يكشنبه  03  شهریور  1398
يكشنبه , 12 اسفند 1397 ساعت 13:21

محمودی:

مهم‌ترین مسئله برای جشنواره تئاتر تجربه، تجربه‌گرا بودن آثار است

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر تجربه گفت: مهم‌ترین مسئله برای جشنواره تئاتر تجربه، تجربه‌گرا بودن آثار دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب تئاتر» در هجدهمین نشست خود، شامگاه شنبه با موضوع «بازیگری» و اجرای رحمت امینی میزبان جلیل محمودی دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر تجربه و حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان و بازیگر تئاتر و فرزین محدث بازیگر سینما و تئاتر بود.

محمودی در مورد جشنواره تئاتر تجربه توضیح داد: این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های دانشجویی کشور است. این جشنواره در سالن‌های دانشگاه تهران، سالن‌های مرکز تئاتر مولوی، عمارت روبرو، شانو و خانه پیچازی برگزار می‌شود. 17 اثر در بخش اصلی، 6 اثر در بخش بین رشته‌ای و دو اثر به صورت مهمان در جشنواره هستند. مهم‌ترین مسئله برای این جشنواره تجربه‌گرا بودن آثار دانشجویان است، بدین معنا که ایده و خلاقیت را در آثار ببینیم. یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال بخش کارگاه‌ها و درس گفتارهایش بود زیرا رویکردِ انتخابی ما نیاز زیادی به آموزش داشت.

وی ادامه داد: این جشنواره از سمت اساتید، مدیران و دانشجویان نیاز به حمایت همه جانبه دارد. مخاطب اصلی این جشنواره دانشجویان و افراد نزدیک به آنان هستند. اما هدف ما بیشتر دیده شدن است.

در خاتمه، محمودی فرق این جشنواره با دیگر جشنواره‌های دانشجویی را در نوع نگاهشان دانست.

بازیگر گاهی مرز خودش و کاراکتر را فراموش می‌کند

بخش دوم برنامه با موضوع «بازیگری» با دو مهمان دیگر پی گرفته شد. نعیمی در تعریف بازیگری گفت: خیلی روشن می‌شود در مورد هنرمندان دیگر مثل نقاش و موزیسین صحبت کرد، اما بازیگری جریان پیچیده ایست. من بازیگر را جادوگر می‌دانم چون نمی‌تواند تماشاگرش را فریب دهد. بازیگر گاهی خودش از ایفای نقشی به حیرت می‌رسد، گاهی مرز بین خودش و کاراکتر را فراموش می‌کند.

محدث بازیگری را اینگونه تعریف کرد: بازیگری جنونی است که روح و روان شما را درگیر می‌‌کند. وقتی بازیگر به باور می‌رسد تماشاگر او را باور خواهد کرد. مهم نیست شما از چه سیستمی استفاده می کنید، مهم آن باور لحظه‌ای است.

از بین رفتن پروسه بازیگری، ما را به کارمند بازیگری تبدیل می‌کند

محدث در مورد وضعیت بازیگری گفت: من مخالف بخش خصوصی نیستم، اما از وقتی پای بازگشت پول به میان آمده انگار حتی بازیگری را هم از دست داده‌ایم. کاری را که در 3 ماه تمرین می‌کردیم باید 20 روزه تمرین کنیم و به صحنه ببریم و همزمان سر کار دیگری نیز برویم. در این شرایط آیا دیگر خلقی صورت می‌گیرد؟ از بین رفتن پروسه بازیگری ما را به کارمند بازیگری تبدیل می‌کند.

نعیمی گفت: متاسفانه نسل جوان از تجربه پیشکسوتان استفاده نمی‌کنند و خودشان در پروسه‌ای طولانی و کشنده دوباره شروع به تجربه می‌کنند. امیدوارم نسل جدید تجربه خود را در اختیار نسل آینده بگذارد و این بحث منفک بودن نسل‌ها از یکدیگر کنار برود. امروزه بازیگری تئاتر ما مقوله‌ای جدی است و من به آن امیدوارم.

نعیمی قضاوت در مورد بازیگری را از سخت‌ترین داوری‌ها خواند و ادامه داد: بیشترین خطاهای داوری معمولاً در این بخش اتفاق می‌افتند.

وی در مورد بازیگری جشنواره فجر امسال گفت: بازیگری در بین خانم‌ها امسال حیرت‌انگیز بود و انتخاب یک برگزیده و برتر بسیار سخت بود.

محدث در پایان گفت: بازیگری در کنار هنر بودن یک علم است. تمام عوامل به بازیگر کمک می‌کنند که خلقی اتفاق بیافتد. بازیگری موفق است که متن خوبی داشته باشد و کارگردان با سوادی بالای سرش باشد.

«شب تئاتر» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه‌های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/4072/

http://ana.ir/i/365100
مشکل امروز تئاتر رعایت نکردن سلسله‌مراتب بازیگری است

مشکل امروز تئاتر رعایت نکردن سلسله‌مراتب بازیگری است

پوستر نمایش «یک ساعت آرامش» منتشر شد

پوستر نمایش «یک ساعت آرامش» منتشر شد

«به هوای پاک پرید»تندیس بهترین ایده جشنواره تئاترتجربه را کسب کرد

«به هوای پاک پرید»تندیس بهترین ایده جشنواره تئاترتجربه را کسب کرد

ایام نوروز «نمودار» پخش نمی‌شود

ایام نوروز «نمودار» پخش نمی‌شود

بی‌موضوعی قصه تئاتر «به هوای پاک پرید» است

بی‌موضوعی قصه تئاتر «به هوای پاک پرید» است

تک اجرای «خیمه شب‌بازی بارگاه سلیم‌خان» در باغ کتاب تهران

تک اجرای «خیمه شب‌بازی بارگاه سلیم‌خان» در باغ کتاب تهران

همه چیز در متن نهفته است/ نمایش یک زندگی شلوغ از سوی 2 نفر

همه چیز در متن نهفته است/ نمایش یک زندگی شلوغ از سوی 2 نفر

بسیاری از آمار رسانه‌ها درباره آسیب‌های اجتماعی معتبر نیست

بسیاری از آمار رسانه‌ها درباره آسیب‌های اجتماعی معتبر نیست

ناامید کردن جوانان بزرگ‌ترین خیانت است

ناامید کردن جوانان بزرگ‌ترین خیانت است

هنوز در نظارت بر تئاتر دچار مناقشه‌ایم

هنوز در نظارت بر تئاتر دچار مناقشه‌ایم

سالن‌های خصوصی مخاطبان را با تئاتر آشتی داده‌اند

سالن‌های خصوصی مخاطبان را با تئاتر آشتی داده‌اند

3 استاندارد مهم از نگاه مدیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

3 استاندارد مهم از نگاه مدیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

جشنواره تئاتر فجر دارای استاندارد جهانی است

جشنواره تئاتر فجر دارای استاندارد جهانی است

انعکاس جشنواره تئاتر فجر در صدا و سیما

انعکاس جشنواره تئاتر فجر در صدا و سیما

تئاتر استان‌ها؛ بدون حامی مادی و معنوی

تئاتر استان‌ها؛ بدون حامی مادی و معنوی

سلیقه فردی دست‌وپاگیر است نه ممیزی

سلیقه فردی دست‌وپاگیر است نه ممیزی

بودجه تئاتر در سال 98؛ یک عدد یا حقیقت؟

بودجه تئاتر در سال 98؛ یک عدد یا حقیقت؟

اقتصاد ایران بازار محور نیست/ دولت در حال عمق‌بخشی به بازار سرمایه

ترامپ: رسانه‌ها حرف‌های من را جدی می‌گیرند

آیین‌نامه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شد

راهکار مبارزه با فساد شفافیت، نظارت عمومی و آزادی رسانه‌هاست

بنیاد دفاع ازدموکراسی‌ها ومدیرآن در فهرست تحریمی ایران قرار گرفتند

حمله انتحاری به کاروان نیروهای ناتو در افغانستان

نخست‌وزیر انگلیس: نگران تبعات جنگ تجاری آمریکا با چین هستیم

بخشنامه‌ها بعد از هماهنگی با معاونت طرح و برنامه صادر شوند

رئیس شورای اروپا: خروج آمریکا از برجام نتایج مثبتی نداشت

سيد سلمان سامانى به سمت معاون هماهنگى وزارت كشور منصوب شد

هیئت دولت فیلم برخورد رهبری با جوان منتقد را ببینند

چرا آمریکایی‌ها با استیضاح ترامپ مخالف‌اند؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت شد

مراکز فروش بلیت هواپیما موظف به رعایت سقف و کف قیمت هستند

ایرانی‌ها رکورددار مصرف نان/ گرانی نان در راه است

پایان «پسرکشی» در قزوین، تهران و کاشان

سخت‌ترین سکانس «قسم» از نگاه مهناز افشار + فیلم

انتشار بین‌المللی آلبوم موسیقی انیمیشن «آخرین داستان» 

رونمایی از مجموعه فیلم‌های ابوالفضل جلیلی در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

«نیاز» بعد از 28 سال مخاطب داشت/ سانس فوق‌العاده جشنواره برای فیلم نوستالژیک داود‌نژاد

نسبت خاله قورباغه و سینمای کودک در اواخر دهه ۹۰ + فیلم

سهیلی‌زاده: قول می‌دهم «مانکن» پایان داشته باشد/ رونمایی از یک سریال عاشقانه در شبکه نمایش خانگی

«کارو»؛ اولین فیلم مرکز فیلم و سریال عصر

حضور مستند «خرامان» در جشنواره نیواورلئان

پایان «عصر جدید» و خودنمایی حلقه مفقوده استعدادیابی در کشور/ پاسخ یک مسئول آموزش و پرورش به درخواست احسان علیخانی

نیواورلئان آمریکا میزبان «خرامان» آرش اسحاقی شد

توضیحات پخش‌كننده بين‌الملل «در جستجوی فریده» درباره قوانین آکادمی اسکار

پیگیری‌های مرضیه برومند باعث ساخت مستند عروسک‌گردان شد 

«در جستجوی فریده»؛ اولین فیلم تاریخ سینمای ایران که با کمک‌های مردمی ساخته شد

شور اصفهانی‌ها در تماشای فیلمی با موضوع فرزند مدافع حرم/ «منطقه پرواز ممنوع» به ٣ سانس فوق‌العاده رسید!

مخاطبان سینمای کودک در دهه 60 تماشاگران حرفه‌ای امروز هستند/ احتمال ساخت نسخه سینمایی «شاپرک خانوم»

فراخوان شرکت در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت منتشر شد

«متری شیش و نیم» به شبکه نمایش خانگی می‌آید

زمان تشییع پیکر دستیار کارگردان فقید اعلام شد

آغاز دوبله همزمان فیلم‌ها در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان