پنجشنبه  27  تیر  1398
دوشنبه , 27 خرداد 1398 ساعت 16:00

گیل‌آبادی در گفتگو با آنا:

«عاشقانه‌های خیابان» یک قصه پژوهش‌محور است

کارگردان «عاشقانه‌های خیابان»، این نمایش را دارای یک قصه پژوهش‌محور دانست.

شهرام گیل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره نمایش «عاشقانه‌های خیابان» که از امشب در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود، گفت: من در همه کارهای فرهنگی که در عرصه‌های مختلف و از جمله تئاتر داشته‌ام، دغدغه اجتماعی دارم. در 16 سالی که کارهای هنری را به شکل جدی دنبال می‌کنم، این دغدغه اجتماعی باعث شده است تا کارهایم سمت و سوی اجتماعی داشته باشد.

وی اظهار کرد: «عاشقانه‌های خیابان» از یک سال و نیم قبل و مبتنی بر یک کار پژوهشی درباره دستفروشان مترو و به‌ویژه زنان دستفروش انجام شد. معمولاً خانم‌هایی که در مترو دستفروشی می‌کنند با مشکلات و آسیب‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند و باید شرایط سختی را تحمل کنند. بخش عمده‌ای از آنها زنان سرپرست خانوار هستند و مجبورند بچه‌های خودشان را در خانه بگذارند و به کارشان برسند و مشکلات پیچیده‌ای برای آنها رقم می‌خورد.

کارگردان نمایش عاشقانه‌های خیابان افزود: ما این نمایش را بر پایه یک کار جمعی و کارگاهی انجام می‌دهیم. بعد از مشخص شدن سوژه و رسیدن به طرح مورد نظر، پژوهش‌های اجتماعی لازم در این زمینه صورت گرفت و متن نهایی را به آقای چرمشیر تحویل دادیم تا ویرایش نهایی را انجام دهند.

«عاشقانه‌های خیابان» از منظری عاشقانه به مشکلات پیش‌روی خانم‌های دستفروش مترو می‌پردازد

وی عنوان کرد: ما از یک زاویه عاشقانه به مشکلات پیش‌روی خانم‌های دستفروش مترو می‌پردازیم. سعی ما بر این است تا یک قصه عاشقانه مبتنی بر واقعیات جامعه و یک عقبه پژوهشی را تقدیم تماشاگران کنیم.

گیل‌آبادی با اشاره به این که عاشقانه‌های خیابان از لحاظ شکل اجرایی شباهت‌هایی با کارهای قبلی او همچون «یک دقیقه و سیزده ثانیه» دارد، گفت: این شکل از اجرا از الگوهای رایج و مألوف نمایش فاصله گرفته و با مشارکت تماشاگران و بازیگران به شیوه‌ای تعاملی اجرا می‌شود. من سال‌هاست که کارهای تعاملی و «تئاتر فضا» را در کارهایم دنبال کرده و سعی می‌کنم از این الگو که حاصل تلاش و زحمت تعداد بسیاری از هنرمندان است، استفاده کنم.

کارگردان عاشقانه‌های خیابان در پاسخ به این پرسش که آیا حضور رضا یزدانی در کنار سه بازیگر دیگری که تجربه حرفه‌ای بیشتری دارند، تعادل کیفیت بازیگران را برهم نمی‌زند، گفت: به هیچ عنوان این تعادل به هم نمی‌خورد. هر چهار بازیگر این نمایش توانایی‌های متنوعی در صحنه دارند؛این که رضا یزدانی در کنار حرفه اصلی‌اش یعنی خوانندگی یک بازیگر تئاتر است به نوعی یک توانایی مضاعف و مزیت است. خانم‌ها ژاله صامتی، سیما تیرانداز و الهام پاوه‌نژاد هم از بازیگران شناخته شده و باتجربه تئاتر کشور هستند و اطمینان دارم بهترین کیفیت بازیگری را در این نمایش ارائه خواهند کرد.

به گزارش آنا، نمایش «عاشقانه‌های خیابان» نوشته محمد چرمشیر و بهمن عباسپور به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی از امشب تا 26 تیرماه ساعت 21 در سالن استاد حمید سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه رضا یزدانی، سیما تیرانداز، الهام پاوه‌نژاد و ژاله صامتی هستند و مدت زمان آن نیز یک ساعت و 25 دقیقه خواهد بود.

انتهای پیام/4072/4104/

http://ana.ir/i/398818
برنامه‌ریزی تبدیل فضای مقابل تئاترشهر به مرکز دائمی تئاترهای میدانی

برنامه‌ریزی تبدیل فضای مقابل تئاترشهر به مرکز دائمی تئاترهای میدانی

شهرداری‌‌ها در کلان‌شهرها به کمک تئاتر بیایند

شهرداری‌‌ها در کلان‌شهرها به کمک تئاتر بیایند

2 خواسته مدیر تماشاخانه ایرانشهر از مدیران فرهنگی

2 خواسته مدیر تماشاخانه ایرانشهر از مدیران فرهنگی

علی ژکان با «عاشقانه یک دلقک» به سالن قشقایی می‌آید

علی ژکان با «عاشقانه یک دلقک» به سالن قشقایی می‌آید

فراخوان حمایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از رساله‌های دکتری

فراخوان حمایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از رساله‌های دکتری

فراهانی: صدرالدین شجره شخصیتی اخلاقی در عرصه بازیگری و درام‌نویسی بود

فراهانی: صدرالدین شجره شخصیتی اخلاقی در عرصه بازیگری و درام‌نویسی بود

«روباه» مخاطب را غافلگیر می‌کند

«روباه» مخاطب را غافلگیر می‌کند

اعلام جدول نمایش‌های سال آینده تماشاخانه ایرانشهر تا شهریور امسال

اعلام جدول نمایش‌های سال آینده تماشاخانه ایرانشهر تا شهریور امسال

از ارسطو و افلاطون تا تعریف صدا در قرن بیستم

از ارسطو و افلاطون تا تعریف صدا در قرن بیستم

افزایش سالن‌های نمایش مقدمه رشد کیفیت تئاتر است

افزایش سالن‌های نمایش مقدمه رشد کیفیت تئاتر است

تماشای تئاتر را یک آیین بدانیم

تماشای تئاتر را یک آیین بدانیم

تماشاخانه ایرانشهر مولود همدلی مدیران شهری و هنرمندان است

تماشاخانه ایرانشهر مولود همدلی مدیران شهری و هنرمندان است

اجرای 4 نمایش جدید در مجموعه تئاتر شهر

اجرای 4 نمایش جدید در مجموعه تئاتر شهر

اجرای «چند و چون به چاه رفتن چوپان» منتظر مشخص‌ شدن سالن نمایش

اجرای «چند و چون به چاه رفتن چوپان» منتظر مشخص‌ شدن سالن نمایش

دانشکده‌های تئاتر به فقر دانش دچار شده‌اند

دانشکده‌های تئاتر به فقر دانش دچار شده‌اند

«شاپرک‌ خانوم» در سالن جدید روی صحنه می‌رود

«شاپرک‌ خانوم» در سالن جدید روی صحنه می‌رود

برای بازی در سینما و تلویزیون از اعتبار تئاتر خرج می‌کنم

برای بازی در سینما و تلویزیون از اعتبار تئاتر خرج می‌کنم

مشهد زایشگاه تئاتر است اما پرورشگاه خوبی نیست

مشهد زایشگاه تئاتر است اما پرورشگاه خوبی نیست

رونمایی از جلوه‌گاه امید در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

تقدیر از تهامی‌نژاد و مختاری در نخستین شب کارگردانان مستند

جشنواره فیلم شهر زمینه خودسازی،جامعه پردازی و ایجاد تمدن اسلامی را فراهم می‌کند

«شب‌نشینی» مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی

تداوم کم‌فروشی دختر شیطان/ «شبی که ماه کامل شد» در گرمای تابستان 13 میلیاردی شد

سالار عقیلی مهمان شب موسیقی می‌شود

«خروج» حاتمی‌کیا در اوج/ بیستمین فیلم ابراهیم به پیش‌تولید رسید

آکادمی سینماسینما کدام فیلم‌ها را داوری کرد؟

نقد و بررسی فیلم‌نامه‌های مطرح در سلسله نشست‌های «فیلم‌نامه فیلم»

ارسال 300 اثر به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

جشنواره فیلم شهر به دانشجویان معماری و سینما ایده می‌دهد

معظمی: تماشاخانه مهر را به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص دهید

«اسکی‌باز» در گرمای زنگبار جایزه نقره‌ای گرفت

«سیرانو دو برژراک» یکی از پراجراترین نمایشنامه‌های تاریخ تئاتر

مجید قاری‌زاده: کاش فیلم‌اولی‌ها درباره زادگاهشان فیلم می‌ساختند

کتاب‌های سینمایی در کشف لایه‌های عمیق فیلم به مخاطب کمک می‌کند

«پستچی پابلو نرودا» صاحب پوستر شد

ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران شد

نکوداشت زنده‌یاد جمشید مشایخی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر

موافقت شورای صدور پروانه ساخت با 2 فیلمنامه