دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیأت علمی واحد زرند:

کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی منبع ارزشمندی برای اطلاع از موضوع هسته‌ای است

خبرگزاری آنا: عضو هیات علمی واحد زرند با تصریح بر اینکه کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منبع ارزشمندی برای اطلاع از موضوع هسته‌ای کشورمان است، اظهار کرد: آمریکا و دنباله‌روهای غربی آن از استقلال کشور‌ها هراس دارند.
کد خبر : 6

به گزارش خبرنگار آنا، همزمان با مناسبت‌های تاریخی انقلابی ماه دی، دکتر رضا کردی دبیر هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند در جمع افسران نیروی انتظامی شهرستان زرند سخنانی با موضوع پیشینه فعالیت‌های اتمی در تاریخ معاصر ایران ایراد کرد.


وی با یادآوری زمستان و نزدیک شدن به روزهای خاطره انگیز انقلاب مناسبت‌هایی چون نهم و 19 دی را مصداق بارز ایام الله دانست و با توجه به آیه وذکرهم بایام الله، آن را نماد پیروزی جنودالله بر سربازان شیطان دانست.


کردی انتقاد سازنده و آگاهانه از عملکرد حکومتگران همراه با بیان پیشنهاد و طرح بهتر را مصداق امر به معروف و سزاوار تحسین دانست و افزود: آشوب و اغتشاش و تهمت و افترا خود مصداق منکر است. در سال‌های پس از شروع نهضت امام خمینی(ره) دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم پهلوی همسو با بنگاه‌های نظام سرمایه‌داری غرب چنین القا می‌کردند که انقلابیون مسلمان افرادی با تفکرات ارتجاعی هستند و می‌کوشند جامعه و کشور را به عقب برگردانند ولی وقوع انقلاب و آزاد شدن بخش قابل توجهی از نیروی بانشاط جامعه و حرکت آنان به سمت جهاد علمی و کار فناورانه موجب پیشرفت‌های حیرت انگیزی در عرصه‌های گوناگون نظیر تکنولوژی هسته‌ای شده و این واقعیت غیرقابل انکار نشان داد اتهام واپسگرایی به نیروهای مذهبی جامعه ناشی از عقده‌ها و کینه‌های دیگر است.


وی ادامه داد: در رژیم گذشته، از اواخر دهه بیست خورشیدی به تشویق آمریکا مجموعا 26 قرارداد همکاری هسته‌ای با کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، هند، استرالیا و انگلستان بسته شد که بخشی از این قراردادها در روزهای دولت بختیار و بخشی دیگر در دولت موقت پس از انقلاب لغو شد.


دبیر هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند گفت: عقد قراردادهای همکاری با رژیم پهلوی در حالی بود که با توجه به حرص شاه برای جمع‌آوری و انباشت سلاح‌های گوناگون احتمال فراوانی وجود داشت که هدف درازمدت شاه از خرید تکنولوژی هسته‌ای ساخت سلاح‌های اتمی باشد. با وجود این گمانه زنی نه امریکا و نه دنباله روهای غربی آن کمترین حساسیتی روی موضوع هسته‌ای ایران نداشتند؛ ‌‌‌ همان گونه که اسرائیل اکنون بیش از چهارصد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و برای غرب مهم نیست و کشورهای همسو با سیاست‌های غرب به همین سمت حرکت کرده‌اند و برای غرب حساسیتی ایجاد نمی‌کند. آنها بیشتر از استقلال کشور‌ها هراس دارند.


کردی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب با وجود آنکه معلوم بود راه پیشرفت ایران و هر کشور دیگری از مسیر دستیابی به فناوری هسته‌ای می‌گذرد و حتی مؤسسه تحقیقاتی استنفورد امریکا بر این موضوع صحه نهاده بود، اما کشور ما در این راه دچار افت موقت شد.ناآشنایی مسئولان وقت با ابعاد قضیه هسته‌ای، اهمال کاری شرکای خارجی و شانتاژهای تبلیغاتی از سال‌های دهه 80 به بعد از جمله چالش‌ها بود.


عضو هیات علمی واحد زرند تصریح کرد: کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منبع ارزشمندی برای اطلاع از این موضوع است و وی در کتاب‌های عبور از بحران، پس از بحران، آرامش و چالش، امید و دلواپسی و به سوی سرنوشت، این مشکلات و دشواری‌ها یادآور شده است. در این کتاب به طور مکرر به تلاش‌ها و خون دل خوردن‌های آقای رضا امراللهی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران به سبب مشکلات سازمان متبوعش اشاره شده است و جا دارد از این مدیر لایق و وظیفه‌شناس تقدیر به عمل آید.


کردی در پایان به سوالات برخی از حاضران پاسخ داد.


انتهای پیام/ع


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته