دوشنبه  05  فروردین  1398
جمعه , 18 آبان 1397 ساعت 07:00

سیدجواد میری:

دولت‌ها به‌ سازمان علم توجه کنند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در کشورهای دیگر نهادها سازمان علم را ساماندهی می‌کنند، اما در ایران به سازمان علم توجه خاصی نمی‌شود.

سیدجواد میری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرد: برای رسیدن به فرهنگ گفتگو بدون تخاصم باید به سنت‌های فکری، فلسفی، فقهی و علمی در تمدن اسلامی و پیش‌تر از آن در تمدن ایران باستان بازگشت و الگوبرداری کرد؛ مسائلی همچون گفتگوی علما، فلاسفه با یکدیگر و تضارب آراء آن‌ها.

وی با بیان این پرسش که چرا در گذشته امکان گفتگو با علم به اینکه افراد افکارشان با یکدیگر متفاوت است وجود داشت اما امروز این امکان وجود ندارد؟ گفت: در این مورد باید بررسی شود آدم‌هایی که امروز در ایران تحصیل‌کرده‌اند کجا درس‌ خوانده‌اند.

میری افزود: مبنای استخدام و پذیرش افراد در دانشگاه باید شایسته‌سالاری، هوش و ذکاوت آن‌ها باشد.

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه انسانیت و تحصیل‌ دو موضوع متفاوت است، خاطرنشان کرد: معمولاً هر کسی که تحصیل کرده باشد آدم خوبی نیست. علامه طباطبایی زمانی که از نجف تبریز برمی‌گشتند، سیدعلی قاضی به ایشان توصیه کرد که: «هر از گاهی خود را مصاحبه و مراقبه کند.» پس از سال‌ها یکی از آشنایان علامه طباطبایی که به نجف رفت، سیدعلی قاضی از حال علامه طباطبایی می‌پرسد، آن فرد در جواب گفت: «علامه طباطبایی دائم‌المراقبه شده است.»

میری در ادامه توضیح داد: فضیلت و علم در مدل آموزش‌ دانشگاهی دو معقولِ جدا از هم شده است؛ فرد فکرش یک‌چیزی است و وجودش یک‌چیز دیگر. اساساً تمدن و علم جدید مبتنی بر پیوند فضیلت و دانش نیست. فضیلت یک مسئله اخلاقی و دانش یک معقولِ فکری محسوب می‌شود.

وی با توجه به وضعیت موجود در دانشگاه یادآور شد: یکی از راه‌های اینکه افراد وارد دانشگاه و پست‌های دانشگاهی شوند و مدارج عالی را سپری کند این است که  شخصیت‌ خود را پنهان کنند و به آن چیزهایی که باور ندارند، به خاطر نگه‌داری از پست خود تظاهر کنند.

این محقق در پایان سخنانش گفت: همین موجب می‌شود که استادان در مناظره با یکدیگر ناسزا می‌گویند، برای رفع این مشکل باید ساختار دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. در کشورهای دیگر نهادها سازمان علم را ساماندهی می‌کنند اما در ایران به سازمان علم توجه خاصی نمی‌شود.

انتهای پیام/4084

بررسی تاریخی نظام آموزشی ایران/ منورالفکران و دغدغه ملل راقیه

بررسی تاریخی نظام آموزشی ایران/ منورالفکران و دغدغه ملل راقیه

بازگشت به ایران باستان برای احیای کرسی‌های آزاداندیشی

بازگشت به ایران باستان برای احیای کرسی‌های آزاداندیشی

نگاه به شرق نگاه به خود است

نگاه به شرق نگاه به خود است