دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش|

چه افرادی سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنند؟/تعیین تکلیف سهام متوفیان

به گفته مسئولان سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۹ به صورت غیر حضوری و تنها از طریق سامانه سجام تا پایان اسفند ماه امسال به صورت کامل واریز خواهد شد.
کد خبر : 643215
سهام عدالت

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه خبرگزاری آنا، موضوع آزادسازی سهام عدالت از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و ۳۰ میلیون سهامداران با انتخاب روش غیر مستقیم اقدام به مدیریت سهام خود کردند.


حال با گذشت یک سال از این تصمیم‌گیری و با وجود ریزش شاخص بورس و کم شدن ارزش هر سهم از سبد سهام عدالت هنوز خبری از واریز سود سال گذشته نیست چراکه سود سهام عدالت باید با توجه به مجامع شرکت‌های موجود در پایان شهریور هر سال تابه‌حال پرداخت می‌شد اما مسئولان وعده داده‌اند که سود مربوط به سال ۹۹ روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با سهامداران تسویه خواهد شد.


میزان سود مربوط به سال ۹۹ سهامداران عدالت و افرادی که دارای سهام کامل هستند ۵۵۰ هزار تومان و افراد بهزیستی کمیته امداد و زیرمجموعه این موارد یک میلیون تومانی خواهند بود.


واریز سود سهام عدالت بر اساس پرتفوی سهامداران


باغستانی، مدیرعامل سمات در خصوص میزان افزایش سرمایه شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت گفته بود؛ مبالغ افزایش سرمایه از سود تقسیمی کم می‌شود اما سهام جدید به سهامداران تعلق خواهد گرفت اگر شرکت‌های سرمایه پذیر سود سهام خود را در زمان مقرر به حساب واریز کنند پرداخت سود در یک مرحله انجام می‌شود.


وی افزود: مبلغ واریزی سود سهام عدالت به حساب سهامداران در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم بر اساس میزان سهام عدالتی است که در پرتفوی سهامداران وجود دارد؛همچنین بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفندماه امسال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی و از طریق سامانه سجام صورت خواهد گرفت.


برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به مراجعه حضوری نیست


اکبری حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در خصوص زمان واریز سود سهام عدالت می‌گوید: سهامداران برای دریافت و یا ثبت‌نام سهام عدالت نیازی به مراجعه حضوری ندارند؛ پیش‌بینی می‌شود عملیات وصول و توزیع با توجه به جمعیت بالای دریافت‌کنندگان صوت زمانبر باشد بنابراین تنها زمان دقیق واریز و میزان قطعی سود پرداختی از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطلاع‌رسانی می‌شود.


به گفته وی سود منتهی به اسفند ۹۹ مشمولانی که ۵۳۲ هزار تومان در سبد سهام عدالت دارند ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود که به حساب آنها واریز می‌شود.


چه کسانی سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنند؟


سهامدارانی که هنوز سجامی نشده‌اند سود سهام عدالت دریافت نخواهند کرد.


شماره حساب‌های مسدودی که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد گروه دیگری هستند که سود سهام عدالت دریافت نخواهند کرد.




بیشتر بخوانید:


مشمولان جامانده از سود سهام عدالت شماره شبا معتبر اعلام کنند




دلیل دیگر برای عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول این است که شماره حساب ثبت‌شده افراد راکد بوده و یا کارت و شماره حساب بانکی افراد در ۶ ماه تراکنش نداشته و جزء شماره‌ حساب‌های راکد محسوب شده و امکان واریز سود برای این حساب‌ها وجود ندارد.


سایر افرادی که سود سهام عدالت دریافت می‌کنند دارای حساب مشترک دو امضایی بوده‌اند که سود به حساب آنها واریز نخواهد شد. دسته‌ای دیگر نیز افرادی هستند که حساب ارزی معرفی کردند که امکان واریز به این شماره حساب‌ها وجود ندارد؛ سایر افراد نیز اقدام به ارائه شماره حساب بلندمدت کردند که سود سهام عدالت به این شماره حساب‌ها نیز واریز نمی‌شود.


نکته قابل توجه اینجاست که بهتر است افراد ذکرشده قبل از اعلام زمان واریز سود سهام عدالت مشکل حساب خود را برطرف کنند. چرا که از سال گذشته هنوز هستند افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند و مشکل شماره حساب دارند .


از طرفی قرار شده تا لیست شماره حساب‌های معیوب از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه شود تا افراد اقدام به برطرف کردن مشکل حساب خود کند.


موضوع قابل اهمیت دیگر این است که تمامی سهامداران باید سه جا می شوند چرا که سود تنها از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران واریز خواهد شد.


سود سهام عدالت متوفیان


تعداد مشمولان سهام عدالت متوفی سه میلیون برآورد شده و سود سهام عدالت قطعی به این افراد تعلق خواهد گرفت. وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار وراثت را انجام داده و پس از آن در انتظار راه اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود متوفیان به وراث باشند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی بر اساس موارد انحصار وراثت به حساب واریز می‌شود.


جاماندگان از سهام عدالت


با توجه به برآورد وزارت کار نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از ۶ دهک پایین جامعه با توجه به اعلام قانون برای داشتن سهام عدالت، هنوز این سهام را دریافت نکرده‌اند. البته در میان این افراد ۴ میلیون نفر دعوتنامه سهام عدالت دارند و در مجموع جاماندگان سهام عدالت بر اساس آخرین آمار بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر است.


نکته قابل اهمیت اینجاست باید به افرادی که ۱۰ سال سود سهام عدالت دریافت نکردند نیز توجه شود که با ۲۲ میلیون نفر جا مانده به مشمولین سهام عدالت جامعه هدف این سهام به ۷۱ میلیون نفر خواهد رسید.


به نظر می‌رسد طرح دارندگان سهام عدالت و تعیین تکلیف آن تا قبل از پایان سال اجرایی نخواهد شد چرا که هنوز مراحل آن آغاز نشده و شاید بخشی از کمیته امداد بهزیستی و یا افرادی که کارت دارند در خوشبینانه‌ترین حالت بتوانند سهام خود را تا پایان سال دریافت کنند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته