دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اوسترمایر وارد ایران شد/ «هملت» اوسترمایر کمتر متکی به متن کلاسیک است

اهالی رسانه صبح امروز 6 بهمن ماه با حضور در پشت صحنه نمایش «هملت» کاری از توماس اوسترمایر، با طراح نور این اثر نمایشی گفت‌وگو کردند.
کد خبر : 63702

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، گروه اجرایی نمایش «هملت» که از روز گذشته 5 بهمن ماه مراحل نصب دکور، تنظیم نور و صدا را در تالار وحدت تهران آغاز کردند. فرانک کوک‌ریتز به عنوان طراح نور و سرپرست این گروه در ملاقات با اصحاب رسانه درباره چگونگی طراحی‌های این نمایش به تشریح جزئیات پرداخت.


طراح نور نمایش هملت گفت: «من نصب و کابل‌کشی پروژکتورها و همچنین ترجمه دیالوگ‌های این اثر نمایشی را برعهده دارم.»


وی درباره اجرا در تالار وحدت عنوان کرد: «این سالن، سالن اپرا است و به همین خاطر فضای کافی برای نور و پروژکتورهای ما را ندارد. اما با کنار هم قرار دادن پروژکتورها ما می‌توانیم این مسئله را رفع کنیم تا کار مناسبی ارائه شود.»


وی ادامه داد: «حدود 100 پروژکتور برای نمایش «هملت» استفاده خواهد شد و نورپردازی آن با توجه به اکسپرسیونیستی بودن اثر طراحی شده است. نورها از طرفین صحنه تالار وحدت تابانده می‌شود و از مقابل هم از پروژکتورهایی که روی پروتال نصب می‌شود بهره می‌بریم. بخشی از پروژکتورها را خود را به ایران آورده‌ایم و بخشی از پروژکتورهای تالار وحدت است.»


وی در سخنانش اشاره کرد: «نورپردازی نمایش توسط اریک اشنایدر طراحی شده اما در اجرای آن از مشاوره کارگردان نیز بهره گرفته شده است و ایده‌های کارگردان نیز در کنار ایده‌های طراح روی صحنه قابل مشاهده خواهد بود.»


فرانک کوک ریتز تصریح کرد: «این متن را جدای از متن کلاسیک «هملت» ترجمه کرده‌ایم و با توجه به برداشت جدیدی که از آن این کار داشتیم آن را روی صحنه خواهیم برد بنابراین نمایش «هملت» که به زودی در تالار وحدت اجرا می‌شود نسبت به آنچه که در هملت شکسپیر وجود دارد، شکل مدرن‌تری پیدا کرده و در آن از متریال جدیدتری استفاده کرده‌ایم. این اثر کمتر متکی بر متن کلاسیک و بیشتر از ایده پردازی و طراحی نشأت گرفته است.»


بر اساس سخنان عوامل این اثر 50 درصد از هزینه‌های اجرایی این نمایش از سوی سفارت پرداخته شده است و دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر هزینه‌هایی چون اسکان این گروه 29 نفره را برعهده دارد.


توماس اوسترمایر کارگردان نمایش «هملت» که اثرش در دو بخش تئاتر ملل و مسابقه بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، نیمه شب سه شنبه پنجم بهمن ماه وارد ایران شد.


بر اساس این گزارش همچنین مجوز حضور برنامه‌سازان شبکه TV ARTE برای ساخت مستندی از «هملت» و توماس اوسترمایر از سوی وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد. نمایش «هملت» 8، 9 و 10 بهمن ماه ساعت 19 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته