27309
شنبه  24  آذر  1397
جمعه , 16 آذر 1397 ساعت 05:08

*سید جواد میری

تبعیض و بی‌عدالتی در ساختار جامعه ایرانی

سید جواد میری در یادداشتی نسبت به تبعیض و ناعدالتی در ساختار جامعه ایرانی اعتراض خود را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هر ساله در دو نوبت کسانی‌ که دکتری گرفته‌اند می‌توانند از طریق سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کنند و در تمامی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور هیئت جذبی وجود دارد و روسای پژوهشکده‌ها، دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها با همکاری هم از بین متقاضیان، آن‌هایی را که حائز شرایط هستند را انتخاب می‌کنند و برای هیئت جذب می‌فرستند.

امسال من هم این امکان را پیدا کردم تا در این پروسه شرکت کنم؛ اما جالب توجه برای من این بود که از بین ۵۰ الی ۶۰ نفری که متقاضی پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بودند عده کثیری به دلیل فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های آزاد ایران بودن که به صورت خودکار حذف شدند. این اولین تبعیض ساختاری علیه جوانان این کشور است که در با رفتار وزارت علوم نهادینه شده است ولی همین وزارتخانه کسانی‌که در ارمنستان (بدون اینکه زبان ارمنی را یاد بگیرند) یا تاجیکستان دکتری می‌گیرند را استخدام می‌کند ولی دانش آموختگان دانشگاه‌های خود ایران را استخدام نمی‌کند.

نکته جالب دوم این است که من متوجه شدم تمامی متقاضیان که برای مصاحبه پذیرفته شده‌اند، همگی معلق شده‌اند تا یک نفر که توسط لابی اصلاح‌طلبان به صورت غیرقانونی به پژوهشگاه تحمیل شده است استخدام شده‌اند.

در حالی که در بین متقاضیان من افرادی را می شناسم که دارای دو دکتری در علوم اجتماعی و زبان‌شناسی هستند و تالیفات بیشماری دارند اما نه اصولگرا هستند و نه اصلاح طلب! حال این متقاضیان باید حذف شوند تا کسی که «پارتی کلفتی» دارد وارد پژوهشگاه شود.

جالب‌تر اینکه برای موجه کردن پارتی‌بازی خویش، هیئت پنج نفره‌ای هم در جذب ساخته‌اند و همگی از دانشگاه تهران هستند و شگفت‌انگیزتر این است که هیچ فردی از پژوهشکده مطالعات اجتماعی که من در آن مشغولم برای ارزیابی علمی این متقاضی خاص وجود ندارد.

حال پرسش اینجاست که ما با این اصلاح‌طلبی که مردم را فراموش کرده است و فقط تیم خود را می‌بیند چگونه به جامعه مدنی توانیم رسید؟ تبعیض اصلاح‌طلبی با تبعیض اصول‌گرایی هیچ تفاوتی ندارد. هر دو زشت و ناعادلانه است و من به عنوان یک شهروند این عمل ناپسند را محکوم می‌کنم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 

انتهای پیام/۴۰۸۴/

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علم و آینده دانش بیندیشد

شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علم و آینده دانش بیندیشد

بررسی تاریخی نظام آموزشی ایران و ایده دانشگاه‌ ایرانی

بررسی تاریخی نظام آموزشی ایران و ایده دانشگاه‌ ایرانی

بررسی تاریخی نظام آموزشی ایران/ وضعیت دانشگاه در دوران پهلوی

بررسی تاریخی نظام آموزشی ایران/ وضعیت دانشگاه در دوران پهلوی

تئوریسین محبوب دولت، اسلام را به مثابه یک نظام معنایی مرده می‌داند!

تئوریسین محبوب دولت، اسلام را به مثابه یک نظام معنایی مرده می‌داند!

نیهیلیسم فقط مربوط به غرب نیست/ جهان کنونی  و محکومیت به نیهیلیسم

نیهیلیسم فقط مربوط به غرب نیست/ جهان کنونی و محکومیت به نیهیلیسم

نشست «نیهیلیسم بمثابه وضعیت معاصر، راه حل فلسفی»

نشست «نیهیلیسم بمثابه وضعیت معاصر، راه حل فلسفی»

نشست فلسفه و آینده ایران

نشست فلسفه و آینده ایران

مهمترین پرسش‌هایی که باید از پدیده «دانشگاه»  پرسید

مهمترین پرسش‌هایی که باید از پدیده «دانشگاه» پرسید

تشیع علوی و تشیع صفوی و دو تیپ دینداری/ تاملی در اندیشه شریعتی

تشیع علوی و تشیع صفوی و دو تیپ دینداری/ تاملی در اندیشه شریعتی

نظرات

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه