شنبه  31  فروردین  1398
سه شنبه , 23 بهمن 1397 ساعت 14:16

جوایز جشنواره چگونه توزیع شد؟

فرود سیمرغ روی شانه برندگان؛ این بار آرام و بی‌دردسر

اهدای جوایز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، برخلاف ادوار قبلی با کمترین حاشیه، دلخوری و تبعیض همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه با شناخت صاحبان کامیاب سیمرغ‌های بلورین به کار خود پایان داد. همانگونه که محمدرضا شهیدی‌فرد مجری مراسم عنوان کرد، مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش از جشنواره فیلم فجر مراسم اختتامیه، زمان اعلام برندگان سیمرغ است. جایی که هم مخاطبان عمومی و هم رسانه‌ها و صاحبان آثار منتظر روشن شدن تکلیف رقابت 10 روزه و انتخاب بهترین‌های رشته‌های مختلف سینمایی می‌مانند.

امسال نیز همچون ادوار قبلی باز هم پس از اهدای سیمرغ‌ها برخی از گزاره‌های متداول از جانب هیئت داوران کارشناسان، اصحاب رسانه و صاحبان آثار دهان به دهان چرخید. از کیفیت داوری‌ها، معیارهای انتخاب نامزدها و برندگان مقایسه نامزدها با یکدیگر و آنچه در اختتامیه جشنواره گذشت، مواردی است که به نوعی سرجهازی اختتامیه جشنواره محسوب شده و هر ساله با شدت و ضعف تکرار می‌شود، اما به نظر می‌رسد جشنواره فیلم فجر، امسال شرایط متفاوتی را شاهد بود.

 
اختتامیه سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر

امسال اعلام نامزدها در مقایسه با بسیاری از ادوار جنجالی و حاشیه‌ساز قبلی سر و صدای چندانی نداشت. این را می‌شد از همان زمان اعلام نامزدها نیز احساس کرد. وقتی که در شامگاه بیست و یکم بهمن و پس از نشست خبری فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان دبیر و مسعود نجفی به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره سی و هفتم پشت تریبون آمدند، سکوت خاصی بر سالن همواره پرهمهمه نشست‌های خبری حاکم شد. این سکوت با اعلام نامزدها از سوی داروغه‌زاده ادامه یافت و حتی پس از پایان هم واکنشی از سوی خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر غافلگیری از نفرات اعلام شده ابراز نشد.

حضور چند فیلم باکیفیت و با استانداردهای بالا، اجماع نسبی اغلب منتقدان بر فیلم‌ها و بازیگران برگزیده، نزدیک بودن سطح کیفی نامزدها به همدیگر (چه فیلم‌ها و چه هنرمندان) و همخوانی فیلم‌های برگزیده آراء مردمی و فیلم‌های مدنظر منتقدان عواملی بود که اعلام نامزدهای منتخب هیئت داوران نیز جز چند واکنش عموماً تخصصی با اعتراض چندانی مواجه نشود. این‌ وضعیت اگر چه کار هیئت داوران را برای اعلام نامزدها آسان کرد، اما در مقابل انتخاب برندگان سیمرغ از میان این نامزدها را هم به‌شدت سخت و پیچیده ساخته بود.

با این حال مشخص شدن نتایج باز هم سنگین شدن کفه ترازو به سمت یک فیلم را نشان داد. دیشب و با آغاز آیین اختتامیه، سیمرغ‌های جشنواره یک به یک در تور فیلم نرگس آبیار افتادند. «شبی که ماه کامل شد» با سوژه‌ای جدید، ملتهب، جذاب و در عین حال پرداختی گویا و هنرمندانه از جانب کارگردان و عوامل سازنده از همان روزهای اول آغاز جشنواره به عنوان یکی از مدعیان اصلی شکار سیمرغ‌ها مطرح شد. نرگس آبیار همچون دو فیلم قبلی خود، خمیر یک سوژه به‌ظاهر ساده و روشن (از این منظر که هسته اصلی داستان نیازی به خلق یا کشف ندارد) را به بهترین شکل ورز داد، چاشنی به اندازه‌ای بر آن افزود و از زمان‌شناسی و مخاطب‌شناسی خود تنوری داغ ساخت تا دستپخت نهایی‌اش، نانی دندان‌گیر و خوش‌خوراک برای ذائقه‌های مختلف باشد.

اختتامیه سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر

«شبی که ماه کامل شد» با ترکیب به اندازه درام و حادثه، علاوه بر جلب نظر منتقدان و مخاطبان، نظر هیئت داوران هفت‌نفره جشنواره سی و هفتم را نیز به خود جلب کرد. اهدای هفت سیمرغ بلورین شامل سه سیمرغ بازیگری به همراه چهار جایزه بهترین طراحی لباس، بهترین چهره‌پردازی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، «شبی که ماه کامل شد» را به فاتح بی‌چون و چرای جشنواره سی و هفتم بدل کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که رقیبان قدرتمندی همچون «ماجرای نیمروز: رد خون»، «قصر شیرین»، «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «مسخره‌باز» و «سرخپوست» در کنار اثر نرگس آبیار خودنمایی می‌کردند.

اختتامیه سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر

 «مسخره‌‌باز» فیلم خلاقانه همایون غنی‌زاده نیز چهار سیمرغ را از آن خود کرد. اثری که از همان ابتدا و به شکلی جالب در معرض اظهارنظرهای کاملاً متفاوت و متناقض قرار داشت. این شکاف و تفاوت نگاه بین این فیلم نه‌تنها در دوقطبی منتقد ــ مخاطب عمومی که حتی در دوقطبی منتقد ــ منتقد و مخاطب ــ مخاطب نیز دیده می‌شد. به این ترتیب در حالی که انتظار می‌رفت «مسخره‌باز» به خاطر فرم و محتوای آوانگارد و پرداخت تئاترگونه خویش به اثری ویژه با مخاطبان خاص تبدیل شود، حتی در میان مخاطبان عمومی هم با اقبال و توجه مواجه شد. در نهایت هم با کسب سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلم اول، بهترین فیلم هنر و تجربه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین جلوه‌های ویژه بصری شب بارانی برج میلاد را به پایان برد. در این میان البته واکنش عجیب همایون غنی‌زاده در عدم پذیرش «جایزه نگاه نو» شیرینی این جوایز و البته جسارت وی در تولید چنین اثری را تحت تأثیر قرار داد. با این حال حضور مجدد غنی‌زاده و دریافت جایزه هنر و تجربه باعث شد تا این اعتراض بی‌پشتوانه و مبهم، پیامد تبلیغاتی چندانی نداشته باشد.

«قصرشیرین» فیلم خوش‌ساخت رضا میرکریمی با بازی یکدست و باورپذیر همه بازیگران اصلی‌اش (حامد بهداد، ژیلا شاهی، یونا تدین و نیوشا علیپور) و فضاسازی و فیلمنامه قوی دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی را کسب کرد و «متری شیش و نیم» فیلم اجتماعی سعید روستایی هم سه جایزه بهترین صدابرداری، بهترین تدوین و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد تا با وجود کامیابی نسبی از لحاظ تعداد سیمرغ دریافتی، نتواند موفقیت جشنواره سال 1394 را با همان مثلث، سعید روستایی، پیمان معادی و نوید محمدزاده تکرار کند.

«سرخپوست» دیگر اثر مورد اقبال مخاطبان هم اگر چه توانست جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کند، اما از حیث دریافت سیمرغ، شب خوبی را پشت سر نگذاشت. در نهایت «ماجرای نیمروز: رد خون» با وجود هزینه بالا و البته جذابیتی که داشت نتوانست موفقیت سری اول خود را تکرار کند و تنها با دو سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین صداگذاری جشنواره سی و هفتم را ترک کرد. شاید بتوان این فیلم را یکی از آثاری دانست که هیئت داوران می‌توانست جوایز بیشتری را از آن خود کند. سعید ملکان و بهرام توکلی هم که سال گذشته با «تنگه ابوقریب» شکارچیان بزرگ سیمرغ لقب گرفته بودند، این بار به دو سیمرغ بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه برای فیلم «غلامرضا تختی» بسنده کردند.

اختتامیه سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر

در مجموع حتی اگر با همان نگاه همیشگی، به رویکرد توزیع سیمرغ به جای اهدای آن و برقراری تناسبی راضی‌کننده بین برندگان معتقد باشیم (که انصافاً در این دوره نمی‌توان با قطعیت چنین حکمی داد) باز هم عملکرد داوران این دوره قابل قبول به نظر می‌رسد. همان‌گونه که در متن اشاره شد، نزدیک بودن کیفیت نامزدها کار انتخاب را واقعاً سخت کرده بود، اما به نظر می‌رسد این بار حداقل برخلاف 10 دوره پیشین جشنواره فیلم فجر، اهدای جوایز با کمترین حاشیه و دلخوری و تبعیض همراه بود.

انتهای پیام/4072/4104/پ

تختی را در اینستاگرام پیدا کردند!

تختی را در اینستاگرام پیدا کردند!

تجلیل قوه قضائیه از فیلم‌های «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم»

تجلیل قوه قضائیه از فیلم‌های «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم»

رونمایی از یک پلیس واقعی ایرانی

رونمایی از یک پلیس واقعی ایرانی

سرخپوست؛ سرشار از ایده، خالی از جسارت

سرخپوست؛ سرشار از ایده، خالی از جسارت

سینمای انقلاب به بیراهه رفته است

سینمای انقلاب به بیراهه رفته است

پیام حماسه بصیرت برای سینمای ایران چیست؟

پیام حماسه بصیرت برای سینمای ایران چیست؟

سینمای ایران و بی‌علاقگی به مسائل راهبردی

سینمای ایران و بی‌علاقگی به مسائل راهبردی

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

بازی‌های فیلم «درخونگاه» نسبت به بقیه عناصر فیلم بهتر بود

بازی‌های فیلم «درخونگاه» نسبت به بقیه عناصر فیلم بهتر بود

تابوی گذشت در فیلم «بنفشه آفریقایی» شکسته شده است

تابوی گذشت در فیلم «بنفشه آفریقایی» شکسته شده است

فیلم یلدا شبیه برنامه تلویزیونی ماه عسل بود

فیلم یلدا شبیه برنامه تلویزیونی ماه عسل بود

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

منتقد فیلم هیچ‌گاه نمی‌تواند مدیر نشست خبری باشد

منتقد فیلم هیچ‌گاه نمی‌تواند مدیر نشست خبری باشد

وظیفه مجریان نشست‌ جشنواره فجر، نقد فیلم نیست

وظیفه مجریان نشست‌ جشنواره فجر، نقد فیلم نیست

متأسفم که سینما فقط 15 بازیگر دارد!/ وجود باندبازی در سینما

هنرمندان باید با گروه‌های متخصص کسب‌وکار و مدیریت پیوند بخورند

«آر یو والیبال؟!» بهترين فيلم جشنواره «آسكونا» شد

توقف اکران «رحمان 1400»

تازه‌نفس‌ها در فیلم‌سازی عقب‌نشینی نکنند

سینما جایگاه حرف‌های جدی و بزرگ است

جشنواره جهانی فیلم فجر «سفیر مهربانی» هلال احمر شد

حضور رسانه‌های خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر هرسال بیشتر می‌شود

«قصر شیرین» پروانه نمایش گرفت

جشنواره جهانی فیلم فجر یک فرصت مطالعاتی است

هدف جشنواره جهانی فجر نه سینمای روشنفکری است و نه سینمای هالیوود

جشنواره جهانی فیلم فجر یک فرصت مطالعاتی است

متأسفم که سینما فقط 15 بازیگر دارد!/ وجود باندبازی در سینما

راه‌یابی «چنشتی‌ها» به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم وارش

بازیگری در تلویزیون دچار آشفتگی است

«منطقه پرواز ممنوع» در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود

هنرمندان باید با گروه‌های متخصص کسب‌وکار و مدیریت پیوند بخورند

پرورش قومیت‌ها تقویت خلاقیت‌های ملی را به دنبال دارد

جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش دیده‌بان آغاز شد

قوه قضائیه تخلف «رحمان 1400» را پیگیری کند

کار دشوار من‌سیتی مقابل تاتنهام

دانشگاه جای اساتید ضدانقلاب نیست

حامیان فتنه در دانشگاه تدریس نکنند

طلای آب شده بخریم یا نه؟

نقش پنهانی انگلیس در یمن

ورزش همراه با فرهنگ در دانشگاه آزاد

تاپیکو و فارس ادغام می‌شوند؟

چند کار را هم‌زمان با هم انجام نده

به پوستتان میوه و آب میوه دهید

دانشجویان خارجی در راه زابل

وزیر نفت به بهارستان می‌رود

افسردگی را با مصرف موز از بین ببریم

دستور کار مجلس در هفته جاری

کمک دانشگاهیان امیدیه به سیل‌زدگان

آزمون Praxis برگزار می‌شود

تعداد اخبار امروز گروه : 0 خبر

اسامی آثار بخش بین‌الملل نهمین جشنواره فیلم وارش اعلام شد

هدف جشنواره جهانی فجر نه سینمای روشنفکری است و نه سینمای هالیوود

جشنواره جهانی فیلم فجر یک فرصت مطالعاتی است

اقدامات جریان‌های منحرف نشانه تأثیرگذاری جشنواره جهانی فیلم فجر

قوه قضائیه تخلف «رحمان 1400» را پیگیری کند

واکاوی جایگاه جهانی سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

«قصر شیرین» پروانه نمایش گرفت

«منطقه پرواز ممنوع» در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود

جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش دیده‌بان آغاز شد

افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با ادای احترام به سیل‌زدگان