جمعه  03  خرداد  1398
جمعه , 30 فروردین 1398 ساعت 18:00

شجاع‌نوری در گفتگو با آنا:

هدف جشنواره جهانی فجر نه سینمای روشنفکری است و نه سینمای هالیوود

دبیر بخش تبادل تجربیات سینمایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این جشنواره نه به دنبال سینمای روشنفکری است و نه سینمای تجاری هالیوود.

علیرضا شجاع‌نوری در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر آنا، درباره حضور علاقه‌مندان سینما در کارگاه‌های آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: میزان بهره‌ای که شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی جشنواره می‌برند، علاوه بر کیفیت استاد یا نحوه ارائه آن، به خود آن دانشجو نیز بستگی دارد.  

دبیر بخش تبادل تجربیات سینمایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: اگر آن دانشجو خود را به اطلاعات اولیه مربوط به آن کارگاه سینمایی مجهز نکند، طبیعی است که لطمه خواهد دید. این دوستان هم فکر می‌کنند که مثلاً پس از شرکت در کارگاه فیلمبرداری، دیگر فیلمبردار سینما خواهند شد در حالی که واقعاً این گونه نیست! ما کارگاه‌های آموزشی را ایجاد کرده‌ایم تا هنرجویان با شرکت در آنها بدانند که چه چیزهایی را نمی‌دانند. این نشست‌ها به ما می‌گوید که چه چیزهایی را نمی‌دانیم و چه فنونی را باید یاد بگیریم یا فاصله یک فیلمبردار جوان با یک استاد فیلمبرداری چقدر است.

هدف‌گیری ما در جشنواره جهانی فیلم فجر وزن دادن به سینمای تجاری و هالیوودی یا سینمای روشنفکری نیست

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: باید بپذیریم که بهترین کلاس در بهترین مدرسه سینمایی دنیا هم از شما یک فیلمساز نمی‌سازد؛ شاید نهایتاً از شما یک منتقد یا مورخ سینما یا کارمند یک نهاد فیلمسازی بسازد؛ مگر این که خودتان جوینده باشید.

شجاع‌نوری عنوان کرد: هدف‌گیری ما در جشنواره جهانی فیلم فجر وزن دادن به سینمای تجاری و هالیوودی یا سینمای روشنفکری نیست، بلکه هرکدام از این دو گونه سینمایی‌ که بیشتر به کار سینمای ایران بیاید پررنگ‌تر خواهد بود. اگر ببینیم سینمای هالیوود در فنون جذب مخاطب توانایی دارد، قطعاً از هالیوود کسانی را که متخصص ارتباط با مخاطبان سینما هستند دعوت خواهیم کرد؛ اگر هم ببینیم ‌فیلمسازانی هستند که در بیان شاعرانه احساس و مفهوم ذهنی خود تخصص دارند، آنها را نیز دعوت خواهیم کرد. هم امسال و هم در ادوار پیشین برنامه جشنواره بر همین مبنا قرار داشته است. اینها را درمعرض قرار می‌دهیم و آن وقت خود فیلمساز و یا مخاطب است که با ترکیب این دو گونه محتوایی در فیلمسازی، به یک برداشت جامع می‌رسد.

بهترین کلاس در بهترین مدرسه سینمایی دنیا هم از شما یک فیلمساز نمی‌سازد

شجاع‌نوری نظر برخی که معتقدند تفاوت زیرساخت‌های فنی و مدیریتی سینمای ایران و غرب مانع از تعامل فیلمسازان و تهیه‌کنندگان می‌شود را رد کرد و افزود: در تولیدات مشترک سینمایی، اصلاً بحث تفاوت زیرساخت و سیاست‌گذاری‌های دولتی در اولویت نیست. شما از همینجا می‌توانید با هنرمندان هر کشوری تولید مشترک داشته باشید. چه ژاپن، چه اسپانیا، چه بورکینافاسو و چه ایالات‌ متحده آمریکا؛ به شرط این که بدانید چه می‌خواهید بسازید. آن کسی که این بهانه‌ها را می‌گیرد در کشور خودش هم نمی‌تواند فیلم بسازد. اگر یک تهیه‌کننده مسلط و کارآمد باشی به‌راحتی می‌توانی طرف مقابل را چه سرمایه‌گذار و‌ چه فیلمساز پیدا کنی، اما اگر این‌کاره نباشی راهت را پیدا نخواهی کرد و مجبور می‌شوی با بازی با واژه‌ها شرایط را توجیه کنی.

 انتهای پیام/4072/4104/پ

http://ana.ir/i/374847
عرضه24 اثر مدرسه سینمایی عمار در بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر

عرضه24 اثر مدرسه سینمایی عمار در بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر

سینما سفیری است که در قلب مردم جهان نفوذ می‌کند

سینما سفیری است که در قلب مردم جهان نفوذ می‌کند

جشنواره جهانی فیلم فجر رشد بسیار خوبی داشته است

جشنواره جهانی فیلم فجر رشد بسیار خوبی داشته است

تلاش برای انزوای فرهنگی ایران جواب نمی‌دهد

تلاش برای انزوای فرهنگی ایران جواب نمی‌دهد

عباس کیارستمی چهره مهمی در سبک سینمای آرام است

عباس کیارستمی چهره مهمی در سبک سینمای آرام است

فیلمسازان ایرانی متخصص نشان دادن واقعیت هستند

فیلمسازان ایرانی متخصص نشان دادن واقعیت هستند

ترکیه از سینمای ایران اطلاع چندانی ندارد

ترکیه از سینمای ایران اطلاع چندانی ندارد

روایت کوتاه تهیه‌کننده چینی از تولید یک اثر فرهنگی

روایت کوتاه تهیه‌کننده چینی از تولید یک اثر فرهنگی

اخلاق و وجدان، 2 محور فیلم‌های جشنواره جهانی فیلم فجر هستند

اخلاق و وجدان، 2 محور فیلم‌های جشنواره جهانی فیلم فجر هستند

سانس فوق‌العاده «جاده‌های سرد» در جشنواره جهانی فیلم فجر

سانس فوق‌العاده «جاده‌های سرد» در جشنواره جهانی فیلم فجر

جایگزینی یک داور در جشنواره جهانی فیلم فجر

جایگزینی یک داور در جشنواره جهانی فیلم فجر

فیلمبرداری با دوربین روی دست نشانه مسئولیت‌گریزی کارگردان است

فیلمبرداری با دوربین روی دست نشانه مسئولیت‌گریزی کارگردان است

جشنواره جهانی فیلم فجر یک فرصت مطالعاتی است

جشنواره جهانی فیلم فجر یک فرصت مطالعاتی است

واکاوی جایگاه جهانی سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

واکاوی جایگاه جهانی سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

«منطقه پرواز ممنوع» در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود

«منطقه پرواز ممنوع» در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود

جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش دیده‌بان آغاز شد

جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش دیده‌بان آغاز شد

افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با ادای احترام به سیل‌زدگان

افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با ادای احترام به سیل‌زدگان

حضور رسانه‌های خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر هرسال بیشتر می‌شود

حضور رسانه‌های خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر هرسال بیشتر می‌شود

مهمانان خارجی جشنواره فیلم فجر،نماد قدرت‌نمایی فرهنگی ایران هستند

مهمانان خارجی جشنواره فیلم فجر،نماد قدرت‌نمایی فرهنگی ایران هستند

نمایش «شکستن همزمان بیست استخوان» در جشنواره جهانی فیلم فجر

نمایش «شکستن همزمان بیست استخوان» در جشنواره جهانی فیلم فجر

شرایط رزرو بلیت جشنواره جهانی فیلم فجر برای اهالی رسانه تشریح شد

شرایط رزرو بلیت جشنواره جهانی فیلم فجر برای اهالی رسانه تشریح شد

تعداد اخبار امروز گروه : 0 خبر