دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1401 - 08:52
گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌امین روز بحران اوکراین؛

ادامه نبرد در شمال شرق و جنوب شرق اوکراین/ ناتو درخواست زلنسکی برای دریافت جنگنده و تانک را نادیده گرفت

بااینکه منابع میدانی از ادامه درگیری بین سربازان روسیه و اوکراین در ماریوپل، خارکیف و اطراف کی‌یف خبر داده‌اند، سران ناتو بازهم به درخواست زلنسکی برای دریافت جت جنگنده و تانک توجه نکردند.
کد خبر : 649508
اوکراین

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، درست یک ماه پیش بود که نظامیان روسیه به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور عملیات نظامی گسترده‌ای را در اوکراین شروع کردند تا به گفته کرملین ماشین جنگی و گروه‌های نئونازی اوکراین را از بین برده، از روس تباران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در مقابل حملات ارتش اوکراین حمایت و کی‌یف را از پیوستن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منصرف کنند.


در این ۳۰ روز گذشته ارتش روسیه توانست تمامی مناطق مرزی اوکراین با روسیه را تحت کنترلش درآورد یعنی تمامی مناطق شرقی اوکراین و نیز تمامی مرز ساحلی این کشور با دریای آزوف و دریای سیاه به‌جز شهر بندری اودسا به تصرف نیروهای مسکو در آمده است.


اما این جنگ مشکلات زیادی را برای غیرنظامیان اوکراینی و روس تباران دنباس در بر داشته است. بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی در داخل کشور آواره و بیش از چهار میلیون نفر هم به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.


تابه‌حال شهرهای بزرگی همچون خارکیف در شرق و خرسون در جنوب به کنترل ارتش روسیه در آمده‌اند، شهر مهم بندری ماریوپل در ساحل دریای آزوف در حال سقوط است و گفته می‌شود یک‌صد هزار نفر غیرنظامی در این شهر گرفتار شده‌اند و در وضعیت بسیار ناگواری به سر می‌برند.


کی‌یف از سه جهت شرق، شمال و غرب به محاصره در آمده و مردم در شهر مهم بندری اودسا در ساحل دریای سیاه در حال مسلح شدن و ساختن سنگر هستند زیرا به‌احتمال‌زیاد هدف بعدی مسکو تصرف اودسا خواهد یود.


۹ کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری ایجاد شده است اما تخلیه غیرنظامیان به‌کندی صورت می‌گیرد و احتمالاً کریدوری برای ماریوپل در کار نباشد.


به نظر می‌رسد مهم‌ترین رخداد روز سی‌ام بازهم تخلیه غیرنظامیان، تکمیل تسلط ارتش روسیه بر ماریوپل و ادامه درگیری پراکنده در اطراف کی‌یف و خارکیف باشد.



گور دسته جمعی ماریوپل جنوب اوکراین


تیم سازمان ملل مدعی وجود گورهای دسته جمعی در ماریوپل شد


تیم حقوق بشر سازمان ملل که اوضاع را در شهر محاصره شده ماریوپل رصد می‌کند مدعی است که اطلاعاتی مبنی بر وجود گورهای دسته جمعی در این شهر به دست آورده است.


گفته می‌شود در یکی از این گورها دست کم ۲۰۰ اوکراینی دفن شده‌اند.


روسیه شرق دونتسک را به کریمه متصل کرد


وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه توانسته کریدوری از شرق دونتسک به شبه جزیره کریمه ایجاد کند که به معنی انتقال بهتر نیرو و تجهیزات بین این دو بخش است.


انهدام منبع عظیم ذخیره سوخت اوکراین


وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک منبع ذخیره عظیم سوخت ارتش اوکراین را منهدم کرده است اما تا به حال توضیح بیشتری در خصوص مکان و زمان این حمله منتشر نکرده است.


کرملین: سیاست آمریکا برای انزوای روسیه شکست می‌خورد


دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با درخواست از آمریکا برای توضیح درباره ارتباط پسر رئیس‌جمهور این کشور با آزمایش‌های بیولوژیک در اوکراین، گفت دوره صمیمانه روابط روسیه و ناتو به پایان رسیده است.


وی تأکید کرد که سیاست ایالات‌متحده برای به انزوا کشاندن روسیه کاری از پیش نخواهد برد.



تانک ارتش روسیه در حومه کی‌یف


اوکراین: روس‌ها در حال آماده‌شدن برای حمله به کی‌یف هستند


ارتش اوکراین با ادعای اینکه نیروهای جدایی‌طلب دونتسک و لوگنسک قصد محاصره کی‌یف را دارند، مدعی سرنگونی یک فروند جنگنده روسی شد.


پای جنگجویان سابق رژیم صهیونیستی به اوکراین باز شد


یک روزنامه عبری خبر داد که عده‌ای از جنگنجویان ویژه پیشین ارتش رژیم صهیونیستی به منظور آموزش شبه‌نظامیان اوکراینی برای جنگ با ارتش روسیه وارد خاک اوکراین شده‌اند.


نقشه روز سی‌ام پیشروی ارتش روسیه در اوکراین


با انتشار نقشه سی‌امین روز جنگ مشخص شد که هنوز تمامی مناطق مرزی اوکراین با روسیه تحت کنترل سربازان مسکو است.


نیروهای لوگانسک و دونتسک هم کماکان در اطراف خرسون و ماریوپل مستقر هستند.



رنگ قرمز: تحت کنترل روسیه - سفید: تحت کنترل اوکراین - خاکستری: روسیه داعیه تسلط دارد - هاشور کمرنگ: منطقه عملیاتی - آبی: ادعای باز پس‌گیری توسط اوکراین


نیروهای اوکراین توانسته‌اند مناطقی در غرب کی‌یف، شمال غرب و جنوب شرق خارکیف و جنوب شرق میکلایف از تسلط نیروهای روسیه خارج کنند. البته وزارت دفاع انگلیس خبر از پیشروی نیروهای اوکراین در شرق کی‌یف داده بود که این نقشه ادعای انگلیس را تائید نمی‌کند.



هدف قرار گرفتن پایگاه نیروهای خارجی در اوکراین با موشک «اسکندر»


 وزارت دفاع روسیه ویدئویی از شلیک موشک بالستیک تاکتیکی «اسکندر اِم» که به پایگاه نیروهای خارجی در اوکراین اصابت کرد را منتشر نمود.





پیشروی ارتش اوکراین در شرق کی‌یف


وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که ارتش اوکراین شهرها و مواضع دفاعی خود را تا ۳۵ کیلومتری شرق کی‌یف باز پس گرفته است.


انگلیس مدعی شد که در این پیشروی چند شهر کوچک از ارتش روسیه باز پس گرفته شده‌اند.


ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای اوکراینی حدود ۲۰۰ نظامی روسی را کشتند و ۹ حمله سربازان روس را دفع کردند.


 این ستاد همچنین در فیس‌بوک اعلام کرد که ۱۲ تانک، ۲۰ خودروی زرهی، ۹ سامانه توپخانه، سه هواپیما و سه پهپاد ارتش روسیه در ۲۴ ساعت گذشته منهدم شدند.


 حضور جنگجویان چچنی در ماریوپل تائید شد


رمضان قدیروف، رهبر چچن می‌گوید که نیروهایش کنترل شهرداری شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب اوکراین را به دست گرفته‌اند و پرچم روسیه را بر بام آن برافراشته‌اند.


قدیروف در کانال تلگرامی خود نوشت: «بچه‌ها با بی‌سیم اطلاع داده‌اند که ساختمان شهرداری ماریوپل را آزاد کردند و پرچم ما را بر روی آن نصب کردند.»


مقامات اوکراینی مدعی حمله روس‌ها به قطار حامل غیرنظامیان شدند


مقامات اوکراین می‌گویند نیروهای روسی به قطاری که غیرنظامیان را از کی‌یف به ایوانو-فرانکیفسک در غرب اوکراین منتقل می‌کرد حمله کردند.


یک مقام اپراتور راه‌آهن ملی اوکراین گفت که این حمله هیچ تلفاتی نداشت.


در همین حال، وزارت کشور اوکراین از شلیک توپخانه سنگین به ویشراد، شهری در خارج از کی‌یف خبر داد. به گفته وزارت کشور این حمله توپخانه‌ای به یک بلوک آپارتمانی آسیب رساند.


بسیاری از غیرنظامیان شهر خارکیف در ایستگاه‌های مترو زندگی می‌کنند



درگیری در ماریوپل، خارکیف و اطراف کی‌یف ادامه دارد


منابع نظامی روسیه و اوکراین از ادامه درگیری در شهر بندری ماریوپل، اطراف کی‌یف و خارکیف در شمال شرق خبر داده‌اند.


به دلیل شدید بودن درگیری‌ها به‌ویژه در ماریوپل جزئیات بیشتری ارائه نشده است.


ناتو درخواست زلنسکی برای دریافت تانک و جنگنده را نادیده گرفت


سران ناتو در اجلاس روز پنجشنبه خود در بروکسل درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ارسال تانک و جنگنده به این کشور را نادیده گرفتند.


ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود مقابل اجلاس اضطراری سران ناتو مدعی شد که این ائتلاف با ارسال تجهیزات نظامی بیشتر برای اوکراین می‌تواند از «مرگ غیرنظامیان» جلوگیری کند.




بیشتر بخوانید: 


نقشه پیشروی ارتش روسیه در اوکراین در روز بیست و نهم جنگ


آمار ادعایی اوکراین از تلفات و ضایعات ارتش روسیه


سازمان بهداشت جهانی: ۶۴ بیمارستان در اوکراین هدف قرار گرفته‌اند




او گفت: «اوکراین از شما هواپیما خواست تا شاید شاهد مرگ این‌همه آدم نباشیم. شما هزاران جنگنده دارید، اما هنوز به ما چیزی داده نشده است.»


او در ادامه گفت: «شما دست‌کم ۲۰ هزار تانک دارید. اوکراین خواست که یک درصد از آن‌ها را به ما بدهید یا به ما بفروشید. اما هیچ پاسخ روشنی به ما داده نشد.»


زلنسکی در این سخنرانی درخواست خود برای برقراری منطقه پروازممنوع یا عضویت در ناتو را تکرار نکرد.


ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت سران ناتو تصمیم گرفتند در توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی این ائتلاف تجدیدنظر کرده و آن‌ها را با واقعیت‌های امنیتی جدید منطبق کنند.


آمریکا فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد


ایالات‌متحده آمریکا به بهانه اقدام نظامی روسیه در اوکراین تحریم‌های جدیدی علیه نزدیک به ۴۰۰ سیاستمدار و شرکت روسیه‌ای اعمال کرده است.


مجموع عمومی سازمان ملل قطعنامه اوکراین را تصویب کرد؛ ایران رأی ممتنع داد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اوکراین درباره «تبعات انسانی» اقدام نظامی در اوکراین را به تصویب رساند.


این قطعنامه با ۱۴۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع به تصویب رسید. ایران جزو کشورهایی بود که به آن رأی ممتنع داد.


بایدن خواستار اخراج روسیه از گروه ۲۰ شد


جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواستار اخراج روسیه از گروه ۲۰ به دلیل اقدام نظامی این کشور در اوکراین شد.


بایدن همچنین گفت چنانچه روسیه در اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده کند ناتو به آن پاسخ خواهد داد.


آمریکا چندین نهاد مستقر در چین، کره شمالی و روسیه را تحریم کرد


دولت جو بایدن پنج فرد و نهاد مستقر در روسیه و کره شمالی و یک نهاد مستقر در چین را به اتهام کمک به برنامه تسلیحاتی چین و سوریه در فهرست تحریم قرار داده است.


آمریکا مدعی دستگیری ۴ عامل هکری روسیه شد


وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده چهار عامل روسیه را که در حملات هکری به نهادهای انرژی در سراسر دنیا دست داشته‌اند دستگیر کرده است.



جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و چارلز مایکل رئیس شورای اروپا نه چندان نگران از اوضاع بحرانی اوکراین 




بیشتر بخوانید: 


گزارش لحظه‌به‌لحظه از بیست و نهمین روز بحران اوکراین؛ تسلط ارتش روسیه بر یک شهر دیگر در شمال شرق اوکراین/ زلنسکی خواستار افزایش کمک‌های تسلیحاتی  به کشورش شد


تماس‌های بی‌نتیجه مکرون با زلنسکی و پوتین


آمریکا به‌دنبال تحریم صدها نماینده دومای روسیه




انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته