داده‌اند که درخواستشان پایان عملیات نظامی در اوکراین بوده است.


طی چند روز اخیر بسیاری از مقامات منطقه غرب آسیا از اینکه واکنش جامعه غرب در محکومیت جنگ در اوکراین متناسب با واکنش آن‌ها نسبت به جنگ در منطقه غرب آسیا نبوده ابراز شگفتی کرده‌اند.



تظاهرات ضد جنگ اوکراین در لندن شهری که هیچ‌گاه شاهد چنین تظاهراتی علیه جنگ در منطقه غرب آسیا نبوده‌ است


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته