1380012
چهارشنبه  30  آبان  1397
شنبه , 19 اسفند 1396 ساعت 17:31

به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛

کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» منتشر شد

کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» شامل بررسی اضلاع سه گانه فلسفه علمی، مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی معرفت منتشر شد.

به گزارش گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» شامل بررسی اضلاع سه گانه فلسفه علمی، مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی معرفت منتشر شد.

حجت الاسلام «سید حسین حسینی» عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد این کتاب گفت: در این مجموعه برخی یادداشت های علمی بنده در حوزه تولید علم در دهه ۸۰ بود که جمع آوری و در نهایت منتشر شد.

وی اذعان کرد: می‌توان گفت این کتاب از جمله محدود کتاب‌هایی است که به مطالعات مفهومی نهضت تولید علم و بحث‌های مهم مفهومی کرسی های نظریه پردازی پرداخته است و پیش از این کتاب، کمتر کتابی دیده شده که به بحث های مفهومی مربوط به این دو مقوله بپردازد و آن را به تحلیل بکشاند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه افزود: این کتاب بیشتر به بحث مفهومی پرداخته برای این که بتوان این دو واژه را تحلیل مفهومی کند.

عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد: این کتاب از ۱۲ فصل تشکیل شده است که عبارتند از:

–فصل اول: مولفه های نهضت تولید علم

–فصل دوم: چیستی، چرایی و چگونگی نهضت تولید علم

–فصل سوم: آشنایی با مفهوم جنبش نرم افزاری

–فصل چهارم: تعامل علمی در مسیرنهضت تولید علم

–فصل پنجم: سیاست های اجرایی اسلامی شدن دانشگاه ها

–فصل ششم: کرسی های نظریه پردازی، بایدها و ضرورت ها

–فصل هفتم: کرسی های نظریه پردازی، راهی به سوی تمدن نوین اسلامی

–فصل هشتم: کرسی نظریه پردازی و نگاه خاص به تولید علم

–فصل نهم: مفهوم و موانع آزاد اندیشی

–فصل دهم: نشانه های جامعه آزاد اندیش

–فصل یازدهم: نظام آموزش عالی و تمدن سازی

–فصل دوازدهم: نقش آموزش عالی و ترسیم هویت دانشجویی

حسینی تاکید کرد: در مقدمه ۱۰ سوال مطرح شده و این کتاب بر محور این سوالات به دنبال پاسخ و تحلیل این موارد بوده است.

وی در ادامه به چند سوال کلیدی اشاره کرد که عبارت اند از:

منشا صدور نظریه چیست؟

خاستگاه نظریه ها کجاست؟

آیا نظریه به علم منتهی می گردد یا نظریه ها حاصل علوم است؟

تولید علم برخاسته از نظریه است یا می توان بدون ابداع علم به نظریه دست یافت؟

نهضت تولید علم از لحاظ ساختار اجتماعی و فرهنگی به کجا باز می گردد؟

نقش کرسی های نظریه پردازی در اجتماعی شدن علم چیست؟

نگارنده کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» تبیین کرد: این سوالات حاکی از آن است که این کتاب مسئله محور پیش رفته و مطالب به صورت اتفاقی کنار هم قرار نگرفته اند؛ بنابراین پرسش های دهگانه ما را به سمت ترسیم چرخه تولید علم در جامعه علمی کشور سوق می دهد.

وی عنوان کرد: ترسیم نظام‌­مند چنین چرخه ای نیاز به یک رسم معقول و منطقی دارد که این تحلیل وابسته به تحلیل مبانی معرفتی و فرهنگ علمی از یک طرف در حوزه مطالعات فرهنگی و از طرفی جامعه شناسی معرفت و از طرف دیگر رویکرد فلسفه علمی است.

حسینی تشریح کرد: هدف بنده این بود که در مقدمه کتاب، این چرخه سه گانه تولید علم را با عنوان «تحلیل نظام­ مند مبانی تولید علم» توضیح دهم و یادآور شوم که برای تحلیل درست و منطقی نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی باید سه ضلع علم را به هم متصل کنیم؛ یعنی مباحث فلسفه علمی و مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی معرفت. این سه ضلع به ما کمک می کند که به تحلیل مفهوم نهضت تولید علم دست یابیم.

وی افزود: در این کتاب به بحث نقش آفرینی و اهمیت علوم انسانی در نهضت تولید علم نیز اشاره شده به این معنا که باید به ابعاد نسبت های علوم انسانی با حوزه های پیرامونش توجه کنیم و اگر بتوان به نسبت علوم انسانی با ابعاد پیرامونی آن دست پیدا کنیم، مفهوم نهضت تولید علم برای ما تبیین می شود.

عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بعضی از این ابعاد را شرح داد: نسبت علوم انسانی با مفهوم سازی بدین معنی که امروزه نیاز زیادی به مفهوم پردازی های جدید در جامعه داریم و یکی از مهمترین کارهای علوم انسانی، مفهوم پردازی و ایجاد مسئله جدید در جامعه است؛ نسبت علوم انسانی با مسائل اجتماعی؛ نسبت علوم انسانی با بومی سازی؛ نسبت علوم انسانی با تولید قدرت بدین معنی که علوم انسانی، تولید دانش می کند و دانش می تواند قدرت به وجود می آورد؛ نسبت علوم انسانی با مدرنیته و نسبت علوم انسانی با آموزه های دینی.

حسینی در توضیح بخش نخست عنوان این کتاب گفت: نهضت تولید علم در این منظر به معنای ایجاد یک بستر علمی و فرهنگی است که تبدیل به یک جنبش ملی و همگانی شده و به تدریج و به صورت زمانمند با حرکت دائمی و مستمر همراه با پویایی لازم، به سمت تولید علوم نوین نظری و کاربردی در حوزه های دانش و متناسب با شرایط جامعه ایرانی اسلامی پیش می رود و با تمام ظرفیت ها و توان، دستاوردها و تولیدات جمعی نظام­مندی ارائه می دهد که این محصولات علمی باید بتوانند با ارائه الگوهای علمی و متدیک، پاسخگوی مناسبی برای نیازمندی های متعدد جامعه اسلامی باشند. بدین ترتیب در این تعریف چندین مولفه مختلف کنار هم جمع شده اند.

وی همچنین درباره بخش دوم عنوان کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» عنوان کرد: مفهوم کرسی های نظریه پردازی را نیز ذیل نموداری بدین صورت معنا کرده ام که کرسی های نظریه پردازی؛ تجمع علمی اصحاب خرد و اندیشه است که در مسائل و موضوعات علمی نو و مورد نیاز جامعه با روش گفتگوی علمی به بحث و تبادل نظر می پردازند و با طرح الگوها و دیدگاه های جدید و کاربردی همراه با نقد و بررسی، فعالیت جمعی مناسبی را در مسیر تکامل علمی ناب و موثر قرار خواهد داد و در این راستا علاوه بر زمینه سازی افزایش خلاقیت های فردی و گروهی، به تولید و ابداع نظریه های نو و ایده های خلاق می پردازند. د ر این تعریف نیز ۹ مولفه نظریه پردازی ارائه شده است.

نگارنده کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» افزود: به مناسبت بحث کرسی های نظریه پردازی، بخش پایانی کتاب به موضوع آزاد اندیشی، اختصاص داده شده است.

حسینی در انتها تاکید کرد: چاپ اول کتاب «نهضت تولید علم و کرسی های نظریه پردازی» در سال ۹۲ توسط انتشارات آوای نور تهران منتشر شد و نهایتا امسال به چاپ سوم رسیده است.

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نظرات

دست عالِم سکولار را باید از دانشگاه کوتاه کرد

چرا نباید افسوس گذشته را خورد؟

امروز به یک آخوند خراسانی نیاز داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران جدید این وزارتخانه را منصوب کرد

زنده‌یاد صفارزاده در شعر نو سنت‌شکنی کرد

فلسفه، باز بودن ذهن برای حرف‌های تازه و تحمل مخالف است

مراسم رونمایی از کتاب «مکتب اجتهادی آخوند خراسانی»

ولی چه سود که خود را نمی‌کنی ادراک!

رونمایی از کتاب وحدت هستی و هستی واحد

قرآن شناخت؛ ترجمه تفسیر قرآن به روایت سید حسین نصر

هیچ گروهی از مصاحبت و بهره‌گیری دانش علامه جعفری محروم نماند

وقتی شب مؤمن روز است و روزش شب

حکمت، عنصر گمشده عصر ماست

چرا نباید افسوس گذشته را خورد؟

امروز به یک آخوند خراسانی نیاز داریم

«قوت دل و نوش جان» رونمایی شد

بررسی جريان فکری استاد صفايی‌حائری پس از 20 سال

زنده‌یاد صفارزاده در شعر نو سنت‌شکنی کرد

قرآن شناخت؛ ترجمه تفسیر قرآن به روایت سید حسین نصر

مشارکت کانون اندیشه جوان و دانشگاه آزاد اسلامی در طرح کتابخوان

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه

تصاویر صفحه اول روزنامه‌های سه‌شنبه 29 آبان

تصاویر صفحه اول روزنامه‌های سه‌شنبه 29 آبان