شنبه  04  اسفند  1397
دوشنبه , 22 بهمن 1397 ساعت 01:40

روح‌الله جعفری*

سینمای ایران فرم‌زده است

سینمای ایران در حال حاضر فرم‌زده است و اتفاق‌هایی هم که می‌افتد، به‌صورت‌ گذری است.

امسال سی‌ و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر است. به‌دلیل اینکه یک سیاست‌گذاری مشخصی در طول همه این سال‌ها وجود نداشته، می‌بینید که چند سالی است بین‌المللی را از ملی جدا کرده‌اند، اما منطقی ندارد. گردانندگان و برگزارکنندگان همین جشنواره ملی هم داعیه جهانی و بین‌المللی را دارند.

اگر این‌چنین است، این سؤال مطرح می‌شود که خب پس چرا بین‌المللی را جدا کردند؟ ریشه‌اش را باید در نداشتن و یا آگاه نبودن یا مطلع نبودن اینکه برای هر رویداد مهمی باید یک سیاست‌گذاری مشخصی داشته باشیم اما شاهد این مسئله هستیم که هر دبیر و هر تیم زیرمجموعه‌اش که کنار می‌روند و دبیرهای بعدی که می‌آیند و اتاق‌فکرهای جدیدی که اضافه می‌شود یا کم می‌شود از مجموعه، دائماً نگاه آزمون و خطایی را در پیش می‌گیرند، به همین علت با یک چارچوب مشخصی که رنگ و بوی استاندارد برگزاری یک جشنواره یا فستیوال را که باید داشته باشد شاهد نیستیم.

در این دوره از جشنواره باید به این نکته اشاره کرد که هم‌چنان همچون سال‌های قبلی پاشنه آشیل سینمای ایران، فیلمنامه است. نقاط ضعفی که در فیلم‌نامه‌ها وجود دارد شاهد این است که گویی نسل جدیدی هم که وارد حوزه سینما شده کمتر به درست قصه تعریف کردن برای مخاطب بها می‌دهد.

سینمای ایران در حال حاضر فرم‌زده است و اتفاق‌هایی هم می‌افتد، به‌صورت‌ گذری است و به‌صورت جزئی از یک فیلم که یک پیکره واحد است، می‌توان به آن اشاره کرد و این همه گسست و این همه آشفتگی نشأت از این می‌گیرد که فیلمساز یا سازنده اثر، چه کار اولی چه کسی که پیشکسوت است، با یک چشم‌انداز مشخصی برای تولید کالای فرهنگی‌اش در این جامعه روبه‌رو نیست و نبود این چشم‌انداز روشن، کار و فعالیت را برای فیلم‌ساز سخت و سخت‌تر کرده و اگر یک بازنگری جدی در این حوزه صورت نگیرد، باز هم شاهد این هستیم که سال‌های بعد رویدادی را برگزار می‌کنیم اما به‌لحاظ کیفی نمی‌تواند قابل دفاع باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

*منتقد سینما و کارگردان تئاتر

انتهای پیام/4046/  4122/

استفاده از تکواندوکار به جای بازیگر حرفه‌ای بارم را سنگین می‌کرد

استفاده از تکواندوکار به جای بازیگر حرفه‌ای بارم را سنگین می‌کرد

سینمای ایران و بی‌علاقگی به مسائل راهبردی

سینمای ایران و بی‌علاقگی به مسائل راهبردی

«سونامی» فیلم ورزشی سرگرم‌کننده‌ای است

«سونامی» فیلم ورزشی سرگرم‌کننده‌ای است

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

بازی‌های فیلم «درخونگاه» نسبت به بقیه عناصر فیلم بهتر بود

بازی‌های فیلم «درخونگاه» نسبت به بقیه عناصر فیلم بهتر بود

فیلم یلدا شبیه برنامه تلویزیونی ماه عسل بود

فیلم یلدا شبیه برنامه تلویزیونی ماه عسل بود

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

اکران ویژه «23 نفر» برای خانواده شهدای مدافع حرم

اکران ویژه «23 نفر» برای خانواده شهدای مدافع حرم

«ماجرای نیمروز: ردخون» در پردیس ملت به نمایش در‌می‌آید

«ماجرای نیمروز: ردخون» در پردیس ملت به نمایش در‌می‌آید

تمجید معاون دادستان تهران از فیلم «قسم»

تمجید معاون دادستان تهران از فیلم «قسم»

کمبود سینماگر تحلیل‌گر در چهل‌سالگی انقلاب

کمبود سینماگر تحلیل‌گر در چهل‌سالگی انقلاب

ورود شخصیت خسرو به داستان «قسم» بازی مرا سخت‌تر کرد

ورود شخصیت خسرو به داستان «قسم» بازی مرا سخت‌تر کرد

پاسخ به موقع به ابهامات در یک اتوبوس متشنج

استفاده از تکواندوکار به جای بازیگر حرفه‌ای بارم را سنگین می‌کرد

«مأموریت غیرممکن» کنسرت سینمایی که راجع به تولید ملی است

استقبال تماشاگران جشنواره تئاتر فجر از 4 نمایش

دغدغه‌‌ام ژانر دفاع مقدس است

حامد همایون به تماشای فیلم خودش نشست

فیلم سینمایی «پناه» در گروه هنر و تجربه اکران شد

پیشنهاد اجرای تئاتر «چکامه‌هایی که غوغا می‌شوند»‌ در آلمان

حال و هوای متفاوت آرش کمانگیر اسطوره ایرانی در نمایش «آرش»

اعلام نمایش‌های روی صحنه در نهمین روز از جشنواره تئاتر فجر

اکران همزمان «مأموریت غیرممکن» در اروپا

هنوز در نظارت بر تئاتر دچار مناقشه‌ایم

دغدغه‌‌ام ژانر دفاع مقدس است

نمایشنامه‌خوانی «پاییز نگفته بود» در خانه نمایش

اعلام برنامه نمایش‌های آخرین روز از جشنواره تئاتر فجر

«سالک حکمت» رونمایی می‌شود

سالن‌های خصوصی مخاطبان را با تئاتر آشتی داده‌اند

اعلام نمایش‌های روی صحنه در دهمین روز از جشنواره تئاتر فجر

اجرای نمایش کلاس ۱/۱ تا دوم اسفندماه

گیم تئاتر «راز گنجور» امروز به پایان می‌رسد