پنجشنبه  31  مرداد  1398
دوشنبه , 22 بهمن 1397 ساعت 15:38

گبرلو در گفتگو با آنا:

منتقد فیلم هیچ‌گاه نمی‌تواند مدیر نشست خبری باشد

مجری نشست‌های جشنواره فیلم فجر معتقد است که هیچ‌گاه یک منتقد نمی‌تواند یک مدیر نشست خبری باشد. منتقد، منتقد است؛ مدیر نشست خبری یک فن و یک تخصص محسوب می‌شود.

محمود گبرلو یکی از پنج مجری نشست‌های خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نشست‌های خبری این جشنواره سینمایی اظهار کرد: از چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر یعنی 23 سال پیش به‌صورت پراکنده مسئول نشست‌ها بودم. مثلاً سال‌هایی بود که هر روز مدیر نشست بودم، یا یک روز و یا یک جلسه مجری جشنواره فیلم فجر بودم. ولی نکته مهم این است که از آن سال تاکنون همیشه از من درخواست شده که شما نشست‌ها را اداره کنید. خودم هیچ‌وقت مشتاق و طالب نبودم، حتی درخواست هم نکردم. تمام تلاشم این بود که در یک بستر آرام بین خبرنگار و فیلم‌ساز یک تعامل و گفتگویی ایجاد کنم تا آزاد بنشینند و با هم پرسش و پاسخ کنند.

وی ادامه داد: در مقطعی که مدیر جلسه بودم، اعلام شد که خبرنگاران سؤالات را روی کاغذ می‌نویسند شما بخوانید، بعد یک نفر دیگر آن کاغذ و سؤالات را نگاه می‌کرد و سپس گزینش می‌کرد و به من می‌داد که اصلاً این را کنار گذاشتم؛ از زمانی که من آمدم گفتم اولاً این کاغذ مفهوم ندارد، دوم اینکه میکروفن به دست بگیرید، بایستید، شفاف، آزادانه، خودتان را معرفی کنید، سؤال‌تان را مطرح کنید، هر چه هم دل‌تان می‌خواهد بگویید. بیشتر جانب رسانه‌ها را می‌گرفتم چون خودم خبرنگار بودم. زمانی که خبرنگار بودم در جلسات پرسش و پاسخ بلند می‌شدم می‌ایستادم، سؤالات خودم را مکتوب می‌نوشتم و مطرح می‌کردم.

به اعتقاد من نشست خبری، جلسه نقد و گفتگو نیست 

منتقد و مجری نشست‌های جشنواره فیلم فجر بیان کرد: به‌طور طبیعی با جنس خبرنگار خیلی نزدیک‌ترم و دوست دارم که خبرنگاران حرف‌هایشان را مطرح کنند. در این مسیر مهم است که خبرنگار استقلال داشته باشد، سواد و دانش خیلی خوبی داشته باشد، شجاع باشد، جسور باشد، بلند شود بایستد، رسانه‌اش را مطرح کند، معرفی کند، سؤال خود را هم بیان کند و بتواند فن بیان خوبی داشته باشد. در سال‌های اخیر ما ضعف‌های جدی در مسیر پرسش و پاسخ داشتیم و اکنون هم داریم؛ مثلاً خبرنگارانی هستند که پشت میکروفن به‌خوبی نمی‌توانند صحبت کنند، چون خودم از جنس خبرنگاران بودم، دوست دارم خبرنگاران این شهامت و قدرت و جذابیت را داشته باشند که بتوانند با اقتدار بایستند و سؤالات خود را شفاهی مطرح کنند و با فیلم‌ساز به بحث و گفتگو بپردازند؛ امّا نکته مهم این است که من اعتقاد ندارم که نشست خبری یعنی جلسه نقد و گفتگو. جلسه نقد با نشست خبری متفاوت است. هیچ‌گاه یک منتقد نمی‌تواند مدیر نشست خبری باشد. منتقد، منتقد است. مدیر نشست خبری یک فن و یک تخصص است.

محمود گبرلو  
 
وی با بیان اینکه خود را متخصص مدیریت نشست خبری جشنواره فیلم فجر می‌داند، گفت: از چهاردهمین دوره تا جشنواره امسال که حدود 300 جلسه را اداره کرده‌ام، الان می‌توانم بگویم به صورت تجربی متخصص این کارم؛ جنس، روحیه و فکر و اندیشه خبرنگاران را می‌شناسم. تمام فیلم‌های فیلم‌سازها را دیده‌ام. روحیات‌شان را هم می‌دانم. می‌دانم چه کسی زود عصبی می‌شود، چه کسی سواد بیان توضیحات درباره فیلمش را دارد. خیلی‌ها هستند فن بیان ندارند و فقط بلدند فیلم بسازند، بلد نیستند سخنرانی کنند. این یک تخصص است، آنجاست که می‌توانم به‌عنوان نفر سوم به کمک خبرنگار بیایم برای بهتر سؤال کردن خودش و به کمک فیلم‌ساز بیایم برای بهتر پاسخ دادن. این می‌شود یک تخصص.
 
گبرلو بیان کرد: بنابراین نمی‌توان اداره این جلسات را به فردی که تاکنون حتی یک جلسه 20 نفره پرسش و پاسخ و بحث و جدل را مدیریت نکرده سپرد. نشست‌هایی که با حضور 300 خبرنگار و عکاس و 20 فیلم‌ساز و هنرمند برگزار می‌شود، به‌نظرم ریسک است و باید فکری کرد. در هیچ‌جای دنیا هم این‌طور نیست. همه‌جای دنیا در نشست‌های خبری مثل جشنواره برلین یا کن یک فرد شناخته‌شده و معتبر بالا می‌آید حرف می‌زند و به خبرنگاری می‌گوید آقا شما لطفاً سؤال‌تان را مطرح نکنید، دیگر زمان تمام شده؛ خبرنگار احترام می‌گذارد، معترض نمی‌شود و پرخاش نمی‌کند.
 
وی ادامه داد: همه‌جای دنیا آدم متشخص، کاربلد، حرفه‌ای، مسلط می‌آید بین خبرنگار و فیلم‌ساز واسطه می‌شود، در خوب یا بد بودن یک فیلم دخالت نمی‌کند و حتی در طرح سؤال خوب یا بد بودن یک خبرنگار دخالت نمی‌کند. چون او فقط قرار است نظم و انضباط و هماهنگی را ایجاد کند. طرح پرسش از طرف یک خبرنگار نشان‌دهنده شخصیت آن خبرگزاری یا آن خبرنگار است، به مدیر جلسه ربطی ندارد یا پاسخ غلط دادن یک فیلم‌ساز به شخصیت فیلم‌ساز برمی‌گردد. من هیچ‌وقت اجازه دخالت نخواهم داشت که بیایم  در یک سؤال خبرنگار دخالت کنم یا در پاسخ فیلم‌ساز این کار را بکنم. بضاعت فکری و اندیشه یک خبرنگار و فیلم‌ساز در آن جلسه مطرح می‌شود، قضاوت با دیگران باشد.

همه‌جای دنیا در نشست‌های خبری مثل جشنواره برلین یا کن یک فرد شناخته‌شده و معتبر بالا می‌آید حرف می‌زند و به خبرنگاری می‌گوید آقا شما لطفاً سؤال‌تان را مطرح نکنید، دیگر زمان تمام شده؛ خبرنگار احترام می‌گذارد، معترض نمی‌شود و پرخاش نمی‌کند

 

گبرلو افزود: قرار نیست مدیر جلسه فخر بفروشد؛ اظهار فضل بکند و بگوید من یک منتقدم و درباره فیلم تحلیل دارم. مدیر نشست باید هوشمندی‌هایی داشته باشد. می‌تواند احساس اضطراب فیلمسازان را در گفتگو با وی به آرامش تبدیل کند. قبل از نشست‌ها با فیلم‌ساز گفتگو کند، نکات مثبت فیلمش را بیشتر پررنگ بکند که این روحیه را به فیلم‌ساز بدهد که بتواند تحمل کند یک ساعت روبه‌روی ده‌ها خبرنگار بنشیند پاسخ بدهد بخش دیگر اینکه خود خبرنگارها احساس آرامش و آزادی کنند. به‌نوبت بلند شوند حرف‌هایشان را بزنند.

محمود گبرلو
 
وی با بیان اینکه تاکنون در نشست‌هایی که مجری آن بوده است، کسی قهر نکرده و از سالن بیرون نرفته اظهار کرد: هر بار که نشست‌ها برگزار می‌شود اول پیش فیلم‌ساز می‌روم و احوال‌پرسی می‌کنم؟ از او سؤال می‌پرسم‌ که آیا چیزی می‌خواهی مطرح شود؟ چیزی می‌خواهی مطرح نشود؟ آرامش را باید به فیلمساز بدهی و تا این آرامش را ندهی آن طرف به‌هم نمی‌ریزد. 
 
انتهای پیام/4072/4046/ پ
http://ana.ir/i/356431
بهره‌برداری از فاز اول پارکینگ بزرگ پردیس سینمایی ملت

بهره‌برداری از فاز اول پارکینگ بزرگ پردیس سینمایی ملت

استفاده از تکواندوکار به جای بازیگر حرفه‌ای بارم را سنگین می‌کرد

استفاده از تکواندوکار به جای بازیگر حرفه‌ای بارم را سنگین می‌کرد

پیام حماسه بصیرت برای سینمای ایران چیست؟

پیام حماسه بصیرت برای سینمای ایران چیست؟

سینمای ایران و بی‌علاقگی به مسائل راهبردی

سینمای ایران و بی‌علاقگی به مسائل راهبردی

فرود سیمرغ روی شانه برندگان؛ این بار آرام و بی‌دردسر

فرود سیمرغ روی شانه برندگان؛ این بار آرام و بی‌دردسر

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

فیلم کارگردان موفق سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید

فیلم کارگردان موفق سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید

پرمخاطب‌ترین مستند سینما حقیقت نخستین فیلم جشنواره فیلم فجر

پرمخاطب‌ترین مستند سینما حقیقت نخستین فیلم جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سال تحویل سینما با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سال تحویل سینما با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

10 سینمای حوزه هنری از 9 استان میزبان 37 جشنواره فیلم فجر

10 سینمای حوزه هنری از 9 استان میزبان 37 جشنواره فیلم فجر

پوستر فیلم سینمایی «23 نفر» رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی «23 نفر» رونمایی شد

مخاطبان سینمای کودک در دهه 60 تماشاگران حرفه‌ای امروز هستند/ احتمال ساخت نسخه سینمایی «شاپرک خانوم»

فراخوان شرکت در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت منتشر شد

زمان تشییع پیکر دستیار کارگردان فقید اعلام شد

آغاز دوبله همزمان فیلم‌ها در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

کارگردان «چهار انگشت» برای شبکه نمایش خانگی سریال می‌سازد

بازگشت جمشید هاشم‌پور به «درخونگاه»/ از اصلاحات اکران راضی هستم

«پستچی، پابلو نرودا» به آلمان می‌رود

دوبله به حفظ زبان فارسی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های هویت ایرانی می‌پردازد/ از هیچ کمکی به هنرمندان دریغ نمی‌کنیم

«ایده اصلی» جواب داد/ فروش بالای 2 فیلم کمدی در هفته گذشته

فراخوان بنیاد روایت فتح در حمایت از مستندسازان اردوهای جهادی

نمایش ویژه «در جستجوی فریده» در موزه سینما

تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شعار سى و دومین جشنواره بین‌المللى فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان

دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در بخش نمایش‌های ایرانی از دیگر دانشگاه‌ها پیشروتر است

«مانکن» از دوم شهریور وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود

فیلم «در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار شد

با «عصر جدید» بیشتر شناخته شدم/ رد پیشنهاد مجری‌گری به خاطر همکاری با احسان علیخانی/ رمز موفقیت امین حیایی در چیست؟

به پیوست فرهنگی فیلم‌ها و صنایع مجاور توجه کنیم

«23 نفر» آبان ماه به سینماها می‌آیند

اجرای افتتاحیه «برادرها می‌میرند» ویژه عکاسان و خبرنگاران روی صحنه می‌رود

نامه‌های دوبله شنیدنی شد/ رونمایی از مستند پرتره پیشکسوت دوبله «سعید مظفری»