دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه ورود به گام دوم/ دانشگاه در چله دوم امیدآفرین می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد برای ورود به چهل سالگی دوم امید را در میان جوانان کشور تقویت کند.
کد خبر : 649449
عکس جدید سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهل سالگی خود قصد دارد رویدادی ملی با عنوان رویداد گام دوم دانشگاه برگرفته از گام دوم انقلاب اسلامی برگزار کند. این رویداد با سه شعار اصلی «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت»، «هزار ایده و استارت‌آپ» و «هزار شرکت فناور و خلاق» و با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.


دکتر محمدمهدی طهرانچی با اشاره به برگزاری رویداد «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ و هزار شرکت فناور و خلاق» در دانشگاه آزاد اسلامی، می‌گوید: محوریت این رویداد مهم، ارائه برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه و پرداختن به نیاز مردم است. تلاش داریم تبیین کنیم که رفتار دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم چگونه خواهد بود. در این نمایشگاه، علاوه بر ارائه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه تحول و تعالی، اسناد آمایش استان‌ها، تحولات و مسیر آینده دانشگاه ارائه می‌شود تا نشان دهیم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به عنوان نهاد محوری در توسعه کشور حضور داشته باشد.


دکتر طهرانچی ایجاد امید در بین مردم و به ویژه جوانان، بزرگ‌ترین عملی می‌داند که یک مجموعه در نظام آموزش عالی می‌تواند انجام دهد. وی معتقد است که دشمن در تلاش است تا امید مردم را بگیرد، از این رو محور جشنواره «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ و هزار شرکت فناور و خلاق»، امیددهی به نسل جوان است. می‌خواهیم به مردم و انقلاب بگوییم دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت شماست و ان‌شاءالله اعمالی که انجام می‌دهیم، مورد رضایت خداوند متعال باشد.


رویداد گام دوم نمایانگر مسیر پس از بلوغ چهل سالگی


«این رویداد یک فرآیند گام دومی و نمایانگر مسیر دانشگاه آزاد اسلامی پس از بلوغ چهل ساله است.» عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به این موضوع تأکید می‌کند: تلاش داریم نشان دهیم جوانانی که از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل می‌شوند، بیکار نیستند و این قدرت را در قالب نمایش ظرفیت آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، شرکت‌ها و محصولات دانش بنیان و ایده‌های فناورانه دانشجویان نشان خواهیم داد.


لزوم شکل گیری نسل جدید دانشگاهی


به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها باید از نسل‌های سنتی آموزشی و و پژوهشی خارج شوند و وارد نسل جدید یعنی کارآفرینی شوند. در این زمینه روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آن زمان دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه نسل اول، نیروی انسانی با تحصیلات دانشگاهی پرورش می‌دادند، عنوان می‌کند: پس از آن دوره، دوران سازندگی شروع شد که صرفاً پرورش نیروی انسانی با تحصیلات دانشگاهی کفایت نمی‌کرد، بلکه به نیروی جدید محقق و پژوهشگر نیاز بود و دانشگاه وارد نسل دوم خود شد. در این دوره، وظیفه دانشگاه، توسعه پژوهش و ساختارهای پژوهشی در کشور بود.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان می‌کند: پس از این دو دوره، اکنون در شرایطی هستیم که مردم به یقین رسیده‌اند که تحصیلات دانشگاهی مساوی با پیدا کردن شغل نیست. در این دوران، دانشگاه در حال از دست دادن کارکرد خود است و در نتیجه باید وارد نسل سوم شود؛ یعنی نیروی انسانی کارآفرین تربیت کند. درواقع دانشگاه در نسل اول و دوم نیرو برای دیگران تربیت می‌کرد، اما در نسل‌های سوم، چهارم و پنجم انسان تربیت می‌کند که بتواند کارآفرین باشد.


انتظار مردم از دانشگاه آزاد اسلامی تربیت انسان بالغ، بافرهنگ و بااخلاق است که بتواند مؤثر و کارآمد باشد،» وی با تأکید بر این اظهار می‌کند: این دانشگاه باید بتواند با حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، تمامی این انتظارات را برآورده کرده و نیرویی تربیت کند که بتواند کارآفرین بوده و برای خود شغل ایجاد کند. تغییر از دانشگاه پژوهشی به دانشگاه کارآفرین، نیازمند تغییر در ذهنیات، حرکات و تدابیر مسئولان است و باید با جدیت اتفاق بیفتد.


دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، می‌گوید: این دانشگاه اکنون به سن بالندگی، رشد و شکوفایی رسیده است. همچنین با تبیین سند گام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده، دانشگاه نیز وظیفه دارد حرکت جدی انجام دهد تا به سمت دانشگاه اسلامی حرکت کند.


چگونگی برگزاری رویداد گام دوم


بر این اساس قرار است رویداد گام دوم در ۷ روز همزمان با سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار شود. معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه می‌کند: با اعلام برگزاری رویداد ملی گام دوم در سال آینده، شور و هیجان گسترده‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی و استان‌ها ایجاد شده تا بتوانند یکی از باکیفیت‌ترین و بزرگترین رویدادهای فناوری را در ایران برگزار کنند. دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر نشان داده که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کم نظیری دارد و کسب رتبه‌های برتر در مسابقات علمی، پژوهشی و فناوری در رقابت‌های مختلف علمی این مهم را به اثبات رسانده است. براین اساس مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی خود متولی برگزاری یک رویداد بزرگ ملی در حوزه فناوری باشد و برنامه داریم تا رویداد ملی گام دوم که سال آینده همزمان با چهلمین سال تأسیس دانشگاه آزاد است، همه ساله برگزار شود.


همچنین برای ایجاد انگیزه و شتاب در اقدامات، مجموعاً ۷ میلیارد تومان جایزه نقدی در نظر گرفته شده تا به استان‌ها و واحدها براساس تعداد برنامه‌هایی که اجرا کرده‌اند، پرداخت شود. به استانی که بیشترین برنامه و پیش رویداد برگزار کرده باشد، سهم بیشتری از ۷ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.


دهقانی فیروزآبادی با اشاره به حمایت‌هایی که برای رویداد ملی گام دوم در نظر گرفته شده، تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی شده تا ۸۰ میلیارد تومان از شرکت‌ها، گروه‌های پژوهشی، هسته‌ها، و فناوران حاضر در رویداد ملی گام دوم دانشگاه که دارای طرح، ایده، محصول و قابلیت مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند، حمایت شود. از این ۸۰ میلیارد تومان، ۴۰ میلیارد به‌صورت سرمایه‌گذاری و ۴۰ میلیارد تومان نیز به‌صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته